När cynismen drabbar en

prinsessfeminist

Trådstartare
Vad gör man då? Finns det några bra redskap att ta till? Vad kan drabbad göra? Vad kan närstående göra?

Några solskenshistorier om hur perspektivbytet gav nytt liv önskas.
 
Sv: När cynismen drabbar en

Jadu jag bytte ju åt andra hållet och jag vette sjutton hur.
Är fortfarande inte cynisk på det sättet jag var innan trots allt som hänt.
Men fördelen är att jag har en tro på att allt kan lösa sig.
 
Sv: När cynismen drabbar en

Jadu jag bytte ju åt andra hållet och jag vette sjutton hur.
Är fortfarande inte cynisk på det sättet jag var innan trots allt som hänt.
Men fördelen är att jag har en tro på att allt kan lösa sig.

Var det något särskilt som inträffade när du bytte perspektiv? (om du tänker efter)
 
Sv: När cynismen drabbar en

Inte som jag kommer ihåg. Jag hade en depression när skolan var klar och hela den våren låg jag i sängen när jag inte jobbade.
Antagligen nådde jag botten och kände att nu kan det inte bli värre .
Har funderat och funderat på vad som ändrade perspektivet men :)
 
Sv: När cynismen drabbar en

Cynism är nu inte bara av ondo. Att cyniskt granska en företeelse gör att man förbehållslöst granskar den.
Sedan kommer ju ev hänsyn till saken eller personen till. Det är ofta kontraproduktivt att vara cyniskt i en förhandling eller vid en konfrontation i ett personlig förhållande. Däremot i en diskussion där ideologier eller åsikter möts, där kan cynism vara lika välbehövligt som svartpeppar i en svampgryta.
Kombinerar man sedan cynism med humor så har du både svartpeppar o grädde till kantarellerna ;)
 
Sv: När cynismen drabbar en

Inte som jag kommer ihåg. Jag hade en depression när skolan var klar och hela den våren låg jag i sängen när jag inte jobbade.
Antagligen nådde jag botten och kände att nu kan det inte bli värre .
Har funderat och funderat på vad som ändrade perspektivet men :)

Fats jag tänker att vara cynisk inte är samma sak som depression.

Jag vet inte riktigt hur man "drabbas" av cynism (mixoman), men en känsla av att det man gör "ändå blir som det blir".

En viss pessimism utan att vara i närheten av depression. Om man tänker att idealen/tankarna om det goda, fått sig en törn.
 
Sv: När cynismen drabbar en

Cynism är nu inte bara av ondo. Att cyniskt granska en företeelse gör att man förbehållslöst granskar den.
Sedan kommer ju ev hänsyn till saken eller personen till. Det är ofta kontraproduktivt att vara cyniskt i en förhandling eller vid en konfrontation i ett personlig förhållande. Däremot i en diskussion där ideologier eller åsikter möts, där kan cynism vara lika välbehövligt som svartpeppar i en svampgryta.
Kombinerar man sedan cynism med humor så har du både svartpeppar o grädde till kantarellerna ;)

Svart humor kan onekligen vara cynikerns överlevnadsstrategi.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 013
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
275
Kropp & Själ Jag käkar frukost vid 04, den består av 2 ostmackor, juice, kaffe och youghurt. Åker sen och jobbar, jobbar med städ. När jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 473
Senast: Halcyon
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 537
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp