När brukar uppfödare höra av sig?

Lisen82

Trådstartare
Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken skulle börja löpa. Vi åkte även och hälsa på tiken när hon var dräktig, dock var inte ägaren hemma, men hans mamma visade oss hundarna. Min sambo har pratat med uppfödaren i telefon flera gånger, och han sa att vi är på plats 2 av en hane, då han skulle behålla en själv. Kullen var planerad att födas till 4-5 januari. Vi har inte hört ett ljud. Han har heller inte lagt upp något på sin uppfödarsida eller så. Innan parningen la han upp där att tiken var parad osv. Sen helt tyst. Min sambo vill inte vara för på och höra av sig, han säger att han kommer höra av sig. Men sa att han måste ta kontakt med han i helgen så vi inte går och väntar på något som inte finns. För då måste vi kika hos andra uppfödare och ställa oss på kö.

Brukar uppfödare vänta så länge med att lägga ut angående valparna för att se om alla överlever osv?

Uppfödare av "min" ras brukar vara rätt så snabba med att lägga upp på sociala medier både vid bekräftad dräktighet och när valparna kommit. Men jag tänker att det kanske faktiskt inte blivit något? Alla parningar resulterar ju inte i dräktighet.

Uppfödare av "min" ras brukar vara rätt så snabba med att lägga upp på sociala medier både vid bekräftad dräktighet och när valparna kommit. Men jag tänker att det kanske faktiskt inte blivit något? Alla parningar resulterar ju inte i dräktighet.
Hör man inte av sig då? Han sa att tiken var dräktig och när vi träffade henne hade hon ca 10 dagar kvar och hade svullna juver osv. Så ja supermärkligt :(

Min sambo ville iallfall vänta till helgen sen ska han ringa honom, man vill ju veta för vi har ju inte ställt oss på kö hos någon annan för vi väntar.

Hör man inte av sig då? Han sa att tiken var dräktig och när vi träffade henne hade hon ca 10 dagar kvar och hade svullna juver osv. Så ja supermärkligt :(
Ja, då har det ju tagit sig i alla fall. Självklart har jag ingen aning om varför uppfödaren inte hör av sig - jag tycker ju att man hör av sig och meddelar de som står på kö oavsett om de kommer få någon valp eller ej. Men det är ju möjligt att uppfödaren inte tycker att det behövs om det inte finns någon valp åt er. Kan ju vara allt ifrån att det inte blev några (eller inte tillräckligt många) hanar till betydligt värre scenarion där man förlorat valparna och i värsta fall tiken. Just på grund av att det faktiskt finns en risk att något hänt, så hade jag nog varit lite försiktig med att tjata - däremot måste det ju vara okej att ringa och försiktigt höra sig för om det blivit några valpar.

• Gilla
Reactions: Sel
Ja de är lite märkligt för uppfödaren har varit aktiv i rasgruppen att annonserat om parningen, att tiken är dräktig osv och att de förväntas komma 4-5 januari. Men sen helt tyst så man undrar ju om de har hänt något

Ja de är lite märkligt för uppfödaren har varit aktiv i rasgruppen att annonserat om parningen, att tiken är dräktig osv och att de förväntas komma 4-5 januari. Men sen helt tyst så man undrar ju om de har hänt något
Men ring eller skriv och fråga?
Det är inga konstigheter när ni haft så mycket kontakt innan, ibland kan ju livet komma emellan och dom kanske helt enkelt inte hunnit.

Har lovat min sambo att ha is i magen till helgen då ska han ringa. Hade jag fått bestämma hade jag hört av mig tidigare men får respektera det, då de är hans hund :D

Har lovat min sambo att ha is i magen till helgen då ska han ringa. Hade jag fått bestämma hade jag hört av mig tidigare men får respektera det, då de är hans hund :D
Förstår inte varför man väntar riktigt i den situationen, det är ju en sak att ringa och höra av sig innan valparna ska vara födda men nu borde verkligen uppfödaren ha hört av sig.

Men klar han gör ju som han vill, men jag tycker inte det är konstigt att slänga iväg ett sms och fråga.

Jag förstår inte heller, men nej han tycker inte att man ska vara för på, han tror han hör av sig till helgen. Dock tycker jag inte man väntar 2 veckor efter valparna är födda men de är ju bara jag ;)

Förstår inte varför man väntar riktigt i den situationen, det är ju en sak att ringa och höra av sig innan valparna ska vara födda men nu borde verkligen uppfödaren ha hört av sig.

Men klar han gör ju som han vill, men jag tycker inte det är konstigt att slänga iväg ett sms och fråga.
Håller med jag hade skrivit typ dagen/dagarna efter och frågar hur det går och om det kommit några valpar?
Ser verkligen inget konstigt i det.

Har kikat igenom hans sida nu om hans uppfödning och där ser jag att han lagt upp när kullarna varit födda 2 veckor efter. Så förhoppningsvis får vi veta nu i helgen.

Jag vill inte måla fan på väggen, men det kan vara så att det dykt upp en mer intressant köpare.
De gånger jag köpt valp har uppfödarna inte haft kösystem. Nu rör jag mig i brukshundkretsar.
De tar emot intresserade köpare, och vid c:a 5 v ålder väljer de ut de köpare de tror mest på, de får besöka valparna, om de fortfarande är tänkbara som valpköpare får de lämna önskemål om valp. Uppfödaren avråder om han/hon inte tycker det är en lämplig kombination. Det slutar alltid bäst för alla.

Jag vill inte måla fan på väggen, men det kan vara så att det dykt upp en mer intressant köpare.
De gånger jag köpt valp har uppfödarna inte haft kösystem. Nu rör jag mig i brukshundkretsar.
De tar emot intresserade köpare, och vid c:a 5 v ålder väljer de ut de köpare de tror mest på, de får besöka valparna, om de fortfarande är tänkbara som valpköpare får de lämna önskemål om valp. Uppfödaren avråder om han/hon inte tycker det är en lämplig kombination. Det slutar alltid bäst för alla.
Ja vem vet. Dock har han lovat min sambo att kommer de 2 hanar, så är den ena hans. De har pratat väldigt mycket om jakt och att vi även kommer meritera hunden, gå jaktprov och hd testa som är ett krav. Samt att ställa ut. Min sambo var ärlig och sa att de var hans första egna hund men att han verkligen kommer kämpa för att de ska bli en bra hund / jakthund. Å uppfödaren sa att han snarare ser de som positivt att man är ny, för då är man mer nogrann med träningen , än att man haft jakthundar i många år. Så ja vi får se i helgen helt enkelt om där finns valpar och om där finns någon till oss annars är de bara att leta vidare :)

jag stod i kö på en kull där uppfödaren sa vi skulle få veta om vi skulle få valp, när valparna var 1 vecka gamla.
Det var inte förrän valparna var 3 1/2 vecka jag fick veta att det inte fanns någon till mig.
Detta då uppfödaren själv valde att behålla en valp och det då inte fanns någon kvar till mig. Så blir det ibland, för antagligen ville uppfödaren se om valpen som skulle sparas utvecklades som den skulle.
Men jag hade nog hört av mig, kanske blev det bara tikar?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
993
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Är äntligen i livet där jag kan skaffa valp igen (schäfer). Har kontakt med en uppfödare som planerar att para deras tik med en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 254
Senast: YlvaG
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 503
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Det här är mitt första hundköp och jag känner mig rätt förvirrad hur kontakten med uppfödare egentligen går till. Jag har inte...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 812
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar