Sofie_B
Trådstartare
Som sagt, ta det lugnt och vänta några år! Försök att inte tänka på det nu utan njut av bäbistiden och ta upp saken med din man längre fram. Av det du beskriver så låter han ju trots allt inte helt anti ett barn till även om han själv tycker att det hade räckt med tre (och då han redan har tre som han älskar och är en bra pappa till så lär det ju bli detsamma med nr 4 i så fall). Om han absolut inte vill när det kan vara aktuellt om några år så får du ta tag i ditt mående med ev samtal med terapeut då om du känner behov av det.
Att det däremot skulle vara så väldigt mycket mer opraktiskt att ha ett barn till kan jag inte riktigt se. Visst, en större bil behövs ju förstås (vi köpte faktiskt 7- sitsig även fast vi ”bara” har tre barn- skönt med plats och bra att kunna köra kompisar osv) , men det finns ju många modeller med extrasäten bak. De stora barnen bor ju dessutom bara varannan vecka och den äldsta kommer ju att vara vuxen ganska snart efter det eventuella lillasyskonet ankomst.
Så njut av bäbistiden nu och ha en skön vår!!
Precis, och man ångrar aldrig ett barn säger dom ju. Anledningen till att det är bättre med tre barn än fyra för oss beror nog mycket på individerna i familjen och dynamiken som finns. Utan att gå in på det som är privat för övriga familjemedlemmar så finns inte utrymmet och orken till en fyra medan vår son fortfarande är liten. Det skulle tära mycket på min och mannens relation och på mig att ha två tätt, så det måste ändå bli några år emellan. Då har också mannens barn hunnit växa upp och kommer inte vara lika intresserade av att följa med på alla aktiviteter och inte eller kräva så mycket utan klara sig lite mer själva.
Tack snälla för kloka råd och tack detsamma!