När börjar bedömningen?

Jempa

Trådstartare
För ett tag sedan debuterade min 4-åring i dressyr. Det var min superduktiga medryttare som startade honom i en LC:1 utomhus. När de hade fått startsignal och skulle gå in på banan skyggade hästen för bokstaven A, klev åt sidan, men gick sedan fram till "insläppet" på banan. Där blev det stopp, han stannade och kollade staketet, men klev inte en centimeter bakåt. Han bara stannade cirka ½ sekund och gick därefter rakt in på banan i trav och påbörjade programmet. Döm om min förvåning när jag läste kritiken och domaren hade skrivit "ISTADIG". Så mina fråor till Er på forumet är:

1. Får domaren döma innan man kommit in på banan? Tveksamheterna på väg in hade inte tagit för lång tid efter startsignalen.

2. Är det "istadighet" när hästen bara stannar upp och tittar och sedan lugnt går fram för lätta hjälper?

Sv: När börjar bedömningen?

1. Nej det får dom inte.
2. Om hästen inte varit inne på banan kan hon inte bedömt den som istadig. Men vad vet jag. Engång hörde jag det här när jag kom in på banan ; Åh det är den där King Co . AV dommaren. Min pappa satt på läktaren och kunde intyga även sekriteraren. Dressyr är en bedömnings sport och finns inte mkt att göra.

Uppridningen börjar innan du kommit in på banan om du rider in utifrån. Så i det fallet ja.

Istadig är en definitionsfråga, det beror helt på hur det såg ut. Dvs omöjligt att svara på här. Är det så som du skriver låter istadig kraftigt i mina öron.

1. inget före och efter programmet får inverka på bedömningen.
Men om du har fått startsignal och tar mer än 45 sek. på dig att rida upp på medelinjen blir du utesluten. (bedömningen örjar när du rider upppåmedelinjen och avslutas när du hälsat).

2. Det beror 8som ngn skrev)på hur det såg ut..

jag tror inte dom får börja döma fören man kommer in på banan! en gång när jag skulle tävla dressyr så första fick jag startsignal o skulle rida in på banan ca:1 m framför ingången stälde sig min häst på bakbenen, jag la då en volt och red på igen, då stälde han sig med upp och ja la en volt till o då gick han in på banan som inenting, men jag fick ingen kritik för det!

När du vänt upp vid A så börjar bedömningen, men varken innan eller efter..
Men jag förstår dig, var nyss på en tävling och min häst var helt knäpp och ryckte tyglarna ur handen på mig. Jag blev småirriterad å sa väl ett å annat ord åt honom i mitt huvud men ryckte tillbaka, inte hårt men tillräckligt för att han inte skulle slita tyglarna ur händerna på mig.. nästa gång jag red förbi dommaren(jag hade inte börjat programmet och ej fått startsignal) fick jag höra "sluta rycka i tyglarna" och det stog sedan på mitt protokoll, trots att jag INTE gjorde det efter att jag fått startsignal, och endast en gång på banan. visst man ska inte rycka dom i munnen men dommaren ska inte dömma innan man fått börja heller. men som sagt dressyr är en bedömningssport..

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 893
Senast: jemeni
·
Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 445
Senast: Hippocampus
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det gick väl inte riktigt som jag hade tänkt mig på kombinationstävlingen. (Gör det nånsin det på tävling?) Hästen jag hade var...
Svar
0
· Visningar
208
Senast: Magiana
·
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 466
Senast: raggsock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V