När börjar man tävla?

Polly_Mulle

Trådstartare
För att ge hästarna och sig själva rutin? När har man kommit så långt att man vågar ge sig ut och rida clear rounder och klubbtävlingar?
Min tanke är att nu till helgen starta LC:1 och LB:1 dressyr, mest för att ge mig och hästen rutin. På hemmaplan är han ganska stadig och fin i formen trots att jag i stort sett bara sitstränat senaste månaderna. Gångarterna är inget man jublar över, men han är lösgjord och lydig. Är jag knäpp som startar trots att jag vet att formen inte sitter i övergångarna och mellantempo. Han går ur formen i halterna och kommer inte presetera något som ens liknar ökad skritt, för ett år sedan kunde han inte ens prestera en hygglig mellanskritt...
MEN, vi tränar, vi blir bättre (om än sakta) och jag vill tävla lite (på låg nivå), ska jag sitta hemma och träna tills vi gör piruetter och byten i varje innan jag vågar ge mig ut, eller är jag rätt ute i tankarna?

Någon som kan peppa mig, eller ge mig feed-back?

Sv: När börjar man tävla?

när man kan rida hästen i stadig i form genom hela programmet hemma är det dags att ge sig ut och *träna * på att tävla tycker jag iaf

Polly_Mulle skrev:
Gångarterna är inget man jublar över, men han är lösgjord och lydig. Är jag knäpp som startar trots att jag vet att formen inte sitter i övergångarna och mellantempo. Han går ur formen i halterna

Om hästen inte bibehåller "formen" i övergångar, halter och tempoväxlingar skulle jag inte säga att den är lösgjord.

MEN jag tycker absolut att du kan tävla om det är det du vill! Se det som en träning! :) Det är roligt att rida program och kul att träffa lite nytt hästfolk! Alltid lär man sig något på kuppen också ;) Så ser jag på det iallfall.. :)

Nirak

Senast ändrad av en moderator:

Självklart tycker jag att du ska ge dig ut. Har du en bra kännsla på träningarna så är det bara att prova. Det gör inget om man har lite kvar att putsa på, man behöver inte vinna. Det är jättebra med rutin så inte häst/ ryttare spänner sig brar för att man åker på tävling (samt att man får bra kritik från dommare). Jag anser att häldre åka ut o tävla lite "för tidigt" än för sent. Då kan det bli så att inget från träningarna fungerar på tävling!

NiraK skrev:
Om hästen inte bibehåller "formen" i övergångar, halter och tempoväxlingar skulle jag inte säga att den är lösgjord.

Men det kan ju ha att göra med hur stark den är.

Klart att du ska ut och tävla. :) Allt behöver inte vara perfekt när man rider LC-LB, speciellt inte de första gångerna man ger sig ut!

Han behåller formen när jag gör rätt, men inte med mina nerver, jag behöver rutinen minst lika mkt som han och han skickar ju inte nosen i vädret, men han kommer lite framför lod. Så nä, jag är inter perfekt, men han är helt ok och inte varesig stel eller stum...

Det är så jag tänker också! Vet en häst som är jätteduktig på träning (msv-nivå) men som hispar totalt och inte ens fixar LC och LB på tävling pga orutin och nerver...
Nej, jag räknar inte med 70% men jag räknar med att genomföra hela programmet, galopp på utsatt plats mm, sedan får väl folk skratta då, någonstans måste jag börja...

MaryMary: Jag satsar bara på att ge mig och hästen möjlighet att rida program och under en opartisk domare, kompisar och mammor tycker att det mesta ser bra ut... Ska bli kul och kolla domarkritiken och se om den säger på ett ungefär vad jag tror och sedan åka ut igen om ett tag och se vad det blir för skillnad!

ut och tävla allt vad du kan det är det bästa sättet att verkligen få reda på vad ni behöver träna mest på och jag lovar dig det är ingen som kommer att skratta åt dig, alla är nybörjare i början.

Lyck till!!:banana: Jag hejar på dig :bump:

Tack, det är sådant jag behöver höra! På söndag blir det debut! Lovar att återkomma med resultat...

Jag tycker också du ska släpa hästen till tävlingen :D Klarar själv inte ens LC när hästarna bara hispar upp sig. Men jag älskar det ändå :crazy: Lycka till!

ska du ut nu i helgen? får man fråga vart? ska vara hästskötare åt några vänner på tjörn..

och det är klart att man ska ge sig ut! skitsamma hur det går, nånstans måste man faktiskt börja! :)

Var sugen på Tjörn men hittade någon liten fjutt clear round i Vårgårda att göra debuten på, han känns inte riktigt på topp just nu, så det känns smidigast så... Så lyxen att se mig göra katastrofritt får du inte :D

Klart du ska tävla, man ska alltid testa och går det åt skogen är det bara hem och träna igen ju;)!

tycker du och hästen det är roligt att tävla så gör det:) annars är det väl så att man kan gå upp en klass vid över 60 %.....

60 % är ju precis godkänt. Jag hade nog planerat att rida ett antal program på godkänt innan jag tassar upp en nivå... Men som sagt vi får se hur et går på söndag... Runt 50% borde vi lösa om han inte har en helt hopplös dag och jag lyckas hålla nerverna i styr, talar om då hur det gick!

Det var en dressyrdomare som sa att man skulle gå upp till nästa klass vid över 60%( om man känner sig redo för det förstås;) )
Detta för att man ska fortsätta utvecklas.
lycka till!:)

Polly_Mulle skrev:
Det är så jag tänker också! Vet en häst som är jätteduktig på träning (msv-nivå) men som hispar totalt och inte ens fixar LC och LB på tävling pga orutin och nerver...
Nej, jag räknar inte med 70% men jag räknar med att genomföra hela programmet, galopp på utsatt plats mm, sedan får väl folk skratta då, någonstans måste jag börja...

Ingen kommer att skratta! Det låter som du siktar på runt 50% o det är inte dåligt! Det där med nerver o spändhet tror jag många ekipage har problem med, bla jag själv. Men det ENDA som hjälper mot detta är övning! Det är en så speciell stämmning på en tävl plats som man bara finner där och som därför inte går att öva på någn annan stans. Jag själv o mitt flb har traglat i två år LC o LB, men det ger resultat (förut trodde hon bara att det var galopprace). Men ett tips är att if man har en spännd häst som lätt blir okonc så är det lättare att rida en LB1 än LC1 för det händer mer i LB:n. I LC:n finns det för många transportsträckor o de hinner tänka på för myckt annat! För oss är det därför svårare med en LC1:a.

Jag tycker du tänker helt rätt som börjar "tävlingsträna" redan nu. Själv ställde jag upp i min första tävling som 10-åring, på en seg ridskolehäst som inte gick i form alls. Vi kom näst sist, men det var jättekul under tiden, och jag lärde mig mycket av domarkritiken!!!

Så ut och tävla med dig!!!:)
Lycka till:D :D :D

ps. alla tyckte vi var jätteduktiga som vågade försöka!!!

Själv är jag sån som inte skulle starta om vi inte kan genomföra programmet "perfekt". :cool:

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 051
Senast: Mia_R
·
Dressyr Hej! jag har efter mycket om och men börjat leta efter en ny kompis att tävla och träna dressyr med. Jag har kollat runt på diverse...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 734
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 326
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 343
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka