När börja med grimma

P

peacepipe

Vårt hingstföl är nu 6 dagar och redan full i bus. När kan man tidigast sätta på fölgrimman?

Sv: När börja med grimma

Vi brukar sätta på grimma under de första dagarna. Hänt ngn gång att det ej blivit av och då var det banne mig inte lätt att få på den sen :grin:

Brukar sätta på den så fort fölet diat första gången.

Svarar som alla andra, så fort som möjligt! 6 dagar är absolut inte för tidigt. Har ett hingstföl hemma som är 4 veckor nu, honom var dom en smula sena med. Det var rätt jobbigt för oss andra som skulle ta in och ut hästarna.

Våra föl får grimma första dagen av sitt liv. Vi leder dessutom fölen till och från hagen från första dagen i grimma och grimskaft, och då ska de gå fint vid sidan. Det brukar ta två dagar sedan är det inga problem att leda dem. De ska inte bara gå fint vid sidan av ledaren de ska stå stilla innan de blir släpta både i hagen och i boxen. Denna tidiga träning har man igen hundra gånger om när de blir större och starkare.

Tack alla som svarat. Ja det gick lättare än väntat. Visserligen protesterade han tills jag hade satt fast nackstycket. I morse ledde vi honom efter stoet och det blev några rusningar framåt men det skall vi träna på.

Tänk (nästan) tanken att du står och måttar med grimman när fölet kommer ut! :D
Jag tycker som Zanta grimman sak på så fort som möjligt. Tänk bara på att det är en bra grimma som går att spänna in överallt så fölet inte fastnar med en hov i den.

Jag har satt på grimman så fort fölis ska lämna boxen.
Tycker att det är logiskt att lära dom grimma=positivt (dom får gå ut och leka)
Ser också till att ta av grimman så fort dom kommer in, gillar inte dom som låter fölet ha grimman på dygnet runt i flera veckor för att "vänja sig". Det dom behöver vänja sig vid är att man tar av och på grimman.

Det är lika bra att leda dom från början så är allt så himla mycket lättare.

Skräckexempel: kommer som hästskötare till ett medelstort stall, där står ett 6 mån föl som är livrädd för allt vad grimmor heter.
Förklaringen; fölet var inte vant vid grimma från början, dom satte på grimma inför ett vet besök och höll fast en livrädd fölis som blev sprutad, struntade sen i att ta på grimman fler gånger för fölis var rädd.
Gissa om jag hade sjå med att övertyga lilla damen om att grimmor var okej och att man visst skulle bli ledd till och från hagen :cool:

jag blir lite rädd när jag läser din fråga...

jag vill inte döma någon men jag kan inte låta bli... är ni verkligen medvetna med vad det innebär att ha ett föl?

Du behöver inte svara eller så men det var det första jag tänkte jag när läste ditt inlägg...

bara för man inte sätter på fölet grimma första timmarna behöver inte betyda att man inte vet vad man ger sig in på iom att skafaf föl, vår hingst hade inte grimma på länge. han är väldens lugnaste och har alltid varit.

Lägg av nu va.. :mad: Ni vet inget om hur mycket TS vet om hästar.Själv hade jag hållt på med hästar i nästan 20 år innan jag skaffade första fölet.Jag visste då massor om hästar,men likt förbannat hade jag massor av frågor om avel..

Asch.. bry dig inte om folk som vill påskina att du inte är klar för att skaffa föl, det är INGEN första gången, hur mycket man än läst på, av den simpla anledningen att inget föl är det andra likt, vilket även gäller stoet och resterande förutsättningar.

Jag satte på mina föl grimman så fort de diat första gången, vilket aldrig skadat dem.. å andra sidan vet jag många uppfödare som gjort det efter en vecka eller två och aldrig haft några problem med den saken. Antar att det viktigaste är att man hanterar dem och vänjer dem vid att bli vidrörda överallt och i alla situationer, så har man inga problem när grimman ska på, även om det gått en vecka eller två.

Har man ett vilt och busigt föl som inte är särskilt beroende av sin mor så bör man kanske få på grimman så fort som möjligt för att undvika rymningar och problem. Ett ängsligt föl som följer sin mor i alla lägen är det inte lika bråttom med, men kanske desto viktigare med hanteringen??

Lycka till!

på med den u då du kan komma åt din bäbis.

Då är det lättare också att hantera den, vilket e positivt.

Lycka till med bäbisen!:p

jag har svårt att förstå hur man kan komma till tanken att TS inte skulle vara nog kunnig bara genom den enkla frågan när ska man börja med grimman?!

Att fråga andra och få andras perspektiv på stora som små saker är något jag tror att man växer av. Att bolla idéer och tankar gör att man kanske kan prova olika metoder för att lösa ett problem, man kan lära sig något nytt som man aldrig hört förut

att bara köra sitt eget race och tro att man är fullärd känns för mig väldigt fel. om man inte vågar fråga om de enklaste saker och inte vill höra andras åsikter och erfarenheter så tror jag att man utvecklas väldigt lite.

Eller så råkar man ut för det som jag gjorde.

Tog på grimman ganska så snart, inga problem, gjorde det flertalet gånger. Absolut inga som helst konstigheter.

Bara över natten blev vårt hingstföl fruktansvärt huvudskyggt & ingen vet varför.
Nu får jag inte på honom grimman utan han får fullständigt panik. Sist jag försökte, så satt han mer eller mindre i 90l vattenbaljan i boxen fullständigt panikslagen & gjorde allt för att slippa få på sig grimman. Var risk att han skadade sig själv.

Jag har inte försökt sen dess. Och har fått rådet av andra erfarna att låta honom vara tills hösten.
Tränar ute på sto & fölbetet med att man tar på honom överallt, drar med grimskaftet över huvudet på honom vilket han inte bryr sig om alls & gör det till en lek istället där han får bita i repet under tiden...

Så det där med att ta på grimman direkt..... Det är nog väldigt olika även det gick bra första dagarna....

När min polle var föl (05) Så hade jag tänkt att ta på grimman samma dag som den var född, saken var bara den att den fölgrimman var för stor :D Så han fick vänta tills jag åkte till stan veckan senare och det var inga som helst problem att få på honom grimman, eftersom jag hade hanterat honom mycket och "gosat" och klappat honom på huvudet. Så på med grimman men tänk bara på att ta det lungt första gångerna och gör det till en behaglig stund.. Min polle älskade när jag kliade honom på huvudet och gjorde jag det innan och efter grimman kom på så blev det ju en positiv sak att få på grimman! Lycka till med fölis!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 059
Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
2 081
Senast: Badger
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
885
Senast: Roxy
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 217
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama