När är hästen redo för ett program?

Totola

Trådstartare
Vill vinkla frågan på två sätt;
Det ena - hur bra tycker ni hästen ska kunna rörelser/moment innan ni tycker den är redo för en klass? När ni t ex funderar på att klassa upp.
Den andra vinklingen - om man inte rider för att tävla "seriöst" men ändå ska vara med på t ex en klubbdressyr LC, vad tycker ni är minimum att häst och ryttare klarar för att ni inte ska anse att man bara gör bort sig? :crazy:
När man ligger på den låga nivån så är det ju oftast grunderna som fortfarande brister, annars skulle man förmodligen kunna starta lite högre klasser eller riktiga tävlingar direkt. Vart går gränsen för att bara vara taskig mot en själv och hästen, och när det kan vara kul att komma ut och rida ett program bara för att göra något lite annorlunda med hästen och få lite rutin?

Sv: När är hästen redo för ett program?

Jag tävlar mycket sparsamt L:c och L:b-klasser, mest på klubbnivå men har även varit ute på lokal tävling några gånger. Hemma tränar jag L:a-rörelser - lite skänkelvikningar och förvända galopper bl a, och kanske kanske vågar jag mig på någon programridning i L:a1 i höst.
Jag är så "gammal" så jag bryr mig inte om att jag "gör bort mig" - jag brukar få mellan 55-60% - har aldrig kommit sist dock! (Ännu!)
Jag har hört någon säga att man inte skall gå upp i klasserna förrän man har nått 70% i en klass - herregud! Då skulle jag aldrig få rida något annat än L:c1! Det blir nog tråkigt i längden...
Nej, våga prova! Det tycker jag iallafall.

Alltså, "jag" har ju tävlat LB:3 om jag inte minns fel (ridskoleponny, klubbtävling) och ett LB:1 och LB:2 också då. Men det har ju varit på ändå hyfsat välskolade ridskolehästar, har aldrig på någon egen :p på de egna har jag tyckt att det har varit viktigare att slipa på grunder innan det är nån idé att tävla, och de har väl inte riktigt passat för tävlingsdressyr i den utbildningsnivå de varit i då.. (en t ex var egentligen rätt duktig men lite "ostadig" och svårriden i galoppen, svårt med balansen och styrkan).

Nu känner jag mig lite sugen att testa en programridning (behöver inte vara en tävling öht egentligen men det vore kul att ha en "riktig" domare) för att få något att träna till. Eller bara rida för lite mer tävlingsinriktade tränare för att testa hur man skulle ligga till, vad man behöver öva på.
Är som sagt inte ute efter att tävla seriöst utan mest göra något lite annorlunda :p har egentligen ingen häst att tävla med.

När hästen går i stadig form i alla 3 gångarter & är lydig & eftergiven samt när ryttaren vågar.

Vi klarar 2 gångarter sen galoppen är halv sken. dvs nästföljande ryttare skulle inte ha något underlag kvar på banan efter vi ridit klart. :crazy:

Nu känner jag mig lite sugen att testa en programridning (behöver inte vara en tävling öht egentligen men det vore kul att ha en "riktig" domare) för att få något att träna till. Eller bara rida för lite mer tävlingsinriktade tränare för att testa hur man skulle ligga till, vad man behöver öva på.

Precis vad jag tycker:) Egentligen är det bara protokollet jag är ute efter - att få kommentarer som jag kan inspireras av i min vardagsträning. Och så känns det roligare att träna om man har något konkret att träna för, en liten tävling, t ex.

Jag är lite av den läran att du ska kunna rida programmet felfritt hemma, jag väntar gärna ett tag innan jag går ut, för allt kan hända på tävling och det går aldrig lika bra på tävling. Du får alltid lite missar.

Men minumum krav tycker jag är att hästen kan gå i alla tre gångarterna med avsaktningar och igångsättningar och inte rusar.

Att tävla är jättebra träning! När det gäller LC:1 så tycker jag att om din häst går bra i skritt, trav, galopp, någorlunda i form (även om h*n inte går i perfekt form hela tiden) och lyder t.ex. vid fattningar o avsaktningar så kör på! Tänk inte så mycket på om formen är perfekt utan det viktigaste tycker jag är att ni har rätt gångart på rätt ställe & rätt rörelser.

När hästen går i stadig form i alla 3 gångarter & är lydig & eftergiven samt när ryttaren vågar.

Vi klarar 2 gångarter sen galoppen är halv sken. dvs nästföljande ryttare skulle inte ha något underlag kvar på banan efter vi ridit klart. :crazy:

Hehe man kan ju alltid fuska och rida handikappsprogram istället! ;) (vi fick faktiskt tillåtelse att starta LE som är helt utan galopp på en klubbtävling, det var min häst men inte jag som red). Har för mig att man brukar använda de programmen på ridtravartävlingar också.

Precis vad jag tycker:) Egentligen är det bara protokollet jag är ute efter - att få kommentarer som jag kan inspireras av i min vardagsträning. Och så känns det roligare att träna om man har något konkret att träna för, en liten tävling, t ex.

Ja, precis. Det är lätt att man fastnar i traggel hemma utan att se något resultat, om man tränar för något specifikt och inte bara tjurar med att träna på hästens brister (blir tyvärr lätt så) så känns det mer som att man kommer någonstans, även om det inte går "bra".
Fast jag tror jag borde rida lite "riktiga" dressyrlektioner först, det var ett tag sen :p

Lancet och GoneRiding:

Ja det tror jag är rimliga krav. Annars lär det väl bli mer av en fight än ett dressyrprogram :p hästen ska kunna genomföra momenten "godkänt" hemma men kanske inte på toppoäng om man bara gör det för skojs skull..?

Att tävla är jättebra träning! När det gäller LC:1 så tycker jag att om din häst går bra i skritt, trav, galopp, någorlunda i form (även om h*n inte går i perfekt form hela tiden) och lyder t.ex. vid fattningar o avsaktningar så kör på! Tänk inte så mycket på om formen är perfekt utan det viktigaste tycker jag är att ni har rätt gångart på rätt ställe & rätt rörelser.

Jag håller med "Locket ska sättas på brunnen och stian ska skuras, sen måste jag trimma mina fattningar..." på så sätt kommer man ju aldrig iväg.

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
16 192
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 191
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 539
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar