När åt era barn själva?

CosmicQueen

Trådstartare
Ja, som frågan lyder, när åt era barn helt själva? Och vid vilken ålder fick dom börja träna på att äta själva? Varje måltid eller bara nån måltid dag/ibland?

Emil är snart 9½ månad gammal och jag matar honom oftast. På kvällen eller morgonen då vi har bad inplanerat så brukar han få äta/gegga gröt själv efter att jag matat honom i början av måltiden. Kex, mackor och sådant får han dock alltid äta själv och det går bra, då blir det inte så mkt spill. Det är mest när det är mat på tallrik som äts med sked/händer som det hamnar all annanstans än i munnen. ;)

Vet inte om jag är pedantisk eller vad (eller jo, det VET jag ju att jag är...), men ska han äta själv varje måltid så skulle vi ju behöva sanera både Emil & kök med högtryckstvätt flera ggr/dag. :angel:
Men samtidigt så vill jag ju att han ska få lära sig att äta själv.. Men det kanske inte är någon brådska ännu? Har ärligt talat ingen aning om när man brukar lära dom att äta själva och/eller när dom "ska" kunna det utan att det blir alltför mkt spill? Därför frågar jag. :)

Men jag förstår ju att för att kunna lära sig så måste dom ju samtidigt få öva, man kan ju inte bara sätta en sked i hand och tro att dom ska kunna äta felfritt. ;)

Sv: När åt era barn själva?

Nova-li har ätit plockbitar "från början" (ja 5,5 månad typ), men vi har matat till med puré/barnmat rätt mkt (hon var förskyld till och från hela hösten och då gick hon inte upp i vikt så bra).
Senaste månaderna vill hon helst äta med sked, men det går ju sådär :p Vi matar med barnmat eller vanliga maten en del fortfarande (inte varje gång, men oftast).
Hon äter våran mat sen länge, men utan salt (eller lite salt..), och inte de allra starkaste kryddorna, men ibland när vi äter mat som hon inte gillar eller om hon behöver få i sig mer osv, så blir det "stödmatning" med barnmat..

Hur gammal är hon nu?

Ja, så kan man ju göra, ge en tallrik med plockbitar som inte kan bli så söligt ;) som dom får äta av själva och sedan hjälpa till och mata med barnmat/pureér.

När jag ger "flytande mat" (gröt) så matar jag och Rasmus har en egen sked att äta med.

Äter han mat, så matar jag + att han får bitar att plocka med själv. oftast brukar jag mata honom tills han blir mätt och sen får han pilla själv. Han har bättre tålamod när han är mätt ;)

Han har lärt sig jättesnabbt att bita av och tugga maten. Lite problem att han maler in för mycke mat på en gång innan han hinner svälja men jag låter honom komma på de själv och de blir bättre för varje måltid.

Bada kan vi inte göra varje morgon och kväll. Alla i familjen har så känslig hy att vi alla 3 skulle smula sönder! (Rasmus tål inte ens våtservetter och vi har testat alla som går att köpa)

Tack gode gud så tål Emil våtservetter, vet inte hur jag skulle klara mig utan dom. :angel: Och bada kan han osså göra hur mkt som helst... men vi badar honom i regel bara varannan dag, ibland varje. Man har ju annat att göra än & bada barn efter varje måltid. ;)

Emil är osså jätteduktig på att bita av och tugga maten, inga som helst problem där. :) Men precis som Rasmus så kan han stoppa in lite väl mkt ibland innan han hunnit svälja...

Jag får helt enkelt börja ge honom lite mer av våran mat så han kan få bitar som han kan äta själv av. Som det varit hittills så har han mest bara ätit barnmat på burk, helt enkelt för att det varit enklast så. :o Men det är ju så förbaskat kladdigt när dom ska äta det själv...

Får jag hänga på här? Jag tyckte det var en jättebra tråd....

Vad för slags plockbitar ger ni? Sam mular hela munnen full och häromdagen höll han på att kvävas. Det vill jag ju helst inte. Han är ju 6 månader lite drygt nu. Plockar lätt allt men inte med pincettgrepp och stoppar allt i munnen. För en stund sedan bet han av en stor tuss av sin tvättsvamp :eek: utan tänder! !!

Samma här, men Rasmus blir så förbannad när han inte får smaka!

I helgen åt han först en burk mat (han äter 2 burkar om dagen ~600kr/månaden :eek: ) och sen åt han en hel kycklingfilé och en massa risoni!!!

Vi börja tidigt med att inte salta våran mat, men tidigare har Rasmus föredragit färdigmat det är först nu han börjar tycka våran mat är god. Så vi försöker med minst 1 mål om dagen samma mat som oss.

Rasmus får stora bitar. Vill jag ha honom sysselsatt ett längre tag makaroner eller risoni :angel: Macka skar jag förut i typ 1*1 cm bitar men nu delar jag bara mackan på 4 och då går de faktiskt bättre.

Men en 4edels macka, stoppar han inte in hela i munnen då? Sam bara pregar in den för glatta livet och sen kan han typ inte hantera den för den är gigantisk i hans lilla mun. Vad ger ni mer än makaroner och mackbitar?

*kl*
Jonas har fått börja äta macka själv, jag delar dem i småbitar ca 1*1 cm vissa blir lite mindre.
Kyckling äter han glatt, liksom makaroner. Jag har gjort lite försök att ha det i skål/tallrik men det första han gör är att vända upp och ner på skålen, det smakar tydligen bättre om det ligger på bordet ;)
Just det, broccolibuketter är oxå uppskattat:d
Igår när vi andra åt tacos (han hade fått en burk med mat innan, blir så jobbigt att mata samtidigt när man äter tacos) så gav vi honom en coctailtomat modell större för att han inte skulle sätta i halsen. Men den lille rackarn lyckades stoppa in hela i munnen så att han såg ut som en hamster och så sög han på något sätt ur innehållet med tomaten i munnen. Plockade ur den innan hela skiten åkte ner i halsen otuggat. :eek:
Gurka ä oxå en favorit, vi brukar ge honom en bit på ca 7-8 cm, det ger honom lite att göra en stund och han får inte in hela på en gång i munnen.

Men Jonas är lite äldre eller hur? Sam demolerar en gurka på två sekunder, här snackar vi Hajen 8. :D Först drar han av köttet sen biter han av typ halva gurkbiten, med skal och allt. Banan funkar men han får av mycket där också och det är inte så gott med bautabit banan heller.

Jag ska prova imorrn med lite bröd, men det hade ju vart roligt om han kunde äta något nyttigare än bara kolhydrater.

Gammal som jag är eller jag menar mina barn är ju stora nu:D så säger jag låt ungarna kladda:D
De lär sig äta ordentligt mycket fortare då än om de får börja sent.

Ge bitar som är lagom stora så att de inte sätter i halsen och låt dem hålla på, min dotter åt själv när hon var 9 månader, nåde den som försökte mata henne:eek: hon blev skitförbannad:o
Sonen var lite bekväm av sig och åt inte allt själv förren han var runt året.

Att de sölar och att mat hamnar på golvet är ingen fara, det går att städa bort och allt måste inte vara kliniskt rent alltid.

Barnmat på burk är alldeles för sönder delad för att barnen ska kunna äta den själva, det är enklare för barnet att äta bitar utan en massa sås.

Varför bara kolhydrater?
Allt går att dela i lagom bitar, kött, korv, köttbullar, vad du vill!

Vi matade F så länge vi fick för honom. Från det att han var ca ett år har han ibland velat äta själv, ibland accepterat att bli matad. Ofta en blandning av båda.

Han är väldigt glupsk, så gröt och "sörjor" har funkat bäst, även om det innebär mycket kladd.

Jag tycker det är ganska jobbigt med matkladd, så jag gillar när jag får mata honom. Fortfarande faktiskt, trots att han nu är två år. Men jag har aldrig övertalat honom att bli matad.

Trots att vi alltså matat ganska mycket är han jätteduktig på att äta själv. När han började förskolan (15 månader) fick han dagligen beröm för hur duktigt han åt själv, och då matade vi alltså oftast hemma fortfarande.

*stoor köttbit, gärna tunn men stor
*stor broccolibit, kokt men inte sönderkokt
*"stavar" av sötpotatis eller morot, al dente-kokt med persilja eller andra örter
*stor potatis
*majskorn, ärtor
*majskolv
*nudlar (funkade bättre än makaroner)
*hel macka

numera äter hon "allt"/alla sorters bitar mm, hon har jättebra koll på hur hon gör med maten så vi behöver inte fundera så mkt. ger inte hel varmkorv med skinnet på eftersom det blir så halt.

ater5.jpg

ater6.jpg

Nova-li 7,5 månader äter nudlar och fläskfilé med sås :D

här är en bra tråd: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=892824&highlight=nova-li

Min dotter åt själv från det att hon var ett år. Hon åt med sked och spillde aldrig, kladdade inte heller även om hon åt yogurt! Men så var hon ett ovanligt glupskt barn!

Hennes bröder däremot, som också åt själva från runt ett år, de kletade överallt och jag fick sanera köket efter varje måltid...Det var mat överallt, gardiner, tapeter osv...

Lova började äta själv redan som 5 månaders... :rofl: men det var nog varannan sked ett par månader tills hon vägrade annat än äta själv :)

Hihi min egen tråd.... Men jag provade liksom med det och Sam kvävdes nästan, massa slem och grejjer kom upp och jag fick femton hjärtattacker ungefär. Nu har han iofs börjat med pincettgrepp och då är det ju lättare att få i sej små saker. Hel macka - inte en chans. Det är hela in i munnen. Samma med morot, han stoppar in den tills det är alldeles för mycket och sen sätter han i halsen...

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 308
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år Måste dela med mig av detta då det känns otroligt jobbigt och min sambo är inget vidare stöd. Jag blev gravid med första barnet i...
Svar
17
· Visningar
4 389
Senast: Voeux
·
Tjatter Jag har alltid velat spela piano, tycker det är så vackert men jag har aldrig gjort något för att följa drömmen. Men nu när jag fyllde...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 474

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Banta/slimma ner shettis?