När får man reservationer på försäkringen?

Sv: När får man reservationer på försäkringen?

Fast svenska djurförsäkringar är unika. Du kan 'reparera' djuret för många gånger dess värde. Och du kan göra om det år efter år.

I t ex UK så har de ett helt annat reservationssystem. Där de sätter reservationen efter att hästen haft åkomman. T ex du köper en häst, vetbes u.a. och försäkrar den. Utan reservationer. Hästen får kolik och står en sväng på kolik för det. Försäkringen ersätter. Nästa år har du en reservation på försäkringen för - kolik...

Så, det finns en hel del man kan kritisera med svenska djurförsäkringar - absolut. Men det finns en hel del som är bra och snudd på unikt med.

Personligen så det som är min hjärtefråga är hur i hela helvete det kan vara okej att låsa en häst resten av livet till ett försäkringsbolag, samtidigt som bolaget kan höja premien och försämra villkoren hur mkt du vill. För byter du bolag, tar du risken just för allt som fanns (men kanske inte upptäckts) innan tecknandet. Så man är i princip låst till det bolag fölet försäkrades i - för tio år sen. Att skyddet kan vara uselt och premien tiodubblad sen dess, det får man svälja om man ska ha fullt skydd. Helt horribelt. Alla andra försäkringar tar de över risken från varandra liksom, och då kan man byta försäkring pga att man tycker skyddet är för dåligt eller premien blivit för hög t ex - vilket bidrar till konkurrens.

Så, jag tycker försäkringsbolagen skulle kunna ta över risken från varandra i större grad. Samtidigt, hellre dagens system än det engelska t ex.

Hmmm, Jag har en känsla den hä tråden kommma att bli looooong
Jag vet du och Wrangler är mycket kunnig just i försäkrings fråga.
Jag förstå du ser :eek: värja gång inbetalning kommer.
Jag vill ta upp en point:
Du minns vi prata mycket om HÄSTENS VÄRDET över på Western Siden!
Kost med avel och uppförda av ett föl.
När ett föl kosta 50.000 - 60.000 och man vill proteckt sina investment med ett 100.000 försäkring, vad är det för krav en försäkringsbolag ska ställa på hästen och häst äger?
Az

Vet inte om jag förstod din fråga rätt men visst kan man försäkra in en häst över 100 000, men vill man ha A1 blir premierna orimliga över 100' Har man dyra hästar brukar man ofta lägga dom i en del A1 (Liv med användbarhet) och en del A2 (Liv) Till exempel A2 60 000 och A1 60 000 = 120 000 i Livvärde.
Sedan kan man ju alltid välja lyxvarianten på veterinärvårdsförsäkring som de flesta bilag har någon variant på. Mitt bolag har 100 000 i högsta vet vård och täcker veterinär resor, djurabulans, mediciner, rehab, avlivning osv. Som sagt, de flesta bolag har en dyrare och mer omfattande veterinärvårdsförsäkring att välja.

Jag försäkrar alltid in mina föl vid födseln och sedan är det bara att hoppas att deras försäkringar får följa med dom genom livet. Det är det bästa skyddet man kan ha.

Det är inga problem att försäkra in sitt föl för 100 000, mer än att det blir dyrt :grin: På föl krävs oftast ingen veterinärbesiktning om den är frisk.

Hmmm, Jag har en känsla den hä tråden kommma att bli looooong
Jag vet du och Wrangler är mycket kunnig just i försäkrings fråga.
Jag förstå du ser :eek: värja gång inbetalning kommer.
Jag vill ta upp en point:
Du minns vi prata mycket om HÄSTENS VÄRDET över på Western Siden!
Kost med avel och uppförda av ett föl.
När ett föl kosta 50.000 - 60.000 och man vill proteckt sina investment med ett 100.000 försäkring, vad är det för krav en försäkringsbolag ska ställa på hästen och häst äger?
Az

Jag har valt att, just pga det ekonomiska, ha LÅGT livvärde, och lägga pengarna på så omfattande, heltäckande vetvård som möjligt. För att hålla premien rimlig.

Sen sitter jag med en häst införsäkrad i 'fel bolag', dvs ett bolag jag inte själv valt då det har klenaste 'extraskyddet' i vetvården av alla bolag. Vet resor, mediciner på recept, avlivning, rehab osv ersätts inte. Alls. Punkt. Tyvärr..men att byta skulle ge en rad reservationer, så bara bita i det sura äpplet...

Du får inte försäkra in en häst för mer än inköpssumman. När det gäller en egen uppfödning får du som föl försäkra in för 'tillverkningskostnaderna'. Sen kan du ju höja värdet undan för undan när det blir äldre, mer utb och ökar i värden. När fölet säljs är det inköpssumman som ligger till grund. Där är lite knasigt, bolagen kollar generellt inte på omd et är ett 'rimligt' pris, utan är någon beredd att betala 100 000 kr för ett föl, så får köparen försäkra det för 100 000 kr (till en sjukt hög premie dock), men fbolaget 'kollar' allt så inte om fölet 'är värt' 100 K. Utan marknadspriset accepteras generellt.

Så köper jag avkomman till Briar och Matine, för 10 000 kr, får jag bara försäkra den för 10 000 kr, fast den är värd enorma summor. Medan om jag köper grannens hblföl med halvdan stam och halvtrist exteriör för 100 000 kr får jag försäkra för det, trots att det nog inte är värt det. (Dock är det hela ju lite självsanerande, då Briarungen inte kostar 10 K, och grannen knappast fr sålt för 100 k, men som svar på vilka 'krav' som ställs och hur mycket man kan 'skydda en investering')

KL

Är det inte så att efter 3 år, om reservationen inte orsakat några problem, kan man pröva om beslutet och få reservationen borttagen?

Pratade nämligen för inte så längsen med If om att flytta över hästen och störde mig då på en reservation min häst har på ett överben på ena bakbenet. Överbenet har funnit sedan hon var runt året och aldrig stört henne, då sa If-mannen att man kunde göra en omprövning, dvs om jag ändå är på klinik få dem att skriva ett intyg om att det inte stör, så tas reservationen bort.

Inte generellt. Många reservationer sätts på livstid. T ex den res jag har för fång på den utökade delen i shettisens försäkring, den är på livstid. Bolaget skiter helt i om han är symptomfri i 1, 5 eller 10 år, jag kan aldrig få bort reservationen.

Ett annat bolag kommer ha en permanent reservation med iom att det fanns innan försäkringen tecknades, förutom om de tänker vara snälla och betala ändå just om hästen varit försäkrad i X år utan problem.

Vad gäller IF har jag inte haft reservationer där, MEN i deras villkor finns INGENTING som stöder uttalandet du fick, tyvärr. Däremot en klar och tydlig friskrivning mot allt, dolt eller ej, som fanns innan försäkringen tecknades. Så, man kan inte med stöd av villkoren räkna med att någonsin radera ut reservationen för något som fanns innan försäkringen tecknades.

Däremot är min erfarenhet so far av IF att de inte är speciellt 'gnälliga', dvs de tar inte varje chans att inte ersätta, och kräver inte att man in absurdum ska bevisa att det inte fanns innan. T ex köpte jag en 6 mån valp, oförsäkrad innan, försäkrades in då - utan vetbes. Några mån senare fick han urinvägsproblem och allergiproblem. Jag räknade med att de skulle börja knorra om det inte funnits innan. Det gjorde de inte. Samma sak när en IF-försäkrad häst fick en tandfraktur, de ersätter de om det är pga akut olycksfall, men inte annars. Problemen kom pang poff från dag till annan, och troligen en spark, men fanns inget sår etc 'utanför' som kunde bevisa spark. Räknade därför med att de skulle kunna mumla om att det inte gick bevisa det var ersättningsbart. Icke, de ersatte.

Så, hitills är min erfarenhet av IF att de är väldigt 'okomplicerade och okrångliga' att ha att göra med. Men som sagt, villkorsmässigt finns inget stöd för det du fick höra.

Senast ändrad:

Det fick inte jag trots att jag höjde veterinärvårdsdelen från 50 000 till 100 000 ett kort tag efter att jag köpt hästen. Försäkringsbolaget ville ha ett besiktningsprotokoll så jag skickade in protokollet jag fick av kliniken när jag besiktigade inför köpet och det räckte för deras del.

Och hästen hade fynd i det protokollet?

Fast enligt bolagen själva så tar de över risken om man vill byta bolag och har en någorlunda frisk och kry häst. Ett Agria-ombud jag pratat med säger tex att man kan få Agria Extra trots att man inte har hästen försäkrad i annat bolag.

Och enligt deras villkor gör de INTE det..

Det där är problemet, bolagens representanter SÄGER en sak. Men i VILLKOREN står något helt annat. Och om man tror på det representanten säger, och bolaget sedan i 'skarpt läge' inte står för sitt löfte så står man där. Då gäller vid en rättslig tvist de villkor du godkänt, och vad som står där.

Och där gäller i dagsläget för alla bolag att de reserverar sig helt och hållet mot allt som fanns vid tecknandet.

(Sen kan givetvis försäkringsbolaget stå för sitt löfte, och allt är väl. Haken är att våga ta chansen/risken och lita på det. Men jag har själv haft en häst där bolaget 'sa en sak och villkoren en annan', och där det blev skarpt läge. Bolaget agerade precis som de sagt innan. Och gick emot sina egna villkor. Däremot, om de inte gjort det - då hade jag inte haft en chans.. Iom att villkoren tydligt säger en helt annan sak. Och jag är inte beredd att pröva min lycka igen i det fallet, för det är så mycket att förlora..)

Ja, absolut. Småsaker, spec som inte är röntgenrelaterade, brukar ju inte vara problem. Jag höjde min L utan problem t ex, trots att han haft en utgjutning i en slemsäck (eller var det bursa? Eh, minns inte, harmlöst iaf) vid kotan. Kollades på klinik då han var rejält svullen/fylld. Rtg och UL, konstaterades utgjutning i slemsäck/bursa vilket det nu var, och att det var en rejäl konturstörning som nog skulle kvarstå, men ohalt häst och enbart kosmetiskt.

Det var inget hinder för att dubbla livvärdet (från moderata 10 till lika moderata 20), och utan vetbes. Små överben t ex brukar de heller inte orda så mkt om, eller ärr. Men röntgenfynd är en annan femma, vissa kan ju slinka igenom där med, men där är det betydligt kinkigare.

Och som 'motvikt' har jag vid höjning fått res BB på en böjprovsmarkering 3 steg på VB, fått res på 'ryggåkommor' för att hästen 5 år tidigare var palpöm i ryggen vid ett hältbesök. Att hästen sen 3 ggr besiktats u.a., inkl var u.a. vid höjningsbesiktningen spelade ingen roll. Han fick reservation på ryggen, den kunde jag dock häva efter lite bråk.

Det framgår av texten på reservationen om den kan omprövas eller inte. Om det tex står reservation hälta h fram tills veterinärintyg betyder det att den kan omprövas. Det kan också stå tex en tidsangivelse "tills veterinärintyg efter tidigast 3 månader". Står det inget brukar det betyda att reservationen inte kan omprövas.
//Tidigare skadereglerare i 10 år på just hästförsäkring

Jo, det var mot att alla reservationer gick att häva jag protesterade. Som någon skrev att 'efter tre år kan man..'. För det kan man inte alltid, utan de kan sätta på livstid.

Eller precis som du säger på 6 månader eller annan stipulerad tid. Men vissa sitter på livstid, och då spelar det ingen roll om det varit u.a. i tre år. (Tyvärr..)

Ja jag har det precis så på min häst...jag hade så kallade special skor på min häst för att underlätta för henne då hon fått sänkningar fram...då jag skulle höja hennes livbelopp till 50.000 från 25.000 så ville de ju ha vet besiktning. då la vet märke till mina specialare och skrev me det i vet protokollet. då satte försäkr.bolaget en reservation på hennes framhovar ett år framåt. efter ett år kunde jag röntga hovarna och göra en ny vet besikt. med betoning på att hon skulle gått med vanliga skor under tiden...hur ska de kunna kolla detta?? jag kan ju lägga på vanliga skor precis innan?? hade jag vetat detta hade jag ju bytt skor precis innan vi skulle in för hon behöver ju inte ha dem...var bara för att underlätta. men nu har hon vanliga skor och så fort plånboken tillåter ska vi in och röntga och göra en ny besiktn. hoppas då att reservationen tas bort. reservationen gäller bara hältor och sjukdomar fram om hon behöver tas bort...och då betalar de ut 25.000 annars 50.000 om hon tex tas bort för något med bak eller tex kolik eller annat..

Vet inte om jag förstod din fråga rätt men visst kan man försäkra in en häst över 100 000, men vill man ha A1 blir premierna orimliga över 100' Har man dyra hästar brukar man ofta lägga dom i en del A1 (Liv med användbarhet) och en del A2 (Liv) Till exempel A2 60 000 och A1 60 000 = 120 000 i Livvärde.
Sedan kan man ju alltid välja lyxvarianten på veterinärvårdsförsäkring som de flesta bilag har någon variant på. Mitt bolag har 100 000 i högsta vet vård och täcker veterinär resor, djurabulans, mediciner, rehab, avlivning osv. Som sagt, de flesta bolag har en dyrare och mer omfattande veterinärvårdsförsäkring att välja.

Jag försäkrar alltid in mina föl vid födseln och sedan är det bara att hoppas att deras försäkringar får följa med dom genom livet. Det är det bästa skyddet man kan ha.

Det är inga problem att försäkra in sitt föl för 100 000, mer än att det blir dyrt :grin: På föl krävs oftast ingen veterinärbesiktning om den är frisk.

Som vanlig VG info :bow: :bow: :bow:

Hur är det med vissa ras?
Alex nudad den point om Shettiser.
Vad jag tänka på är Statistisks, F-bolager gå efter numbers, en viss ras vissa tendens till fång, ett ännat ben fleser.
Folk i en vissa raser vill börja för rtidig träning i western eller hoppning med risk av tidig slitag?

Jag vet det har kan vara en j-vla mask burk men det skulla vara intressant.
Az

Japp, försäkringsbolag går på statistik också. Det är därför det är så mycket dyrare att försäkra ett svenskt halvblod än ett russ ;)

Man tittar på ras, ålder, kön, användningsområde osv. Hos hästar finns inga undantag än som det finns hos hundar och katter, dvs att en del raser har undantag om det är ett jättestort problem hos rasen. Tex kejsarsnitt är undantaget vissa raser som ofta måste förlösas med kejsarsnitt för att den är avlad att ha för stora huvuden osv.

Livförsäkringsvärdet måste vara rimligt. Vill man försäkra in en shettis för 100 000 så kan det hända att man måste styrka varför den är värd så mycket. Man kan alltid få nej från ett försäkringsbolag om det inte verkar rimligt.

Apropå frågan om det är vanligare med vissa reservationen på vissa raser vid infärsäkrandet så är det så ja. Travhästar måste i vart fall på AGRIA ha veterinärintyg när de ska införsäkras från A2 till A1. Utan intyg blir det reservation hältor alla fyra tills veterinärintyg med böjprov och longering el ridprov.

Liknande trådar

Hästvård Hur får man bort en reservation i försäkringen, som hästen fått pga en benbit - som operars bort? Vad gäller för att få bort...
Svar
6
· Visningar
848
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 149
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag är ny här på bukefalos men jag måste få be om lite rådgivning från objektiva utomstående. Jag sålde en häst för några månader...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
12 552
Senast: BornAgain
·
Ekonomi & Juridik Jag undrar lite vad som gäller i följande fall. Att jag varit naiv och godtrogen behöver ni inte påpeka, det vet jag redan. Jag köpte...
2
Svar
37
· Visningar
7 805
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp