När börja rida efter fång?

B

bryndis

Mitt islandssto fick fång i början på mars i år. Hon har blivit bättre och bättre och veterinär har varit ute och tittat på henne sammanlagt tre gånger och hovslagare har varit ute. De senaste tre-fyra veckorna har hon inte ömmat. Började gå korta promenader och började rida för 1,5 vecka sedan på veterinärens inrådan. Röntgen är inte gjord eftersom veterinär inte tror att hon fått någon rotation/ sänkning eller i allafall inte någon stor sådan. Red 30 min förra veckan och tänkte öka med 5 min skritt, respektive trav varje vecka tills hon är tillbaka i konditon. Låter detta bra eller är det för häftigt? Hon ömmar inte, går rent i alla gångarter och är piggare och gladare än hon varit på länge. Allt har kännts bra, men stötte på hovslagaren idag, och berättade att jag börjat rida. Han sa dock att jag skulle ta det lugnt med ridningen, och jag blev förståss orolig. Trodde inte att det skulle skada med motion när inflammationen är över och hon inte har ont? Kan hovbenet släppa ända? Kan det vara så att det har skett en rotation fast hon inte har ont? Ska jag rida eller inte? Hovslageren kommer om en vecka. Kan han se hur allvarligt fånganfallet varit och om det skett någon rotation/sänkning?

Nu får hon bara hö och mineraler, men tänkte börja ge henne linfrö eftersom det ska stabilisera mage-tarm. När kan jag börja ge det och hur mycket? Ingen risk för att det i sig ska vara en omställning i tarmfloran för henne så kort tid efter fånganfallet? Många frågor på en gång...
/ Em. :confused:

Sv: När börja rida efter fång?

en ponny på ridskolan som jag red och tävlade förr fick fång mitt i sommarn. och det var ingen lindrig fång heller.
så först så fick han boxvila 2½ månad. skulle stå INNE enligt vet. och pga att han var en riktig utbrytarkung
. sen fick han gå i sjukhage ute till hösten då det inte fanns ngt att äta.
efter ytterligare 1½-2 mån fick han börjas skrittas korta pass ...typ 10 min.. o därefter ökat..
så det tog som sagt väldigt länge.
men när han fick fång en ytterligare gång,fick han sluta sina dagar.....

men det beror väl också på hurpass allvarlig fång hästen lider av..

Puttar lite...
Någon som vet om jag kan rida och motionera hästen om den går rent och inte har ont?

Trots de som skrivs ofta på forumet kan det vara svårt för hovslagaren att bedöma om hovbenet har roterat eller inte. Dubbelslag kan vara ett tecken men förstorad lamellrand och sk ”fångränder” brukar dyka upp först efter några månader.
Min personliga åsikt är att man ska röntga, ffa för att kunna ge hovslagaren de rätta verktyg att kunna hjälpa hästen tillbaka till ett normalt liv.
Är lamellranden töjd eller försvagad bör man begränsa påfrestningen från den djupa böjsenan och undvika rörelse under en längre tid.
Har fånget inte haft någon effekt på hovarna är det bara bra att motionera hästen.
Tyvärr har jag gjort erfarenheten att hur snabbt hästen tillfrisknar inte har någon koppling till graden av skadorna i hovarna.

Lycka till!
/N

och så kommer jag igen...

Min åsikt och erfarenhet är att man skall låta hästen röra på sig så mycket som möjligt för att hjälpa den tillfriskna fortare samt för att undvika återfall.
Är hästen bekväm och glad ser inte jag några problem i att börja rida igen. Din häst vet bäst av alla hur hon mår! Säger hon ifrån eller om du märker att hennes humör blir sämre, bromsa lite tills det känns ok igen.

Börja med att leda din häst... gå promenader.. Är hovarna mjuka så börja på mjukt underlag.... Man får ju börja med att härda hovarna först... Men är de hårda och "torra" så kan du nog rida men ta det lugnt i början bara... Sålänge hästen inte stapplar sig fram förstås...

Liknande trådar

Hästvård Min ponny står med ett pågående fånganfall sedan en månad tillbaka. Hon har inte blivit bättre under den här tiden utan snarare sämre...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 900
Senast: Lindsen
·
Hästvård Måste få bolla lite tankar med er.. Först en kort bakgrund: Islandshäst på 25 år. Haft fång 3 gånger, senaste fånganfallet var 2011...
Svar
17
· Visningar
6 815
Senast: Sirap
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 917
Hästvård Min gammelhäst fick fång för drygt 4 veckor sedan. Efter att hon inte svarade på medicinen som hon borde eller blev direkt bättre, bara...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 006
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar