När börja träna efter förlossning

vinkelina

Trådstartare
Vill först påpeka att jag inte är ute efter att komma i form så snabbt som möjligt utan att stabilisera min kropp så att den håller ihop

Så, när vågar man sätta sin fot på gymmet efter en förlossning? Tar väl ett tag innan man kan göra nått med magen men hur är de med övriga kroppen? Armar och ben, ryggen??

Tränar endast i maskiner, ej fria vikter eller med kroppen som motstånd då jag lätt lägger lederna i "extremläge" (så långt bort de bara går, ej bra)

Känner att tex musklerna runt knäna just nu inte mår bra pga för lite träning. Leder till ledproblem för mig.

Övningar som är bra och vad skall man undvika. Har hållit igång hyfsat i vardagen men de senaste 10 veckorna varit skadedrabbad.

Gör det som känns bra när det känns bra skulle jag säga. Åtminstone så länge det gäller enklare övningar. Senare kanske det finns en pt som kan ämnet du kan fråga.

Läs Olga Rönnbergs bok Träning för nyblivna mammor. I princip kan man börja med övningar på BB men väldigt anpassat. All träning går stegvis för att stabilisera och stärka kroppen och framförallt bål och säte efter graviditeten. Det är bra faktiskt. Bättre än appen MammaMage som många tycker om.

Mvh Miks

Jag började med bäckenbottenövningar så snart jag kunde efter förlossningen, började träna på gym efter 6v. Enbart fokus på balans och stabilitet.

Det är väldigt olika beroende på hur tuff graviditet och förlossning man haft. Jag var på gymmet första gången 5 veckor efter förlossningen och det kändes bra i musklerna men inte i bäckenbotten. Den var inte (tillräckligt) återställd förrän efter 3 månader. Min syster å andra sidan, som inte fick barnet utdraget med sugklocka, kunde springa efter 6 veckor.

Tänk på att även styrketräning tar på bäckenbotten. Börja med lätta vikter och bara sittande/liggande övningar. Om du måste hålla andan när du lyfter är det för tungt, du ska kunna andas genom övningen. Och redan på BB kan du börja med knipövningar och lätta magövningar.

Vill först påpeka att jag inte är ute efter att komma i form så snabbt som möjligt utan att stabilisera min kropp så att den håller ihop

Så, när vågar man sätta sin fot på gymmet efter en förlossning? Tar väl ett tag innan man kan göra nått med magen men hur är de med övriga kroppen? Armar och ben, ryggen??

Tränar endast i maskiner, ej fria vikter eller med kroppen som motstånd då jag lätt lägger lederna i "extremläge" (så långt bort de bara går, ej bra)

Känner att tex musklerna runt knäna just nu inte mår bra pga för lite träning. Leder till ledproblem för mig.

Övningar som är bra och vad skall man undvika. Har hållit igång hyfsat i vardagen men de senaste 10 veckorna varit skadedrabbad.

Det är väl inget fel med att vilja komma i form?

Rådet jag fick efter förlossning var att allt som inte gör ont är ok. Det är ju så olika hur man har gått sönder, men gör det ont så gör det inte, annars är det bara att köra!

Jag körde ordentliga pass ganska snabbt, skönt att kunna ta i och använda kroppen ordentligt igen efter månader som gravid.

Instämmer!

MammaMage-appen var på så lätt nivå att jag inte ens iddes utföra övningarna. Stå på alla fyra och hålla in magen kändes lite väl tramsigt när jag redan var uppe i sadeln.

Ca 8 v efter förlossningen körde jag igång med lättare styrketräning i form av utfall, knäböj, bröstpress, axelövningar mm. enligt program från PT.

Det jag märkt är att magen tar längre tid på sig att bli stark. Blir galen varje gång jag rider över hur klen jag är.
Är nere på bara dryga minuten i planka tex, före kunde jag stå i säkert i vart fall tre utan att avlida, så mage/bål är nog bra att försiktigt börja träna ganska tidigt.

Rådet jag fick efter förlossning var att allt som inte gör ont är ok. Det är ju så olika hur man har gått sönder, men gör det ont så gör det inte, annars är det bara att köra!

Jag körde ordentliga pass ganska snabbt, skönt att kunna ta i och använda kroppen ordentligt igen efter månader som gravid.
tmme

Idag verkar de vara sådan hets på mammor att komma i form efter förlossningen. Jo de vill jag också men i huvudsak träna för att få upp stabilitet, är som en marionettdocka i kroppen. Har fördelen med att partnern tränar på samma gym så tanken är att träna tillsammans några förmiddagar (han studerar på distans nu så är också "ledig") och kan ta med babyn på gymmet. Är nästan ingen där mellan 10-12

Med första barnet var jag borta från cirkelgym-passen två veckor . Jag var noga med att lyssna på kroppen dock , och litar på att jag kan det .

Idag verkar de vara sådan hets på mammor att komma i form efter förlossningen. Jo de vill jag också men i huvudsak träna för att få upp stabilitet, är som en marionettdocka i kroppen. Har fördelen med att partnern tränar på samma gym så tanken är att träna tillsammans några förmiddagar (han studerar på distans nu så är också "ledig") och kan ta med babyn på gymmet. Är nästan ingen där mellan 10-12
Det låter som att du och jag är lite likadana i kroppen. En fördel är om du orkar utföra någon träning redan innan förlossningen, tex benböj utan belastning, sidliggande benlyft, roddövningar med gummiband och knipövningar. Var försiktig med alla övningar som är i enbensstående eller ojämn belastning mellan fötterna om du har besvär med bäckensmärta. Jag kan tex fortfarande inte göra utfall utan att få ont i SI-lederna och min dotter fyllde ett i veckan.

Jag började träna på gymmet 4 veckor efter (vaginal) förlossning. Anlitade en personlig tränare som i samråd med gymets sjukgymnast lade upp ett träningsprogram till mig.

Varför skulle det inte bara vara att träna på efter en förlossning om man vill? Vilka skulle riskerna vara som.motiverar sådan särskild försiktighet?

Varför skulle det inte bara vara att träna på efter en förlossning om man vill? Vilka skulle riskerna vara som.motiverar sådan särskild försiktighet?

Jag vet inte hur det är med TS, men det är ju inte ovanligt med bäckenproblem under graviditeten. Belastar man fel då, så får man väldigt ont. Man får bygga upp sig med lite eftertanke. Men sånt som inte gör ont är såklart inte farligt.

Jag vet inte hur det är med TS, men det är ju inte ovanligt med bäckenproblem under graviditeten. Belastar man fel då, så får man väldigt ont. Man får bygga upp sig med lite eftertanke. Men sånt som inte gör ont är såklart inte farligt.
Den sortens bäckenproblem verkar också vara svåra att missa eller bortse från, efter vad jag har hört om dem. Smärta - utöver lite pressade muskler och så där - bör man väl se upp med även när man inte är nyförlöst.

Ofta är det ju fullt möjligt och oproblematiskt att kombinera specifik sjukgymnastikträning med vanlig träning för övrigt.

Framfall är väl en av riskerna.
Fast bristande träning/muskulatur kan väl också ge ökad risk för framfall? (Jag vet mycket lite om detta, men generellt sett är ju brist på träning och motion en större hälsorisk än det omvända. Jag har aldrig tänkt på just graviditeter som så komplicerade i sammanhanget.)

Fast bristande träning/muskulatur kan väl också ge ökad risk för framfall? (Jag vet mycket lite om detta, men generellt sett är ju brist på träning och motion en större hälsorisk än det omvända. Jag har aldrig tänkt på just graviditeter som så komplicerade i sammanhanget.)

Men tror (OBS tror) att även om man hållt igång under graviditet så ska man vara försiktig med att lasta på för tunga vikter samt att springa/hoppa och tex rida alltför tidigt efter förlossningen. Pga att all muskulatur är uttöjd och behöver stabiliseras upp först.

Det handlar om att börja på lagom nivå bara egentligen men är man van att träna hårt så kan det bli för mycket.

Bäckenbotten kan man börja träna på BB bara man håller sig under den nivån som gör ont. Är man van att bita sig igenom smärta kan det bli dumt, för oss andra är nog risken att man tränar fel (dvs ineffektivt) större än att man tränar för mycket.

Det handlar väl inte så mycket om att man ska vara försiktig med att träna, mer med hur man tränar.

Vissa övningar kan vara olämpliga beroende på hur bäckenbotten mår. Vissa magövningar bör man undvika innan magmusklerna har gått ihop igen.

Men det är ju inte samma sak som att man måste sitta still i väntan på att det ska hända :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite konstig rubrik, men går det att ”träna” så att man blir riktigt rejält trött utan att träna? Bakgrund: För ca 2,5 år sedan var jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 063
Senast: Ramona
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter att ha varit extremt stilla under ett par månader, och med tanke på att jag kommer att köra en motionsplan under våren, så var jag...
Svar
0
· Visningar
744
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 373
Senast: cassiopeja
·
M
Hästhantering Jag har hållit på med hästar nästan hela mitt liv. Jag har ridit på ridskola, haft häst och det har sett ut som det gör när man är...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 256
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?