Vem som helst får ju betsla upp. Vem som helst bör inte betsla upp.
Betslade själv upp när pållen var yngre, först pessoa (tyvärr totalt okunnig i funktionen, föll helt och hållet för modet
). Tränade en gång i veckan för tränare (omskolning av travare) men efter ett år blev han så stark att jag inte hade en suck ute. Hade vid det laget lagt av pessoat för längesen eftersom det endast gav effekten uppåt. Han hängde sig fast på det tredelade jag använde istället och hur jag än drog och slet (tyvärr) så gick det bara fortare. Höll mig på banan i ett halvår men det var nästan ännu värre efter det för han var betydligt starkare. På banan hängde han aldrig i bettet och var aldrig stark på det sättet. Bytte sen till ett rakt kimblewick utan tungfrihet på uteritter, dragandet försvann och jag behövde bara använda små signaler. Det var som natt och dag! Tidigare hade han gått in i något slags runmode och stängt av helt, nu lyssnade han till slut utan en massa slit. Efter ca 6 månader slutade jag helt med kimblewicket och trappade ner användningen mha ett rakt tränsbett. Det rider jag fortfarande på nu åtta år senare varvat med bettlöst, båda funkar finfint även på uteritt!