när börjar ni med vad?

Z

Zimzalabim

hej jag är väldigt okunnig om unghästar och så. jag skulle vilja veta när ni börjar lära hästen olika saker.
när börjar ni tex:
*ut och promenera med fölet?
*longera?
*tömköra?
*vänja den vid sadel och träns?
*att sitta upp på unghästen?
*träna på i de olika gångarterna?
*kräva att den ska gå i lättare form?

jag förstår att det är olika för olika individer men ungefär.
tacksam för alla svar! :)

Sv: när börjar ni med vad?

när börjar ni tex:
Beror alldeles på hur beskyddande mamman är och hur självständig fölet är. Mitt senaste föl köpte jag först vid 6 månaders ålder och då gav vi oss ut på promenader direkt. Då var hon dock van vid att bli ledd till och från hagen.

Riktig longering vid 2 ½ - 3 års ålder beroende på hästens psykiska mognad. Med riktig longering menar jag med inspänning, och det tar ofta ett tag innan hästen är mogen för det. Däremot kan jag "skojlongera" för att lära in vissa röstkommandon tidigare, men de flesta kommandon lär jag in vid hand istället.

I januari när hästen skall bli två brukar jag börja.

Träns redan på hösten som ettåring, sadel någon gång i samband/efter invänjning av sele.

På hösten som treåring.

Efter årsskiftet som fyraåring.

Hösten som fyraåring.

Så här brukar jag göra men det är väldigt individuellt.

*ut och promenera med fölet?Så snart som möjligt faktiskt. Först ihop med mamman men sedan själv kortare stunder. I början absolut bara för att förstå att bli ledd.

*longera? Longerar aldrig mina hästar.

*tömköra? Vid 2 års ålder ungefär. Både på rakt spår och sedan även på volt.

*vänja den vid sadel och träns?Träns brukar jag plocka på hösten de blivit 1 år. Sadeln kommer i samband med att jag börjat tömköra sedan.

*att sitta upp på unghästen? Hösten de blir 3 år brukar jag sitta på dem första gången. Mina hästar ska aldrig iväg på några treårs tester så jag börjar inte så tidigt.

*träna på i de olika gångarterna?Börjar jag med ordentligt våren de fyller 4 år. Prövar lite trav innan sommarlovet.

*kräva att den ska gå i lättare form? hösten de fyller fyra börjar jag normalt ställa krav men hjälper dem att söka sig i form redan från början.

Beskriver hur jag gjort och tänker mig göra med min 4-åring.

*ut och promenera med fölet? 2 månader tror jag han var första gången, då en kort promenad tillsammans med mamma, sedan har det blivit några promenader per år fram till 3 år, därefter ungefär 2 per vecka.

*longera? 3 år
*tömköra? 3 år
*vänja den vid sadel och träns? 2 år
*att sitta upp på unghästen? 4 år
dessa moment har endast gjorts några gånger

*träna på i de olika gångarterna? 5 år
*kräva att den ska gå i lättare form? 5 år

tack för svaren. tänkte bara på att om man ska vara med i 3-årstestet måste man väl börja lite tidigare? iaf med att börja sitta upp på hästen? tack i alla fall.. :)

Där jag hade mina hästar innan var stallägaren med i treårs testen med sin tre åring.

Nu var de lite "lata" så de gjorde absolut inget alls med sin häst förutom bettvänjning innan de hösten det året hon fyllt 2 år skickade henne till Flyinge och inridning.

Men skulle jag göra allt själv och ha med hästen på ett treårs test så skulle jag nog göra så här:

Bett invänjning 1 år
Tömkörning rakt fram vid 1½ års ålder då även sadelvänjningen kommer.
Vila under vintern
Mer tömkörning och muskelbygge under våren som 2 åring. Då även tömkörning på volt.
Sommarvila i samband med bete.
Hösten som 2 åring alltså vid 2½ års ålder. Uppsittning och rakridning. Testa traven. Gärna rida ut med trygg draghäst eftersom jag tror att hästen får bättre framåtbjudning.
Vintervila fram till feburari ungefär.
Feburari då hästen fyller tre skulle jag börja rida mer kravfyllt då och även visade den ner i låg/lång form. Givetvis rida i alla gångarter.

Nu tycker jag personligen att det stressar mycket av hanteringen när dessa tre års tester finns. När jag var ung och började rida fanns det knappt någon som ens kom på tanken att sitta på en häst innan den var 3 år fyllda.

- Tillsammans med mamman när den är ca 3 månader, ensam först efter avvänjning.

*longera?
- Vid 2 års ålder

*tömköra?
- Vid 2 års ålder

- Träns vid 1 års ålder, sadel vid 2 års ålder.

- Efter sommaren det året den är 2.

- Vintern 2-3 år.

- 3 år och framåt.

*ut och promenera med fölet? Jag och fölets ägare ska snart börja promenera med mamma och fölet tillsammans med grimma.
*longera? -
*tömköra? Där jag hämtade min pålle började dom tömköra när han var 2 tror jag.
*vänja den vid sadel och träns? Min pålle fick ha träns på sig när han blev inkörd för ett år sen, då var han två, eller ja, han fick väl ha det några månader innan.
*att sitta upp på unghästen? Idag satt jag på min treåring för första gången.
*träna på i de olika gångarterna? Tänkte börja med det om några månader.
*kräva att den ska gå i lättare form? Det tänkte jag nog börja med ganska snabbt.

Går från box/hage i grimma redan vid några dagars ålder. Senare, vid några månaders ålder brukar jag begära att dom "går med mig och inte mamma" eller hur man ska säga.
*longera?
Ej inspänt; kan man väl börja med vi 2-2½ ålderna. Självklart korta stunder och att man ska ha något ut av det. Tex komando inlärning osv.
*tömköra?
Nu har vi ju travare också här på gården och dom börjas det med vid ca 6-8 månaders ålder. Tänkte att jag skulle vara lika flitig med mitt hbl men det är jag inte :p Ska dock börja nu när han kommer hem från ett års betet.
Träns har han haft på sig ett par gånger nu innan betet. Dock med grimma över så att det var den jag ledde honom i. Han skulle bara "testa" på bettet lite och jag var nyfiken på hur han skulle reagera.
2½ års ålder. Beroende på vad du menar. Jag menar att dom kan ha sadel, man kan klänga lite men inte mer.
3 åring innan betet
4 åring innan betet
QUOTE]

när börjar ni tex:
*ut och promenera med fölet? med mamma redan efter någon vecka. Utan mamma eller sällskap brukar bli vid 5-6 mån
*longera? 1-2 varv som 1,5 åring (bara för att kolla så smackningar å röst funkar). sen longering i några min som 2-2,5 åring.
*tömköra? som 1 åring tomkörde jag min i 2 min. sen gjorde jag inget på 1 år. sen började jag tömköra igen vid 2,5 års ålder
*vänja den vid sadel och träns? sadel hade min tjej på sej när hon var 3 mån =) agerade sadel hängare. men sadel på riktigt hade hon när hon var 2 tror jag.träns hae hon när hon var 2,5 år gammal
*att sitta upp på unghästen? slängde upp min kompis lilla syster på 10 kg på hemme nr hon va 1,5 år gammal 1 gång sen satt jag själv på henne vintern innan hon fyllde 3
*träna på i de olika gångarterna? jag skrittade ca 6 ggr i skogen sen kom resten av sej själv. tog kanske 1 mån sen gick det att rida i alla gångarter och kunde galop skänkel
*kräva att den ska gå i lättare form? Min gör de av sej själv även om jag bara hålle rutan att göra nått. men på andra brukar jag kräva någon form elelr början till förm förrens efter betet som 3,5 åring tidigast

Ganska så direkt.
*longera?
2-2½
*tömköra?
2-2½
2-2½
2½-3
2½-3
Ganska så direkt

tack så jätte mycket för alla svar! nu vet jag ungefär iaf.. :)

Hejsan
enligt min åsikt skall man lära hästen saker så tidigt som möjligt för att den sen efter inridningen som treåring kan få en vila.
Inridning är en snabb process i många fall och vill man vara färdig till treårstest i april rekomenderar jag att man börjar med logering med sadel och träns i januari, sitter upp i februari och i mars kunna rida hästen i alla gångarter. Formen kommer när hästen slappnar av med rsin ryttare på ryggen och ryttare rider med mjuk hand.
Självklart skall man inte rida den unga hästen länge eller oftare än 4 dagar i veckan. Och sen tycker jag oxå att hästen kan få en vila efter treårstesten så att både huve och kropp får vila från ansträngning.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 097
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 841
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 068
Senast: Josefineeee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama