A
arizona
Sv: När får man reservationer på försäkringen?
Hmmm, Jag har en känsla den hä tråden kommma att bli looooong
Jag vet du och Wrangler är mycket kunnig just i försäkrings fråga.
Jag förstå du ser värja gång inbetalning kommer.
Jag vill ta upp en point:
Du minns vi prata mycket om HÄSTENS VÄRDET över på Western Siden!
Kost med avel och uppförda av ett föl.
När ett föl kosta 50.000 - 60.000 och man vill proteckt sina investment med ett 100.000 försäkring, vad är det för krav en försäkringsbolag ska ställa på hästen och häst äger?
Az
Fast svenska djurförsäkringar är unika. Du kan 'reparera' djuret för många gånger dess värde. Och du kan göra om det år efter år.
I t ex UK så har de ett helt annat reservationssystem. Där de sätter reservationen efter att hästen haft åkomman. T ex du köper en häst, vetbes u.a. och försäkrar den. Utan reservationer. Hästen får kolik och står en sväng på kolik för det. Försäkringen ersätter. Nästa år har du en reservation på försäkringen för - kolik...
Så, det finns en hel del man kan kritisera med svenska djurförsäkringar - absolut. Men det finns en hel del som är bra och snudd på unikt med.
Personligen så det som är min hjärtefråga är hur i hela helvete det kan vara okej att låsa en häst resten av livet till ett försäkringsbolag, samtidigt som bolaget kan höja premien och försämra villkoren hur mkt du vill. För byter du bolag, tar du risken just för allt som fanns (men kanske inte upptäckts) innan tecknandet. Så man är i princip låst till det bolag fölet försäkrades i - för tio år sen. Att skyddet kan vara uselt och premien tiodubblad sen dess, det får man svälja om man ska ha fullt skydd. Helt horribelt. Alla andra försäkringar tar de över risken från varandra liksom, och då kan man byta försäkring pga att man tycker skyddet är för dåligt eller premien blivit för hög t ex - vilket bidrar till konkurrens.
Så, jag tycker försäkringsbolagen skulle kunna ta över risken från varandra i större grad. Samtidigt, hellre dagens system än det engelska t ex.
Hmmm, Jag har en känsla den hä tråden kommma att bli looooong
Jag vet du och Wrangler är mycket kunnig just i försäkrings fråga.
Jag förstå du ser värja gång inbetalning kommer.
Jag vill ta upp en point:
Du minns vi prata mycket om HÄSTENS VÄRDET över på Western Siden!
Kost med avel och uppförda av ett föl.
När ett föl kosta 50.000 - 60.000 och man vill proteckt sina investment med ett 100.000 försäkring, vad är det för krav en försäkringsbolag ska ställa på hästen och häst äger?
Az