När blir man "för lång"?

Taefill

Trådstartare
Jag känner att det här kanske riskerar att bli "Stupid question of the year", men det bjuder jag på isåfall ;)
Jag är lite över 170 cm lång själv och rider mest större/grövre islandshästar, typ antingen över 140 eller rejält byggda på 135-140. Den storleken trivs jag bra på. Men så har jag nu eventuellt en häst på ingång, en liten smäcker plutt på ca 135-137. Och som sagt smäcker, kort, ja, liten på alla sätt. Den känns liten att sitta på, men inte så det känns obalanserat eller så. Mest litet och ovant. Men den är inte så musklad just nu heller, det har kanske också med saken att göra.
Vad tror ni? Blir jag utskrattad på träning/tävling eller kan det fungera?

Sv: När blir man "för lång"?

Om du känner att hästen är för liten för dig, varför då rida den och inte hålla dig till större/grövre som du brukar och trivs med? Eftersom du ställer frågan antar jag rent av att du inte har känslan för att avgöra om du är för stor eller ej till hästen och därmed bör avstå att rida den förren den är tillräckligt musklad åtminstånde.

"För stor" är ju ett relativt begrepp. Jag tillhör skaran som tycker att många (de flesta, faktiskt) som rider islandshästar är "för stora" på ett sätt. Om hästen däremot bär ryttaren väl och arbetar på rätt sätt säger jag inget om att det är skadligt eller så, men "för stor" är ryttaren likväl kan jag anse.

Jag ställer frågan därför att jag undrar
När blir man "för lång"?
samt
Blir jag utskrattad på träning/tävling eller kan det fungera?

Vikten är jag inte orolig för, och självklart kommer jag se till att hästen bygger mer muskler. Men då jag mest rider större hästar är det svårt för mig att veta när förhållandet mindre häst-längre ryttare blir för snett.
T.ex. de som tävlar på högre nivå rider ju ofta smäckrare och mer långbenta hästar än de genomsnittliga hobbyryttarna. Vi kan väl också anta att tävlingsryttarna inte är kortväxta allihop. Så hur lång kan man vara på en hur liten häst, så att säga, utan att det ser helt jättekonstigt ut?

Men dåså. Har du bara balansen är det ingen fara, eftersom vikten inte var något problem.

Du svarade precis på din egen fråga. Det där med långa ryttare på islandshästar är nog mer en vanesak för ögat :)

Själv har jag satt min gräns när mina fötter är nedanför hästens framknän.Då rider jag ej.
Testrida helt oki men skulle inte köpa=)

Jag ser väl främst killar där det ser illa ut där benen är 3 dm ovanför marken:crazy:

Jag är 175 cm lång Jorunn ca 135 men grov,dessutom har jag korta ben för min längd=)

Anser mig ej som lång på henne

dsc_7368_165164201.jpg

Varför ser det illa ut tycker du?

kl
Min man är närmare 1.90 och rider vår isis som är 1.37. Ser bra ut.
Tror bara den här diskussionen finns i Sverige, där hästvärlden är dominerad av unga tjejer, på andra håll i världen rider män i större utsträckning och det är inte samma "tjat" om vikt och längd på ryttaren...

Jag är 174 cm lång och min ena häst är 134 cm. Jag känner mig inte för lång. Det viktigaste är att man inte är för tung för sin häst, dvs normalbygd.
Tänk på alla stora karlar som rider och tävlar islandshästar......

varför det ser illa ut? tycker det ser för jäkligt ut med ryttare som har cm kvar innan de nuddar fötterna ner i marken.
Inte alla som kan rida islandshäst enligt mig, de som är för långa bör skaffa sig en större häst.
Nordsvensk typ
Är man 190 väger man dessutom rätt mkt om man inte är en spagetti!
Och dagens sport typ som vi har avlat fram på islandshästen har tyvärr tappat sin viktbärande egenskap.
De är långa i kropparna med långa ryggar, långa smala ben med smal bröstomfång.
Och då ser det ännu mer sjukt ut med 190 cm människor på ryggarna enligt mig.
Och jag tror att spattproblememena har sin grund här,,hästar som bär runt på för tunga ryttare har ett förkortat och ansträngande bakbenskliv och haserna får jobba extremt hårt.
Och detta bakbenskliv ser jag ofta på islandshästen som bär runt på för tunga/långa ryttare!

Jorunn får detta klivsteg på en gång när en tung ryttare kommer upp och är den fför tung skickar hon av ryttaren!

Lite för lång är helt ok men det finns gränser.
Är det oki för en 190 cm ryttare att rida shettis om denna 190 cm långa människa bara vägde 45 kilo??
Nej enligt mig den är för lång!

Är man 190 kanske man ska köpa en kraftig isis med kort rytt och tjocka ben som är minst 145 cm hög.
Och inte rida runt på lilla idun 125 cm som är smäcker i kroppen med lång rygg!

Tänk på alla stora karlar som rider och tävlar islandshästar......

Ja och jag anser detta inte är oki
Det står att vi är skyldiga att ta väl hand om hästen i FIPO,,och de går ju att diskutera om det är bra att låta stora tunga män skumpa runt på ryggarna..
Ute på tävling rider nästintill inga lätt utan skumpar som galningar på stackars hästryggen..Det gör ont i hjärtat att se detta.:crazy:

En kort samlad trav då är det oki att sitta ner eller ökad trav(enbart ökad steglängd inge hastighetsökning).Men att öka hastigheten till 320 och skumpa runt är inte oki enligt mig.

Stora killar som sitter som en ostkrok på ryggen med höga händer för attt få upp hästen i snabb galopp.Stolsits ja det ser för jäkligt ut enligt mig.
Och det är det inte alls konstigt att islandshästen är så hårt drabbad av spatt enligt mig!

Detta är enligt FIPO god hästhantering/ridning gillar FIPO verkligen:angel::crazy:
FIPO lägger större vikt i att bevara hästens ursprung och nåde dig om du rakar bort päls utan hälsoskäl men sånnahär saker är helt oki helt sjukt enligt mig!

Idressyrtävling skulle du få en varning för vårdslöst ridning och du skulle bli uttittad och folk skulle bli arga och komma fram och tala om att det är synd om hästen som får bära runt på en så pass lång ryttare.

Visst vikten avgör till största delen MEN det finns en gräns för hur lång man få vara med.

Jag är lång skulle aldrig någonsin köpa mig en isis som är smäcker och smal i bröstomfånget så jag kan slå en klackspark under magen på hästen.

Ska jag ha isis så får jag vackert hålla mig de grövre modellerna tyvärr börjar de försvinna mer å mer eftersom för att visa en häst och du ska få bra poäng måste den va den sk sporttypen!
Folk vill inte längre ha den lågställda islänningen som är kraftigt byggt med korta tjocka starka ben!
Synd för den är perfekt för de som är långa/tjocka!

Nu kommer jag få1000 attakerande inlägg jag vet, men det hjälps inte för jag står för de jag tycker och tänker och har aldrig varit rädd för att säga det heller!

vilken tråd du än svarar i så handlar dina inlägg om precis samma sak!
vi VET att du tycker man ska få raka heeeeela hästen och att du tycker det är idiotiska regler.
vi VET att du tycker fipo har helt fel när det gäller typ allt.
herregud människa vill du inte se långa män skumpa runt på dessa stackars små ponnys, byt sport,gren, häst vad som helt. men snälla sluta klaga på allt som har med islandshästarna och dess värld att göra. skriv dagbok, klaga där men snälla låt oss andra slippa denna dagliga diss mot de djur som vi älskar allra mest!

Måste bara fråga om du skriver samma noveller på hopp?

För visst är det fullt med smäckra varmblodshästar med stora feta gubbar som dessutom slår i marken från två meters höjd. Vad jag har hört så tredubblas vikten om man dunsar i sadeln i galopp, tänkt då vad vikten blir i ett hopp. Och det blir ju inte bara ryttarens vikt gånger x på ryggen utan även hästens vikt gånger x på frambenen.

Kan bara hålla med dig ang Nielas inlägg jag själv skriver inte så mycket här men i varje tråd jag läser kommer det alltid dissar av islandshäst hantering/ridning av Niela.
Om man inte tycker att det är okej varför har man då en islandshäst?
Skaffa ett halvblod som man kan helraka och gulligulla med utan att folk tittar snett.
Vi vill inte läsa om att vi har fel i all våran hantering av våra hästar...

Måste bara fråga om du skriver samma noveller på hopp?

För visst är det fullt med smäckra varmblodshästar med stora feta gubbar som dessutom slår i marken från två meters höjd. Vad jag har hört så tredubblas vikten om man dunsar i sadeln i galopp, tänkt då vad vikten blir i ett hopp. Och det blir ju inte bara ryttarens vikt gånger x på ryggen utan även hästens vikt gånger x på frambenen.

Håller med dig.
Jag har ett ben i westerridningen och ett i Isl.h sporten och känner en hel del män som tävlar boskapsklasser då mitt intresse in western ligger just där. Jag känner bl.a 1 man där hästen en Quarter är 148 och ryttaren 195 och normalbyggd, runt 95 kg kanske, därtill kommer en boskapssadel på runt 20 kg och mig veterligen har denna underbara häst aldrig haft några problem med rygg eller leder trots ett tufft arbete då han även används som boskapshäst på gården och därmed arbetar hårt.

Har ryttaren balans och rider hästen balanserat och på rätt sätt så klarar de väldigt mycket, därmed inte sagt att det alltid är okej då det beror på hästens anatomi också, men det finns Isl.h som även är sk sportmodell som klarar sin ryttare med bravur.

Jag ser nog hellre en rutinerad och balanserad tung och lång ryttare än en obalanserad skumpeliskumpa ryttare som väger kanske 50 kg för den lättare blir i förlängningen "tyngre" för hästen som dessutom måste balansera upp ryttaren själv.

Kl
Jag undrar nu Niela, vari ligger skillnaden på en manlig ryttare på 190 och 80-85 kg eller en kvinnlig ryttare 165-175 och 80-85 kg för det ser man faktiskt lika ofta. Varför ska Isl.h sporten bara vara för kvinnor, för att vi oftast är kortare eller? Sen har jag nog aldrig sett en man på Isl.h där fötterna varit i marken som det skulle bli om de satt på en Shettis, vanligt dålig jämförelse f.ö

Jag brukar inte lägga mig i trådar eller skriva inlägg men ibland måste jag tycka att du är så fel ute och tycker nog att du borde byta ras kanske för som många säger - du hittar bara fel inom vår ras och sport :crazy:

Till Ts:
Jag är kort i rocken, 157 och min kille som är lite mer utav sportmodellen är 134, jag brukar få höra att jag ser liten ut och jag kan inte tänka mig att det skulle se illa ut om jag var 13 cm längre. Trivs du med hästen så why not?

Varför ser det illa ut tycker du?

kl
Min man är närmare 1.90 och rider vår isis som är 1.37. Ser bra ut.
Tror bara den här diskussionen finns i Sverige, där hästvärlden är dominerad av unga tjejer, på andra håll i världen rider män i större utsträckning och det är inte samma "tjat" om vikt och längd på ryttaren...

:bow::bow: Håller helt med!

Liknande trådar

Islandshäst Jag går i hästköpartankar och har kollat runt på en del hästar. Problemet är att jag egentligen inte vet vad jag vill ha för typ av...
2
Svar
38
· Visningar
6 776
Senast: BMW530D
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 119
Senast: cassiopeja
·
Träning Lite nattliga funderingar sådär....Visste inte var jag skulle lägga tråden, moderatorn får gärna flytta! Nu har jag ridit så gott som...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 833
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 559
Senast: Kirie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025