När blir barnen medvetna....

Sv: När blir barnen medvetna....

Nu när jag börjar tänka efter så förekommer "våld" i många teckande serier, men som an någon underlig anledning sluppit igenom för mig. Intressant att jag sågar Simpson och inte Kalle Anka som får vredesutbrott osv...

Tom & Jerry = våld

Hittills är ju favoriterna In the night garden och Nicke Nyfiken, där förekommer inget utstuderat våld.

/C som blev fundersam över sitt egna ställningstagande såhär på kvällskvisten medan godiset kokar på plattan

Ja det gör ju det, och man tycker det borde vara "våldsfritt" när det görs för barn :grin: Många program tycker jag är rent ut sagt hemska, antingen förlöjligar man barn, eller så ska man lägga in en massa vuxet, skämt, ironi och våld. Äsch, blir så trött och less :(
Som tur är är Emil inte heller speciellt intresserad av tecknat eller barnanpassat överhuvudtaget, han gillar mer att titta på djur eller bilar/traktorer :)

Haha va glad för det.

Min hjärna goes crazy på Makka Pakka iihh hihi Makka Pakka hihi. En pontipin, två Pontipiner, treeeeeeeeeeeeeee Pontipiner. Fåååånga Ninky Nonken.

Någon har inte gått till säng, Iggle Piggle !!!

Haha va?? Pontipiner? En smula hög på godisångor kanske ;) haha nej men skämt å sido, jag har ingen aning om vad det handlar om, dock tror jag mig veta att Iggle Piggle är en ljusblå figur med snuttefilt va..? Nej, tacka vet jag animal planet ;)

När dottra var liten (dvs 0-3 mån) blev hennes pappa jätteupprörd om jag satt och kollade på L Word med henne i närheten. Det skulle "ge henne fel ideér som stor". Däremot var det helt ok att han satt och spelade GTA med henne i närheten...

Dottra har väl inte sett så mycket hemskt ännu, det blir Playhouse Disney eller någon av filmerna vi har. Däremot så grät bonusbarnet, på fyra år, så det skvalade när vi såg Lejonkungen.
Tittade på Nightmare before Christmas häromveckan med dottern. Den är väl egentligen inte gjord för barn, men hon älskade den.

Har en Lucky Luke film, den innehåller väl en del pangande. Samma sak med Dino Riders.

Jag tror barn förstår (kanske inte förstår, men hajar) att det ändå är skillnad på verklighet och film ändå. Barn leker att de flyger, som stålmannen, ytterst få tror nog att de kan flyga på riktigt. Barn leker att de skjuter varandra, precis som Lucky Luke, det är nog få som tror de kan skjuta varandra på riktigt.

Lagom dos på en mer lekig nivå (som Tom & Jerry) tror jag inte är någon fara alls. Däremot skulle jag ju inte sätta på Saw för ett barn.

Men Simpsons och Family Guy är ju rätt olika? Simpsons ser dottern på utan problem, men Family Guy och American Dad har vi INTE igång i närheten av henne. En helt annan typ av våld, tycker jag...
Pedofilkopplingen i Family Guy tar nog rätt många år innan de greppar (hoppas jag verkligen !!)

Sant de är olika, fast just Simpsons och Family Guy tänkte jag nog mest på vuxna. Tycker pedofili inte hör hemma i serier oavsett vem serien är riktad till. Finns mycket sjuka/märkliga saker men just pedofili har jag väldigt svårt för.
Pedofilkopplingen tror jag som du tar många år och greppa för barn, ungefär som många skämt/repliker i Disney-filmerna har jag inte fattat förrän jag var större, nästan vuxen.

Jag påminner än en gång att det inte enbart är handlingen i filmerna som är viktig utan detaljer och hur snabba bildväxlingar det är. Det är deras hjärnor som inte hänger med när det är för mycket
Det finns anledningar till varför vissa barnfilmer har 7-årsgräns! Och det handlar inte enbart om handlingen.

Små barn ÄLSKAR karaktärer och filmer som Barbapapa, Pingu, Teletubbies, Mumin, Molly Mus och liknande (inkl "Drömmarnas trädgård" som nämndes ovan). De är anpassade för små barn både till form och innehåll. Jag är övertygad om att det är ofarligt för dem att titta på tv/film så länge man nöjer sig med småbarnsanpassat material.

Lagom dos på en mer lekig nivå (som Tom & Jerry) tror jag inte är någon fara alls. Däremot skulle jag ju inte sätta på Saw för ett barn.

Här håller jag med. Min dotter gillade Emil tidigt, men nu tycker hon Emils pappa är lite läskig, och vågar inte riktigt titta. Men Tom & Jerry älskar hon. Och jag tror inte den typen av lekvåld är så hemsk, jag tycker hon verkar förstå skillnaderna.

Mycket sant, med blidväxlingarna. Där är ju actionfilmer verkligen jättedåliga även utan direkt våld.
Tecknat är ju generellt lite bättre just därför, lästa jag mig till :).

Absolut jag håller med..

De barnprogram du nämnde nu är överlag lugna i bildväxlingen, man talar tydligt, lugnt och med relativt få ord.

När dottra var liten (dvs 0-3 mån) blev hennes pappa jätteupprörd om jag satt och kollade på L Word med henne i närheten. Det skulle "ge henne fel ideér som stor".

Oh, herregud! :eek: Hade en partner sagt något sådant till mig hade det lett till en rejäl förhållandekris.

Makkapakka äger!!!!! Fast Ludvig är mest såld på Spöket Laban o Molly Mus just nu. Men drömmarnas trädgård är ju underbart det med!

Jag skulle inte ha med mitt barn i närheten av våldsfilmer annat än möjligtvis precis som nyfödd, då de inte ser mer än någon halvmeter framför sig.

/Ako, en förkyld o förtappad moder som har låtit sitt barn se på Laban, Teletubbies o Molly Mus i princip hela dagen :/. Hans fader är nämligen lika förkyld o vi orkar inte leka och vara roliga föräldrar i dag...

En amerikansk såpa i princip, det enda speciella med den är att så gott som alla personerna är lesbiska. I övrigt blir de ihop och gör slut om vartannat ungefär som i vilken såpa som helst.

Det var alltså detta med lesbiskheten (som är positivt skildrad i serien, får man nog säga) som Popcornplayers man oroade sig för skulle påverka dottern på något olämpligt sätt. :grin:

Dåså! Jag taggar härmed ner!

Vågar jag gratulera till att du blivit av med honom? ;)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har grubblat hela dagen på detta. Vill ventilera mig, men känns som om detta jag kommer skriva kommer låta ganska...Ljugit! MEN, jag...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 693
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 223
Senast: EmmaW
·
Tjatter Det är en sen augustikväll. Som så många andra dagar i denna förrädiska månad öser regnet ned. Det är blött överallt, särskilt på...
66 67 68
Svar
1 353
· Visningar
54 828
Senast: Sasse
·
Övr. Barn Det händer att jag umgås med folk som har barn(åldrarna spädbarn, 2-5 år samt låg- och mellanstadie), själv har jag inga barn och vet...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 065
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar