Jag har aldrig varit medryttare utan hade 15 hästar att ta hand om dag 1 på minhästkarriär.. Hih, snacka om läskigt!! Alltså allt från föl till 15åringar och unghästar.. Red de mesta och hanterade. Lärde mig supermycket.
De som ägde hästarna hade precis fått en son, så de gick i hagen bara och behövde hjälp och jag flyttade till landet 1v före, så de kom förbi och frågade om jag och syrran gillade hästar.
Det jag ser som nuvarande hästägare, hade en medryttare.. Sett på vänner som misssköter sig..
-Kom inte efter 8-10 på kvällen, kom i tid eller säg till att du inte kan.
- Planera dina dagar efter hästen (dra inte bara hem till vännerna istället de dagar du ska komma), det visar att du bryr dig och att du är ansvarig. Kan du inte komma av andra hinder, säg till senast på morgonen samma dag, gärna tidigare..
-Sköt om hästen, slarvborsta inte, tvätta utrustning, skubba bort lera med mera om det finns på hästen.
-KLIPP INTE manen och svansen utan lov!

Min häst snaggades manen och svansen på...

-Lyssna på ägaren gällande ex kondition, säger hon att hästen inte ska galopperas ännu, gör inte det heller.. (Risk att hästen skadas,du får skiten eftersom hon själv inte galopperar...)
- Ge aldrig hästen någon extra mat eller mindre mat. Tycker du att hästen är för pigg och får ex för mycket havre, prata med ägaren först då, hö är bäst att aldrig ge mindre hur lockande det än är när hästen är tjock. (min hingst går lätt ner i vikt, får nästan 20kg HÖ om dagen vår och höst, det tyckte medryttaren var för mycket och gav bara 10, min syster kom på henne.)
- Prata mycket med ägaren,de vill gärna bli uppdaterade om hur det går.
- Ska du betala? Slingra dig inte ur det, många hästägare som sedan snackar skit. ( min kompis fick väldigt mycket skit snack bakom ryggen när hon inte fått studiebidrag ännu och inte kunde betala på ett par dagar.)
Osv.

Lycka till!