När får man reservationer på försäkringen?

Streiff

Trådstartare
Jag funderar på att köpa en häst som jag vet har röntgenfynd. Den har en "nubb" i en bakkota. Jag vet inte exakt vad det innebär men säljaren hävdar att hästen aldrig haft besvär och har varit ren på böjprov.

Jag ska naturligtvis besiktika hästen på klinik och be den veterinären titta på de röntgenbilden som finns som är några månader gammal.

Men jag sitter nu och funderar på försäkringen...blir det reservationer på allt som inte är U.A på röntgen? Eller kan man fullförsäkra om den har röntgenfynd men är U.A på klinkbesiktningen?

Vill ju inte ha en häst som inte går att försäkra till fullo. Röntgenfynd kan jag ha överseende med beroende vad det är.

Sv: När får man reservationer på försäkringen?

Min häst har samma sak vilket upptäcktes vid en röntgen hos förrförra ägaren för många år sedan. Han är nu 15 år och har aldrig haft några problem med det och det finns inga reservationer i försäkringen.

Vet du säkert att där inte finns reservationer?

För de står inte alltid "uppskrivna" på försäkringsbeskedet.
Av vad jag hört tror jag att bolaget kan neka ersättning för problem "kring" ett röntgenfynd om det visar sig att röntgen visat fyndet innan försäkringen tecknades...

Om du TAR ÖVER försäkringen exakt som den är nu, då får du inga reservationer pga fyndet. MINSTA du ändrar försäkringen får du det.

Dvs, är hästen NU försäkrad precis som du vill ha den försäkrad? Då tar du över befintlig försäkring, och så länge du inte ändrar den är det lugnt. Är hästen INTE försäkrad nu eller du byter bolag får du reservation på allt från första kronan. Så - hur är den försäkrad?

Problemet uppstår t ex om hästen är försäkrad för 15 000 kr och du köper den för 25 000 kr t ex, då får du reservation när du höjer till 25 000 kr. Om hästen då får problem som bbolaget anser härrör till nubben, så får du bara ut 15 000 kr. Samma sak gäller veterinärvården, om den har en enkel vetvård och du vill ha dubbel, så får du reservationer på det ökade beloppet.

Kan ta ett verkligt exempel så blir dte lättare. Inget rtgfynd men det spelar ingen roll. Shettisen jag köpte har haft fång hos förra ägaren. Hos förra ägaren var den försäkrad i bolag X för 5000 kr i liv och enkel veterinärvård. Jag köpte den för 5000 kr, så livbeloppet kvarstår, utan reservationer. Vad gäller veterinärvården vill jag ha den utökade, och tecknade det. På den utökade delen av vetvården har han reservation för fång och komplikationer till det.

Dvs får han kolik, så får jag betalt från den utökade vetvården för veterinärens resor, medicin på recept osv. Får han fång så får jag inte betalt för resor, medicin etc iom att det är reservation på den höjda delen.

Jag vet inte var eller hur hästen är försäkrad nu.

Det jag funderade kring är om det alltid blir reservationer på alla röntgenfynd eller om det bedöms från fall till fall. Dvs om "lindriga" eller "snälla" kan göra att hästen ändå går att fullförsäkra.

Det är nog från bolag till bolag, men generellt sätter de reservationer på det mesta tyvärr.

Jag fick en reservartion på min hästs bakben. När jag köpte henne fick jag teckna en ny försäkring på henne eftersom hon inte hade någon.
Efter 2 veckor haltade hon så jag tog henne till djurklinik för röntgen och det visade sej att hon hade spatt.
I och med att jag inte hade haft föräkringen i en månad så fick jag inte ut ett öre och samtidigt fick jag denna reservation i försäkringen.
Så hennes bakben är inte försäkrade.
Visst, köpet kunde gå tillbaks men jag hade hunnit fästa mej så vid henne så jag betalade vad det kostade. Och det har jag aldrig ångrat.. :love:

*KL*

Man ska tänka på att även om det inte finns reservationer så täcker ingen försäkring något som funnits innan försäkringens tecknande. Så om man hittar något, tex på röntgen, som har funnits innan hästen försäkrades in täcker försäkringen inte det oavsett hur länge den varit försäkrad och hur många veterinärbesiktningar man gjort UA. Sedan kan det alltid vara en svår sak att avgöra men man ska ändå vara medveten om detta.

Det går helt enkelt aldrig att vara 100% säker när man tex köper en häst, ingen gör så omfattande röntgen och veterinär undersökningar som man skulle behöva göra.

Vad gäller TS frågeställning så spelar det ingen roll om hästen är UA på vet bes ifall den har röntgenfynd och ska nyförskras eller höjas i försäkringen.

Har ett eget exempel på en fullt frisk häst som aldrig haft en dags hälta eller sjukdom i sitt liv och som dansade sig igenom vet bes på klinik tom med beröm för sina rörelser. På röntgen hittades ett fynd i hoven som veterinärerna inte ens kunde säga skulle bli ett problem i framtiden, dvs det kunde bli det någongång-eller inte. Den hästen går aldrig att försäkra in till fullo, utan kommer alltid att ha reservation på hoven (och då innefattar allt som kan hända med en hov och inte bara det fyndet) samt komplikationer runt detta.

Innan du drar iväg till klinik för besiktning/röntgen så kolla upp försäkringen på hästen! Anledningen har ju skrivits ovan. Tänk också på att en häst med röntgenfynd blir svårsåld om du skulle vilja sälja någon gång i framtiden.

*KL*

Man ska tänka på att även om det inte finns reservationer så täcker ingen försäkring något som funnits innan försäkringens tecknande. Så om man hittar något, tex på röntgen, som har funnits innan hästen försäkrades in täcker försäkringen inte det oavsett hur länge den varit försäkrad och hur många veterinärbesiktningar man gjort UA. Sedan kan det alltid vara en svår sak att avgöra men man ska ändå vara medveten om detta.

Det går helt enkelt aldrig att vara 100% säker när man tex köper en häst, ingen gör så omfattande röntgen och veterinär undersökningar som man skulle behöva göra.

Vad gäller TS frågeställning så spelar det ingen roll om hästen är UA på vet bes ifall den har röntgenfynd och ska nyförskras eller höjas i försäkringen.

Har ett eget exempel på en fullt frisk häst som aldrig haft en dags hälta eller sjukdom i sitt liv och som dansade sig igenom vet bes på klinik tom med beröm för sina rörelser. På röntgen hittades ett fynd i hoven som veterinärerna inte ens kunde säga skulle bli ett problem i framtiden, dvs det kunde bli det någongång-eller inte. Den hästen går aldrig att försäkra in till fullo, utan kommer alltid att ha reservation på hoven (och då innefattar allt som kan hända med en hov och inte bara det fyndet) samt komplikationer runt detta.

Upp till vilket belopp måsta man har röntgen intygg?
Az

Rtg brukar krävas för 100 000 kr i liv och över.

Men PRECIS som wrangler säger är det, och viktigt att veta. Det finns alltid, alltid en reservation mot allt som fanns när försäkringen tecknades, oavsett om man visste om det/det gick att se då eller ej. Denna reservation står i de allmänna villkoren, och även häst försäkrad utan reservationen berörs av det alltså. Så OM du köper en häst, som går genom vetbes u.a. och du sen har försäkrad utan res i försäkringsbrevet, men det sen visar sig den har en lös benbit, som fanns innan du tecknade, så ersätts det inte. Vissa bolag är snälla och går ifrån sina egna regler, men inget man ska räkna med.

Och en exportröntgen t ex täcker ju inte alla ev avvikelse/defekter/fynd som kan komma tyvärr.

100.000 :eek:
Så rik är jag inte baby.
Det här med RESERVATION låter som ett loop-hole för Rip-Off Försäkringsbålog:devil:
Det finns bara 2 Garantee har i livet:
Pay Taxes och vi kommer att dö, precis som man kan räkna med att vi och våra djur kommer att bli krässen och sjuk för eller senar! det är just därför vi vill har en försäkring.
Az

Fast svenska djurförsäkringar är unika. Du kan 'reparera' djuret för många gånger dess värde. Och du kan göra om det år efter år.

I t ex UK så har de ett helt annat reservationssystem. Där de sätter reservationen efter att hästen haft åkomman. T ex du köper en häst, vetbes u.a. och försäkrar den. Utan reservationer. Hästen får kolik och står en sväng på kolik för det. Försäkringen ersätter. Nästa år har du en reservation på försäkringen för - kolik...

Så, det finns en hel del man kan kritisera med svenska djurförsäkringar - absolut. Men det finns en hel del som är bra och snudd på unikt med.

Personligen så det som är min hjärtefråga är hur i hela helvete det kan vara okej att låsa en häst resten av livet till ett försäkringsbolag, samtidigt som bolaget kan höja premien och försämra villkoren hur mkt du vill. För byter du bolag, tar du risken just för allt som fanns (men kanske inte upptäckts) innan tecknandet. Så man är i princip låst till det bolag fölet försäkrades i - för tio år sen. Att skyddet kan vara uselt och premien tiodubblad sen dess, det får man svälja om man ska ha fullt skydd. Helt horribelt. Alla andra försäkringar tar de över risken från varandra liksom, och då kan man byta försäkring pga att man tycker skyddet är för dåligt eller premien blivit för hög t ex - vilket bidrar till konkurrens.

Så, jag tycker försäkringsbolagen skulle kunna ta över risken från varandra i större grad. Samtidigt, hellre dagens system än det engelska t ex.

Fast enligt bolagen själva så tar de över risken om man vill byta bolag och har en någorlunda frisk och kry häst. Ett Agria-ombud jag pratat med säger tex att man kan få Agria Extra trots att man inte har hästen försäkrad i annat bolag.

Om du TAR ÖVER försäkringen exakt som den är nu, då får du inga reservationer pga fyndet. MINSTA du ändrar försäkringen får du det.

Det fick inte jag trots att jag höjde veterinärvårdsdelen från 50 000 till 100 000 ett kort tag efter att jag köpt hästen. Försäkringsbolaget ville ha ett besiktningsprotokoll så jag skickade in protokollet jag fick av kliniken när jag besiktigade inför köpet och det räckte för deras del.

Hade du ett röntgenutlåtande med ett fynd som bolaget visste om?

KL

Är det inte så att efter 3 år, om reservationen inte orsakat några problem, kan man pröva om beslutet och få reservationen borttagen?

Pratade nämligen för inte så längsen med If om att flytta över hästen och störde mig då på en reservation min häst har på ett överben på ena bakbenet. Överbenet har funnit sedan hon var runt året och aldrig stört henne, då sa If-mannen att man kunde göra en omprövning, dvs om jag ändå är på klinik få dem att skriva ett intyg om att det inte stör, så tas reservationen bort.

Man kan få en reservation borttagen tidigare än så. Vi fick en reservation borttagen efter 6 månader efter ny undersökning.

Man kan få vissa reservationer borttagna, beroende på vad det är. Olika tid innan man kan göra det på olika saker, och en del reservationer går inte att få bort.

Men det är fortfarande så, reservation eller ej, att det som funnits innan försäkringens tecknande inte täcks.

Liknande trådar

Hästvård Hur får man bort en reservation i försäkringen, som hästen fått pga en benbit - som operars bort? Vad gäller för att få bort...
Svar
6
· Visningar
848
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 149
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag är ny här på bukefalos men jag måste få be om lite rådgivning från objektiva utomstående. Jag sålde en häst för några månader...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
12 552
Senast: BornAgain
·
Ekonomi & Juridik Jag undrar lite vad som gäller i följande fall. Att jag varit naiv och godtrogen behöver ni inte påpeka, det vet jag redan. Jag köpte...
2
Svar
37
· Visningar
7 805
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp