Jempa
Trådstartare
För ett tag sedan debuterade min 4-åring i dressyr. Det var min superduktiga medryttare som startade honom i en LC:1 utomhus. När de hade fått startsignal och skulle gå in på banan skyggade hästen för bokstaven A, klev åt sidan, men gick sedan fram till "insläppet" på banan. Där blev det stopp, han stannade och kollade staketet, men klev inte en centimeter bakåt. Han bara stannade cirka ½ sekund och gick därefter rakt in på banan i trav och påbörjade programmet. Döm om min förvåning när jag läste kritiken och domaren hade skrivit "ISTADIG". Så mina fråor till Er på forumet är:
1. Får domaren döma innan man kommit in på banan? Tveksamheterna på väg in hade inte tagit för lång tid efter startsignalen.
2. Är det "istadighet" när hästen bara stannar upp och tittar och sedan lugnt går fram för lätta hjälper?
1. Får domaren döma innan man kommit in på banan? Tveksamheterna på väg in hade inte tagit för lång tid efter startsignalen.
2. Är det "istadighet" när hästen bara stannar upp och tittar och sedan lugnt går fram för lätta hjälper?