När börjar ni med vintertäcke?

Sv: När börjar ni med vintertäcke?

när börjar ni med vintertäcken? min häst som är lite frusen går nu med regntäcke om det är mulet/regn/kyligt, inget om det är fint väder och står med ett fleece täcke nattetid. men när börjar ni att vintertäcka och lägga på ett tjockare stalltäcke?

Mina får täcke mellan +5 och -5, och det är regnigt och blåsigt. Hästen som tränas och tävlas täckas efter träning, står inne i stallet tills hon är torr och sen får hon gå ut utan täcke. Jag har vintertäcke men använder det endast om hästen är sjuk. Stalltäcke används ej om inte hästen är tvättad inför tävling då.

Regntäcke med fleecefoder är väl det som är bäst, som jag ser det. Håller hästen torr och även varm om det behövs.

Min har ett helhals 100g nu. Hon har lätt för att bli kall och stel och spänner sig lätt om det blåser och regnar. Går över till 300g när det kryper under 5 grader och närmanr sig nollan tror jag. Beroende på hur hon tar det. För min del finge hon gärna sätta väldigt lite päls så jag slapp klippa henne, mest av estetiska skäl:angel:

Mina hästar har gått täckade en tid nu.

Unghästen har 100g regntäcke ute och den andra ofodrat regntäcke. Här ligger temperaturen runt 10 grader men snart är det dags att lägga på den thermotäcken och fleece inne. Iaf den yngre som ska tränas i ridhus i vinter. Den andra som bara ska lullas i skogen skall inte klippas.

Inga täcken på oklippta hästar är mitt motto. Klipper jag dem, beroende på hur mycket, så använder jag allt från regntäcke utan stoppning till 200g stoppning, aldrig tjockare än så.

Inomhus så behöver de inget täcke, bara tillräckligt med grovfoder.

Fast står de i kallstall (som mina gör) så är det bra om de får ett tunnt fleece täcke på sig inne. För inne har de ingen möjlighet att röra på sig för att hålla sig varma som de kan gör utomhus. Mina föräldrar hade problem med att deras ponnysar blev förkylda. Det problemet har de fått bukt med iom att de satte på tunna fleecetäcken inne. De går otäckta ute.

Jag brukar börja med vintertäcke när det blir minusgrader. Nu går fullblodet med ett fleecefodrat regntäcke när det är blåsigt och regnigt ute.

Den andra hästen har inget täcke alls på vintern om det inte är snorkallt och snöar.

kl

Min ridhäst som tränas har haft sitt vintertäcke dygnet runt ett par veckor nu. Jag brukar lägga på täcke ganska tidigt eftersom erfarenheten säger mig att det då blir mindre päls. Man kan inte förhindra att hästen sätter vinterpäls men däremot kan man påverka hur långhåriga de blir.

Kan tillägga att mina hästar fortfarande går på bete.

Jag börjar med vintertäcke när det blir runt nollan, då ett 200gram.
Innan det har jag fleece/regn.
När det blir flera minus åker ett 300gram på...

Detta är planen iallafall, så får vi väl se hur hästen trivs!
Blir vår första vinter tillsammans:)

Inga täcken på oklippta hästar är mitt motto. Klipper jag dem, beroende på hur mycket, så använder jag allt från regntäcke utan stoppning till 200g stoppning, aldrig tjockare än så.

Inomhus så behöver de inget täcke, bara tillräckligt med grovfoder.

Samma här!
Förutom om hon stått ute en hel dag i ösregn, då får hon ett fleecetäcke för att torka upp!

När temperaturen börjar gå mot nollan på dagarna.
Tills dess går hon utan täcke i alla väder.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 418
Senast: Stergo
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 547
Senast: jemeni
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 682
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka