När förutsättningarna förändras.

Tassetass

Trådstartare
Jag har haft katt i många år, i princip hela mitt liv. Mina nuvarande har jag haft i 6 respektive 4 år och framförallt den ena, Isola, är verkligen mitt lilla hjärta. Den andra, Dimma, är också en oerhört rar tjej som kryper allt närmare hjärteroten för varje år som går.

Nästa år kommer dock mitt liv förändras ganska mycket i flera avseenden. Jag kommer att flytta till en annan stad för att studera, bo mycket mindre än vad jag gör nu - kanske rent av i studentkorridor - och jag vet att jag kommer vara hemma mycket mindre dels pga studierna och dels för att jag har min käresta i min blivande studentstad.

Jag vet att det finns scenarion då jag kan behålla katterna och jag kommer förstås satsa på dessa först och främst, men det troliga är att jag får väldigt svårt att ge dem ett drägligt liv. Båda vill ha mycket sällskap och uppmärksamhet, framförallt den ena är verkligen så att hon bara precis klarar en arbetsdag själv.

Men vad gör man egentligen med två relativt gamla katter? Går det att hitta bra hem till en nioåring och en fjorton-ish-åring? Den äldre funderar jag faktiskt på att ta bort om jag inte kan ta med henne, just för att hon är så pass gammal, men nioåringen tror jag har en himla massa år kvar. (Hade ju kallt räknat med att MissFideli skulle ta Isola då jag vet att hon är så kär i henne, men så skaffade hon ju en ful liten kattunge istället.)

Har någon här omplacerat en äldre katt? Hur hittade ni det nya hemmet?

Alla tips och råd emottages tacksamt!

//Jenny
 
Sv: När förutsättningarna förändras.

Vi får hoppas att det löser sig så du kan ha kvar dem. Vad och var har du tänkt plugga? Jag har ju haft med mina katter i alla studentlägenheter jag bott i, men jag kan av andra skäl än djuren ändå inte bo i korridor så det har aldrig behövt bli en prioritering där. Det har inte heller varit några problem att bo i andrahand på den tiden det var jag och Hanoo som var bostadslösa och flyttade runt.

Jag skaffade ju mitt hjärtas stora kärlek när han var 8 år (och fick behålla honom i 10, ett kattliv kan vara långt) och för mig var en äldre katt perfekt. Jag borde inte vara ensam om den inställningen. Kan du tex tänka dig att de bor hos någon äldre som kanske inte har 20 år kvar själv? (Usch, det låter ganska hemskt när man skriver det så, men en 75-åring kanske inte bör skaffa en högaktiv kattunge)

Dina kanske inte har den gruppdynamiken som mina har, och då ser jag abslout inget fel på att ta bort en äldre katt istället för att byta hem på den. Hade min Maja varit i den åldern och jag av någon anledning inte kunnat ha kvar henne hade jag nog också valt den vägen eftersom hon är en katt som tar lång tid på sig innan hon hittar trygghet. De andra hade nog glömt mig på två veckor om någon annan ger dem mat och kliar dem på magen...
 
Sv: När förutsättningarna förändras.

Jag har tänkt plugga jurist i Örebro. Nog för att det är lättare att hitta boende där jämfört med många andra studentstäder så är det ändå svårt och jag kan inte räkna med en kattvänlig lägenhet. Skulle det vara så att jag inte hittar boende alls så kan jag och killen bli tillfälligt sambos (jag vill bo själv åtminstone första året), men att ha katterna där är inte så lyckat då hans mamma är dunderallergisk. Jag försöker hoppas på det bästa men räkna med det värsta.

Personligen ser jag ju inte heller något problem med en äldre katt, för som du säger kan de leva länge. Jag har inte heller några problem med tanken på att de skulle bo hos en pensionär, jag tror båda skulle älska det då de är så himla kontaktsökande och keliga. Jag har inte heller någon gruppdynamik att ta hänsyn till, jag tror snarare att framförallt Dimma skulle tycka det var himla skönt att slippa den jobbiga lilljäntan som jämt försöker busa med henne. Vad gäller trygghetsbiten så vet jag att de båda, även om speciellt Isola är väldigt fäst vid mig, skulle kunna finna sig till ro väldigt snabbt på ett nytt ställe.

Så på många sätt är nog förutsättningarna goda vad gäller katternas framtida välmående. Det kommer nog vara värre med min hjärtesmärta...
 
Sv: När förutsättningarna förändras.

Tänk på att katter lever i kubik, så även en liten lägenhet kan gå bra, speciellt om det är tillfälligt.
 
Sv: När förutsättningarna förändras.

Lägenhetens storlek är inget jag har med som faktor huruvida en eller två katter kan följa med. :) Dock är balkong/uteplats ett absolut måste (bara för katternas skull skall sägas, jag kunde inte bry mig mindre).
 
Sv: När förutsättningarna förändras.

Har någon här omplacerat en äldre katt? Hur hittade ni det nya hemmet?

Jag har inte själv omplacerat, men vår katthona flyttade till oss som 5 åring. Det var min systers jobbarkompis svärfar som behövde ett nytt hem till katten. Så även lite krångliga och långa kontaktvägar kan fungera :)
 
Sv: När förutsättningarna förändras.

Lägenhetens storlek är inget jag har med som faktor huruvida en eller två katter kan följa med. :) Dock är balkong/uteplats ett absolut måste (bara för katternas skull skall sägas, jag kunde inte bry mig mindre).

Syster pluggar i örebro, hyr en jättefin etta, djur är välkomna och det finns balkong. Så jag hoppas du hittar något liknande!
 
Sv: När förutsättningarna förändras.

(Hade ju kallt räknat med att MissFideli skulle ta Isola då jag vet att hon är så kär i henne, men så skaffade hon ju en ful liten kattunge istället.)

:eek::eek:
Jag tror inte det hade gått att ta in en vuxen katt till Yoga tyvärr :(
Annars hade jag varit ett självklart hem till henne :love: :love:

Och Lillan är väl inte ful :mad: :mad: ;)
 
Sv: När förutsättningarna förändras.

Nä, Lillan är jättesöt. :love:

Just nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Börjar få en massa tankar om annat som faktiskt skulle bli lättare om jag var fri, dels nu men även sen när jag ska börja plugga. Jag VET att det finns lösningar på allt, jag har löst alla såna saker hela mitt liv då jag alltid haft djur, men jag börjar ärligt talat bli lite trött. Känner mig som en hemsk matte som tänker så... :(
 
Sv: När förutsättningarna förändras.

Man får tänka så, utan att för den sakens skull vara en hemsk matte!

Det kan nog vara svårt att hitta vettiga hem till såpass "gamla" katter, men det är säkert inte omöjligt om du ger det tid. Under tiden får du känna efter, om det verkligen är det du vill (dvs bli av med dem).

När det gäller studentliv osv, tycker i alla fall jag att det har varit underbart med djur, så det hade varit svårt att avstå helt, men självklart är det så att om du ex läser mer effektivt hemifrån, så kommer katterna inte träffa dig särskilt ofta.

Oavsett, så hoppas jag att du hittar en lösning som funkar bra för er alla tre (fyra?), men hemsk matte ska du inte kalla dig (tycker jag).
 
Sv: När förutsättningarna förändras.

Tack, det var snällt sagt. :)

Det finns så många för- och nackdelar hur jag än gör. På ett sätt känns det helt otänkbart att vara utan djur, speciellt att vara utan Isola som varit min kompanjon i 6 år, men å andra sidan kan jag inte blunda för hur mycket svårare de gör mitt liv på rätt många fronter. Jag kan inte heller blunda för att min käresta (som bor i Örebro) har en familj där allergierna står som spön i backen och dessutom är av den allvarligare sorten. Jag misstänker även att kärestan är lite allergisk då han alltid snörvlar när han är här.

Å tredje sidan så har jag åtagit mig det här ansvaret, jag vill ju självklart försöka lösa det hela och jag tänker försöka. Det är bara jobbigt att inse att jag befinner mig i en situation där jag kommer få problem hur jag än gör...
 
Sv: När förutsättningarna förändras.

Jag tänkte mycket när Abbie var sjuk. Jag som aldrig haft nått behov av att resa började drömma om resor till jordens alla hörn. Jag skulle absolut inte ha nån mer katt efter Abbie och Yoga, jag skulle ut och resa! Men sen fick jag ett stycke liten hemkörd och självklart ska jag ha katt :love: :love:
Men självklart är inte alla så och förutsättningar och tankar kan ändras. Jag tycker inte att man absolut till varje pris måste behålla djuret man köpt. Det omplaceras ju hemlösingar och annat flera gånger varje dag, varför skulle dom ha lättare att anpassa sig liksom? Så man ska inte ha dåligt samvete för att man funderar på det eller gör det. Ansvaret är att se till att katten man köpt har ett bra hem. Hos en själv eller nån annan. Tycker jag.
 
Sv: När förutsättningarna förändras.

Jo, jag minns den tråden (eller har jag bara drömt att du hade en tråd om det?).

Resa vill jag inte, inte till världens alla hörn iaf. :D Men att t.ex. regelbundet kunna åka hem till familjen så ofta som jag skulle vilja utan att göra ett projekt av det (ta med djuren är inget alternativ då min svägerska - som ofta är hos pappa - är superallergisk) skulle betyda så mycket för mig.

*suck* Bara att fortsätta att fundera...
 
Sv: När förutsättningarna förändras.

En del har ju hänt sedan den här tråden skrevs. Den största dragningskraften för att ofta kunna åka hem till hembyn är borta i och med pappas bortgång. Det jag landat i gällande katterna är att Isola kommer jag att ta med och Dimma kommer jag att avliva då hon är gammal och gillar inte främlingar eller förändringar och att omplacera henne känns inte rätt.

Jag har hittat en andrahandslägenhet som jag kommer att hyra under hösten där ordinarie hyresgäst redan har katt och jag tänker köpa en transportväska för att lätt kunna ta med henne när jag hälsar på min käresta för att minimera de längsta perioderna av ensamhet, men visst kommer hon vara själv mer under några månader. Jag tror dock att hon överlever det (även om det inte är optimalt). Efter nyår ska vi bli sambos och då får Isola hänga med dit också, karln jobbar skift och är därmed hemma en del när jag kommer vara i skolan och då förbättras ju förutsättningarna rejält.

Så någonstans har det ändå löst sig. Typ.
 
Sv: När förutsättningarna förändras.

Skulle du kunna tænka dig att dela lægenhet med ett par andra studenter? Om du hittar en fyra som ær kattillåten och kostar låt sæga 7000 kr i månaden, så blir det inte så værst dyrt før var och en. Och då jag førutsætter att dina kombosar också ær kattvænner så får katterna mycket uppmærksamhet. Jag tror det vore bæsta løsningen.
 
Sv: När förutsättningarna förändras.

Jag har faktiskt tänkt kollektivtanken, men då det bara handlar om fyra månader - varav i princip alla helger (plus lite till) kommer att spenderas hos kärestan (där hon då får dubbel uppmärksamhet) har jag ändå gjort bedömningen att det kommer att funka. Har som sagt kikat på kollektiv, men de flesta vill att man har för avsikt att bo under en längre tid.

Lägenheten jag fått tag på är för övrigt på andra sidan gatan från universitetet, så all ledig tid jag har (längre raster, luncher, lektionsfri tid) kommer ju spenderas hemma. Så när jag tänker efter är det nog inte omöjligt att hon kommer vara själv mindre än nu när jag jobbar heltid.
 
Sv: När förutsättningarna förändras.

Vad bra! Eller ja, tråkigt med Dimma förstås, men ibland är avlivning det bästa. Yoga kommer heller aldrig omplaceras eller så, måste jag göra nått i livet som inte passar henne så tas hon också bort.
 
Sv: När förutsättningarna förändras.

Ja, det är väldigt tråkigt, hon är ju en rar katt men hon har varit med om nog. Hon har haft det jäkligt gött nu i nästan fem år, hon får sluta på topp (eller nästan i alla fall, nog börjar åldern göra sig påmind).
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
786
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 549
Senast: cirkus
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 178
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 290

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp