Det är ju en sak att bettet måste anpassas till munnens storlek och så, olika modeller passar olika munnar. Om man nu promt måste rida med bett för att ha kontroll.
Fast hur definerar du skarpare bett om inte ett bett som skapar mer obehag? För det är ju det ett skarpt bett är, mer obehagligt så man måste rida med mindre rörelser för att skapa mindre obehag.
Det är ju just det - vad definierar ett skarpare bett? Stång "är" skarpare än tränsbett. Men hästen som hatar tränsbett och älskar stång, upplever den bettet skarpare? Är det verkligen mer obehag?
Av din kommentar "om man prompt behöver rida med bett för att ha kontroll" inser jag dock att vi är ljusår från varandra. Jag har fler mål med både mitt bettval och min ridning än att "ha kontroll". Som sagt, kontroll har jag på vilket bett som helst, oavsett "milt" eller "skarpt" och oavsett om hästen hatar bettet som pesten eller älskar det. Men jag vill ha mer än kontroll... Jag vill gärna ha ändamålsenligt arbete, förnöjsamhet, ryggverksamhet etc. Och finlir.