När börjar ni täcka

Jag har båda mina tävlingshästar helklippta och ute otäckade på lösdrift. De trivs jättebra så, och jag märker direkt på dem när de behöver täckas, då står de och kurar sig och/eller skrapar med hoven vid grinden tills jag kommer med ett varmt täcke. Sen frustar de förnöjt.

Mina dräktiga ston är också ute på lösdrift och går oskodda och otäckade året om, dygnet runt. Der rids kontinuerligen men inte så hårt att de svettas. De kryper in i sin halmade lösdriftshall om de vill ha varmt.

Jag har mycket pigga, glada och friska hästar! :bump:

Inlägg som ditt gör mig glad - äntligen nån som tittar på hästarna och hur dom mår ist för att fråga på Buke hur många täcken man behöver :)

Våra hästar lär gå ute dygnet runt iaf några veckor till, och jag lär nog inte behöva börja täcka honom på ett tag.

Under sommaren har han haft regntäcke på sig vid några tillfällen, då det varit kallt och ihållande regn.

Eftersom min häst tränas ganska mycket i ridhus klipper jag honom, eftersom han ser ut som en isbjörn annars. Och när han klippts får jag börja täcka. Klipper gör jag nog i oktober tror jag, brukar inte behövas innan dess.

Blir det inte mycket kallare än vad det är nu, och det inte är ihållande regn dagar i sträck klarar han sig utan täcke ett bra tag till, trots känslig rygg osv. Har inte märkt av någon smärta ännu, och det har ändå regnat rejält på nätterna. Han kan gott härdas lite nu, blir så många månader av täcken och jox sedan iaf.

Den dag han står vid grinden och vill in (och då inte bara för att det rasslar i krubban hos någon annan häst i stallet) är det dags att täcka. Än så länge är han lycklig ute naken (eller med flugtäcke då men det lär knappast behövas mycket mer i år).

Mina pålls går ute om nätterna fortfarande, och kommer nog fortsätta med det tills temperaturen sjunger nedåt någon minusgrad på nätterna.

Dom går otäckade, och ponnyn kommer nog få göra det hela vintern också, Han får ordentligt med vinterpäls och fryser inte i något väder om han bara får äta, så varför ta på täcke då?

Min pålla har lite tunnare päls och är rätt frusen av sig, men klarar sig bra så länge det inte regnar. Då får hon ha ett regntäcke på sig.

Jag tror inte det finns någon normal, frisk häst som fryser av att gå ute utan täcke just nu. Även om den är klippt. Inte heller på nätterna. (såvida det inte regnar)

Lite kan man väl dalta, men man behöver inte överdriva.

Liknande trådar

Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 238
Utrustning Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i...
2
Svar
27
· Visningar
1 533
Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla...
Svar
9
· Visningar
473
Senast: Blyger
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 382
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30