När det väl händer...

feliciaalmqvist

Trådstartare
Hej! Är 15 år och har nyss börjat på ridskola. Superkul verkligen, jag är helt galen i det :d Har inte blivit avkastad än.. Men det händer ju någon gång, så jag undrar hur man ska agera.
Om hästen t.ex blir galen och stegrar och man känner att hästen nästan tippar över.. Hur agerar man då som ryttare? Inte mysigt att få en häst på flera hundra kilo över sig, rätt kört då ju. Kan ju säga att jag är rädd för att bli avkastad, försöker dock inte att tänka på det. Det händer när det händer! Jag bara undrar hur man ska göra som ryttare ifall det väl händer? Vill vara lite förberedd.
 
Sv: När det väl händer...

Man hinner ofta inte tänka så mycket, för det går så fort när det väl händer. Första instinkten brukar vara att klamra sig fast, oavsett hur man innan tänkte att man skulle göra. Nästa steg är att man inser "nu faller jag!", då är det viktigt att släppa allt, försök inte hålla fast hästen i tyglarna då är det risk att du blir släpad och trampad, så släpp!!

Sedan kan man ju öva fallteknik á la judo, tuck and roll osv, försök inte ta emot dig med nån arm utan hellre en axel. Men innan man ramlat av ett antal gånger brukar det ändå bli rätt ograciöst, och man tappar ofta luften, vilket kan kännas extremt läskigt, men det är inte farligt, slappna av. Ge dig själv en stund på marken, man blir skakis och chockad inget konstigt. När du kollat att alla ben är hela, och eventuellt gråtit en skvätt, är det dags att leta reda på hästen, som ofta inte tagit sig så långt. Kolla att hästen är okej, fixa till utrustning som hamnat snett och gå en stund med hästen. När du rör dig så åker adrenalinet snabbare ut ur kroppen och du kan börja andas normalt igen. Sedan är det dags att sitta upp igen;) vilket kan låta lite galet, men det är så galen man måste vara. Om du åker av på en lektion så är det kanske en vecka till nästa gång och då hinner du tänka alldeles för mycket och det är då man blir rädd på allvar.

Om du bryter nåt, vilket du inte gör för du tar inte emot dig med nån arm, tuck and roll, släpp hästen, så är det bättre att åka så snart som möjligt till akuten och inte tvinga dig själv upp på hästen igen...

Jag har ridit hela livet och ramlat av hur mycket som helst, man blir inte gladare och det gör inte mindre ont, men man blir inte lika rädd efter några gånger.
 
Sv: När det väl händer...

Man kan trilla av utan att bli avkastad ;)

Så för att försöka minska rädslan så hade jag nog bytt ord, från avkastad till avtrillning. De allra flesta gångerna försöker inte hästen få av ryttaren, de kan bralla för att protestera eller för att det är kul, inte för att kasta av ryttaren.
 
Sv: När det väl händer...

Jag hinner inte tänka, speciellt inte på någon tuck and roll hinner jag inte heller tänka på:p
Dock släpper jag instinktivt tyglarna. Som tur är *peppar peppar* så har jag aldrig skadat mig allvarligt så jag har oftast varit uppe på benen lika fort för att fånga hästen, smärtan kommer ju oftast efteråt pga adrenalinet.
1 gång ramlade jag av lite värre så jag fick ligga kvar och känna efter så att jag fortfarande hade känsel, men då tittade jag först vart hästen var (som stod och betade) och då låg jag och grät en stund, sen kunde jag hoppa upp och rida hem:p
 
Sv: När det väl händer...

Som moonstruck skrev så är det faktiskt rätt sällan en häst aktivt försöker slänga av sin ryttare, och särksilt inte ridskolehästar som är utvalda för att vara coola.

Det är snarare så att de kanske busar till det, eller gör ett litet hoppetiskutt, och är du inte med kan du åka av. En del ryttare kan till och med "studsa av" i början, även om hästen pinnar på så snällt den någonsin kan. ;)

Försök att inte spänna dig i kroppen - bli lealös, och bara ramla. Hålla inte fast i man/tyglar när du märker att du är på väg av. Ja, man slår sig om man ramlar av en häst, men vanligen blir det inte mer än några blåmärken och ett omskakat ego. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 768
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp