När blir man gammelmatte?

marytwice

Trådstartare
Denna fråga kom upp under en mindre familjemiddag vi hade nyligen...
Jag hade under förmiddagen kallat min mor för gammelmatte till min nyinskaffade vovve, hon blev lite butter och sa att "jaha, där blev man degrederad"...

Under kvällen förde vi en liten diskussion om när man egentligen blir gammelmatte/husse.

Min ståndpunkt var att min morfar kallades för gammelhusse till den hund min mamma skaffade några år innan jag föddes = mammas hund, = mamma är gammelmatte åt min hund

Min mor och moster hävdade att mamma skulle kallas för "mattematte" efter som det är samma sak som att hon kommer att bli mormor till mina eventuella framtida barn.
Som svar på min kommentar om morfar sa hon att Robi (som jag växte upp med) var min hund - en nyhet för mig..

Hur ser ni på saken? När blir man gammelmatte eller husse? Blir man "mattematte/hussehusse" om ens barn skaffar hund?:confused:

/M

Sv: När blir man gammelmatte?

Denna fråga kom upp under en mindre familjemiddag vi hade nyligen...
Jag hade under förmiddagen kallat min mor för gammelmatte till min nyinskaffade vovve, hon blev lite butter och sa att "jaha, där blev man degrederad"...

Under kvällen förde vi en liten diskussion om när man egentligen blir gammelmatte/husse.

Min ståndpunkt var att min morfar kallades för gammelhusse till den hund min mamma skaffade några år innan jag föddes = mammas hund, = mamma är gammelmatte åt min hund

Min mor och moster hävdade att mamma skulle kallas för "mattematte" efter som det är samma sak som att hon kommer att bli mormor till mina eventuella framtida barn.
Som svar på min kommentar om morfar sa hon att Robi (som jag växte upp med) var min hund - en nyhet för mig..

Hur ser ni på saken? När blir man gammelmatte eller husse? Blir man "mattematte/hussehusse" om ens barn skaffar hund?:confused:

/M
Visste inte ens att det är ett riktigt ord....

i min familj kallas inte nån för husse eller matte, då är det istället mamma (jag) och pappa (sambon), mormor å morfar och så lilla farfar :)
störtlöjligt men så blev det :)

Inget stort problem tycker jag.... Men iaf, min mamma kallar vi ibland för "gammelmatte" till mina hundar, ibland "mormor" (på skoj), men jag har aldrig lagt nån större värdering i det.

I min familj är jag matte, (sambon kallas husse på skoj) och sedan är det slut.

Det finns överhuvudtaget ingen gammelmatte/gammelhusse.

Varför? mina hundar är mina.

Fast hundarna känner ju fler människor även om de är dina... Och det är klart att de relaterar till och känner igen deras namn om de umgås ofta. Om man säger Lasse kring min hund som börjar han genast leta efter min mammas man (som alltid ger honom leverpastej när de ses så han är solklara favoriten!)

Jag kan förstå "problemet" även om jag, liksom någon annan aldrig har hört uttrycket "gammelmatte"... Min mamma heter mamma eller ibland mormor - men det gillar inte sambon när jag säger.

I min familj kör vi på gammelmatte & gammelhusse, har bara blivit så.. Grabben vet direkt vem vi ska till om vi säger "Nu ska vi till gammelmatte":)

jag anser att "gammelmatte/husse" är den som ägde hunden innan :)

Jag är Matte
Min uppfödare är gammelmatte till JRT:n o Aussien
o andra personer är gammelmatte o husse till blandisen.

Mamma min är "Momma" o Pappa är "Moffa" o Syster är "Moster" o bror är "Morbror" :p till hundarna asså ^^

Fast hundarna känner ju fler människor även om de är dina... Och det är klart att de relaterar till och känner igen deras namn om de umgås ofta. Om man säger Lasse kring min hund som börjar han genast leta efter min mammas man (som alltid ger honom leverpastej när de ses så han är solklara favoriten!)

Jag kan förstå "problemet" även om jag, liksom någon annan aldrig har hört uttrycket "gammelmatte"... Min mamma heter mamma eller ibland mormor - men det gillar inte sambon när jag säger.

Jo men bara för att hundarna känner fler människor än mej så "är" de ju inget till mina hundar, jag kallar inte min dotter för lillmatte eller min son för lillhusse inför hundarna utan kallar dem vid deras namn.

Det låter ungefär som min dotter när hon var tre år och en nära vän till mej fick barn och hon frågade om det var hennes syster då, nej sa jag, men min kusin då sa tösen;)
Nej hon är K sa jag, okej sa dottern, inget mer med det.

Kennelmamma har vi i uppfödaren. Sen matte och husse. Mina föräldrar har inget ytterligare namn än sina egna.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
2 005
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 093
Samhälle En av mina mostrar har dött och jag och min bror tillhör dödsbodelägarna, eftersom hon inte hade några barn och vår mor är död. Det...
Svar
9
· Visningar
1 954
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 384
Senast: Qelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18