Cherarriduracell
Trådstartare
Som rubriken. Får man någonsin? Får man prova ett skarpare bett på en häst som inte är "stark"? Får vem som helst betsla upp eller "måste" man rådgöra med tränare/annan? Hur resonerar ni?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag ser inga problem med att pröva olika sorters betsling om man är rutinerad och/eller rådgör med tränare.Som rubriken. Får man någonsin? Får man prova ett skarpare bett på en häst som inte är "stark"? Får vem som helst betsla upp eller "måste" man rådgöra med tränare/annan? Hur resonerar ni?
om jag har en häst som är fin i munnen/lydig och jag vill prova runt vilket bett som ger bäst ridkänsla?Fattar inte varför. Det sitter ju i lydnaden i vilket fall som helst. Jag ser det som att måste man betsla upp, så väljer man att "fuska" för att man inte orkar ta tag i problemet istället.
Fast jag är också helst säker på att många kommer säga emot mig. (enda gången jag ser att det kan vara ok är om det är rent farligt att t.ex. rida ut på den hästen och man då behöver ett starkare bett, men då undrar jag varför skjutton man måste rida den hästen överhuvudtaget)
Ett skarpare bett skapar ju mer obehag, självklart får du vilja ge din häst mer obehag men igen; Jag fattar inte varför man skulle vilja det.om jag har en häst som är fin i munnen/lydig och jag vill prova runt vilket bett som ger bäst ridkänsla?
Vad är "måste" egentligen? Måste av vilken anledning? Får man "bara vilja"?
Det är ju en väldig skillnad mellan tränsbett och stångbett i hur det inverkar på hästen. man får inte riktigt samma effekt av stångtygeln som bridongtygeln tex, på ett kandar.Ett skarpare bett skapar ju mer obehag, självklart får du vilja ge din häst mer obehag men igen; Jag fattar inte varför man skulle vilja det.
Det går utmärkt att dressera hästen till att bli lika känslig som ett skarpt bett tvingar hästen att vara.
Får JAG eller får alla? även Lisa 14 år med en ponny på grannens kogård?@Cherarriduracell ja du får göra precis det du vill när du vill och efter eget tycke/bedömning gällande din fråga .
Tolkar din fråga som att den handlar om "etikett/ngn outtalad regel " osv.
Så svar igen - enligt ovan
Jag ser inga problem med att pröva olika sorters betsling om man är rutinerad och/eller rådgör med tränare.
Ibland är det betydligt snällare mot hästen att inte sitta och slita i ett "snällt" bett och ett skarpare bett innebär inte att jag måste vara hård i handen.
Man får väl göra vad man vill, men jag skulle betsla upp när det blev farligt. Och då höra först med min tränare om vilket bett hon trodde skulle vara lämpligt.Som rubriken. Får man någonsin? Får man prova ett skarpare bett på en häst som inte är "stark"? Får vem som helst betsla upp eller "måste" man rådgöra med tränare/annan? Hur resonerar ni?
Ett skarpare bett skapar ju mer obehag, självklart får du vilja ge din häst mer obehag men igen; Jag fattar inte varför man skulle vilja det.
Det går utmärkt att dressera hästen till att bli lika känslig som ett skarpt bett tvingar hästen att vara.
Får JAG eller får alla? även Lisa 14 år med en ponny på grannens kogård?
Så länge det är Lisas ponny/ägaren inte har något emot det så, ja.Får JAG eller får alla? även Lisa 14 år med en ponny på grannens kogård?
om jag har en häst som är fin i munnen/lydig och jag vill prova runt vilket bett som ger bäst ridkänsla?
Vad är "måste" egentligen? Måste av vilken anledning? Får man "bara vilja"?
Ja, jag kan ju få sitta i skamstocken mitt på torget en vecka....Varför skulle du inte bara få för att du vill testa? Vad är det för hemsk sak som skulle kunna hända?
Som rubriken. Får man någonsin? Får man prova ett skarpare bett på en häst som inte är "stark"? Får vem som helst betsla upp eller "måste" man rådgöra med tränare/annan? Hur resonerar ni?
Det är ju en sak att bettet måste anpassas till munnens storlek och så, olika modeller passar olika munnar. Om man nu promt måste rida med bett för att ha kontroll.Fast gör det nödvändigtvis det, skapar mer obehag, för alla hästar?
99% av mina hästar har gått fint på tränsbett. Men jag har haft ett par med väldigt komplicerad mun, so inte riktigt trivts med de vanligaste varianterna med bett. Och där jag kört "bettbingo" och provat mig fram, ganska förutsättningslöst.
En visade sig vilja gå på kulbett/waterfordbett. En annan ville gå på kandar (!) och en tredje ville ha ett stångbett av westerntyp. I samtliga fall så när jag hittade "rätt" med bett så tog hästen frivilligt bettet, hade stängd nöjd mun, var trevlig att rida och allmänt tillfreds. Med fel bett var det vevande med huvud, stretigt, hänga sig på handen, slå upp huvudet vid tygeltag, inte kunna svänga, rusa ifrån hela skiten, inte gå fram osv. Dvs det var mycket TYDLIGA åsikter även kring "det här är för skarpt, ajje!". Ändå valde de i slutänden bett som anses som skarpa, men de som de av en eller annan anledning INTE upplevde som skarpa/obehagliga.
Ja, jag kan ju få sitta i skamstocken mitt på torget en vecka....
Nä. Jag frågar inte buke om lov, jag frågar vad den allmänna uppfattningen är. Jag vet min uppfattning, jag vet min bild av min omgivnings uppfattning, jag vill veta vad andra tycker och varför.