När börjar ni täcka

_Peplis_

Trådstartare
snart är det ju kallt igen :crazy:..ungefär när(temperatur eller månad) brukar ni börja täcka era hästar? Och när brukar ni klippa dom för vintern?

och vad har ni för täcken innan ni klippt o när ni klippt?

Har haft täcken på mina till och från i hela sommar. Klipper gör jag när det behövs, min gammla häst klippte jag i mai/juni och ska nog snart klippa honom igen.

Andra hästen behöver ej klippas sommartid (sen är han väldigt klipprädd..) så han klipper jag nog i september nån gång. Han har börjat fälla redan...

Har täcken efter väderlek, båda är rätt känsliga så på höst/vinter är det tjocka täcken med hals som gäller. Annars vill dom inte vara ute.

jag kommer klippa ena hästen innan han säljs, vet inte vartifrån pälsen kommit men den är redan på g :crazy: förra hösten hade han björnpäls i september så jag vet ju vad som väntar mig. ynglingen vet jag inte, men det märker jag väl :p kommer antagligen börja täcka om kvällarna med tunna bomullstäcken på dem i mitten av augusti, har alltid gjort så, det faller sig mer eller mindre naturligt. sen beror det såklart på vad för väder det är. och så regntäcken ute.

Jag använder regntäcke vid behov f o m september mer permanent täckning så snart dagstemperaturen inte blir mycket mer än runt 5 grader. Jag klipper i oktober, när beror på hur mycket päls han hunnit sätta, sen går han täckad till april/maj beroende på väder :rofl:.

Kommer inte klippa hästen då han inte tränas hårt. Täckar gör jag när det är kyligt OCH blött väder. Annars går han utan om det inte är riktigt råkall vinter då får han ha täcke.

Jag slänger på min täcke så fort det blir kallt OCH fuktigt...kylan struntar både kusen och jag i men när det blir fuktigt ute (typ runt nollan och regn tex) så fryser han som en dyngsur hund...Och då åker täcket på i raketfart!

För tillfället går mina pållar på lösdrift och kan gå in när de fryser. De kommer att gå på lösdrift sept ut om det är OK höst. Annars så blir de uppstallade och då är det regntäcke på vid blöt och kall väderlek. Klipper gör jag i slutet av oktober om igångsättningen går som den ska (konvalecent för tillfället).

/Lizzie

vi flyttar till vår gård nu första september men boxarna kommer inte vara klara då utan senast första okt.
så de kommer gå ute dygnet runt tills dess (iof gick de ute på bete till oktober förra året med men var bättre sommar då).

jag är väl inte så superglad åt det hela men inget man kan göra åt.

hade tänkt klippa honom men kan ju inte göra det förräns boxarna är klara i såfall.

täcke brukar om han är oklippt inte komma på förrens slutet av oktober-november i form av regntäcke.
och då mest för att jag inte har tiden att vänta på att en dyngsur häst ska torka innan jag rider (har mkt med skolan och allt annat) och -ifall- han nu skulle bli öm i ryggen eller nåt av regnet.

men min häst är inte så känslig.

Utan täcke får hon nog gå ett tag till. Så fort det blir tillräckligt kallt tar vi in dom, och då behövs inte täcke då heller (Regntäcke såklart, vid behov) .
Ska täcka henne rätt ordentligt sedan, så att hon inte sätter så mkt päls, det gjorde hon inte förra året heller, så vi klippte bara en gång, någon gång runt jul tror jag, eftersom hon blev så svettig på halsen (enbart halsen).

När JAG fryser får pållan regntäcke :D sedan får vi väl se hurdan vintern blir. Det brukar variera lite från dag till dag vilken tjocklek det blir på täcket.

Jag klipper inte. Hon har aldrig blivit klippt och jag tror inte att hon skulle uppskatta det. :crazy:

malu

Min häst klipps inte. Hon har tunn hårrem som torkar lätt, och dessutom jobbas hon inte så hårt.

Hon får vintertäcke på sig när det börjar bli ordentligt kallt, förra året fick hon inte förrän i slutet av november!

Är det kallt snart? Vad är snart och vad är kallt för dig? :crazy: Det beror väl på hästen, märker man?! :confused:

När det blir minus på nätterna får han täcke. Och innan dess vid behov.
Han klipps inte, går ute året runt.

jag har haft min täckad på nätterna hela sommaren, ett tunnt bomullstäcke o ett ofodrat regntäcke vid risk för regn ute. nu går hon ute med ett thermo master superfit rain o står inne med ett lite tjockade bomullstäcke.
börjar snart med tjockare täcken, o ska klippa vilken dag som helst, en av ponnysarna klipptes igår.

Börjar med ofodrat regntäcke från ca oktober när det regnar/snöar och har så hela vintern. Annars naken oklippt häst. När det är riktigt kallt har jag fodrat regntäcke, dock inte vintertäcke!

Mina hästar får sån där vinterpäls som är så ovanlig nu för tiden så dom går utan täcke. Dom får dessutom behålla vinterpälsen. Att sätta på hästen täcke för att man själv fryser (som nån här gjorde) är ju helt åt skogen.

Min häst har haft regntäcke på sig när det varit riktiga regnoväder här, men han får väl börja ha täcke på sig kontinuerligt när det blir kallt. Har funderat fram och tillbaka över det här med klippa/inte klippa men inte kommit fram till något vettigt, så jag får se hur jag gör. :)

Mvh Huntress

Jag använder regntäcke vid regn och rusk, naken annars så länge han är oklippt. Klipper när han blir alltför svettig vid träning då han aldrig torkar annars. Det brukar bli i november beroende på hur mycket jag rider i ridhus.

Skulle inte falla mig in att täcka för att jag tycker att det är kallt eller bara för att det ska vara så. Om jag klipper är det pga hästen svettas för mycket. :p

Liknande trådar

Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 238
Utrustning Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i...
2
Svar
27
· Visningar
1 533
Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla...
Svar
9
· Visningar
473
Senast: Blyger
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 382
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025