När är hästen psykiskt/fysiskt redo för kandar?

Nikki o Fabian

Trådstartare
Ja se rubriken. Någon som har nått bra svar? Sen oxå, hur vänjer man hästen med att ha två bett i munnen?
Inget prat om vad ryttaren måste kunna utan nu handlar det bara om hästen.

Sv: När är hästen psykiskt/fysiskt redo för kandar?

1) När den kan gå i stadig form på ett vanligt tränsbett.

2) Man har det när man rider ut en liten tur i skogen första gångerna så att hästen får vänja sig vid bettet utan att några krav ställes.

Ok. Sen det som ska vara i munnen är en bridong(ej träns bett, borde vara för tjockt?) högst upp o en kandarstång längst ner.
Ska man ha bridongen lika högt som man brukar rida med vanligt tränsbett o stånget ett snäpp nedanför eller?

japp, du har helt rätt :banana:
titta o jämför med någon bild så det blir rätt, eller fråga någon som vet.

Ibland kan det vara bra med en storlek större på stången (eller bridongen - därom tvista de lärde). Man får testa sig fram lite beroende på hur hästmunnen ser ut. Själv har jag en storlek större på stången så att den kan "löpa utanpå".

Glöm inte att kedjan ska vara ganska hårt spänd, så den bildar 45 graders vinkel när man har ett lätt stöd på tygeln. En del hästar tycker kedjan är obehaglig, då finns det ett gummiskydd man kan sätta på.

fejko skrev:
1) När den kan gå i stadig form på ett vanligt tränsbett.

Jag skulle vilja tillägga att den dessutom ska bära och inte hänga på framdelen...

Immer

min häst har sin kandarinlärning nu o har det bara vid uteritter o det funkar prima. först skrittade vi ut en sväng o kortade tyglarna en gång för o se hur han reagerade, andra gången trava o galoppera vi lite, lite mera joggingpass över det hela. vi får se när nästa gång blir.

snor lite av din tråd o lägger in;
hur långa får stängerna max vara på tävling? gud det var så länge sen jag använde mig av kandar så jag har glömt det mesta känns det som. för visst är det nån maxgräns?

jag tror att det är 8 cm, underskänkelns längd alltså, om jag inte minns helt fel. men jag är som sagt inte helt säker

jag hade väl för mig det, tror det är 6-7cm på d-ringsbett eller var. jag har ju vart borta från tävlingar så länge, skulle inte förvåna mig om jag hade råkat ta ett flippanbett efter alla dessa hopptävlingar.

Jag håller på att vänja in min häst nu inför nästa säsong, vi började med att skritta på långa tyglar för att vänja honom vid allt "skrot" i munnen och sedan började vi jogga lite i skogen med stödet på bridongen vartefter vi har känt lite på stången också... han känns super på det och trivs lika bra som på sitt tredelade (har haft problem att hitta bett han verkligen trivs på..)

Rent personlig forestrekker jeg å ri inne den/de første gangene jeg rir på kandar (enig med andre om ikke å stille for store krav). Da har jeg mye mer kontroll på hva som skjer rundt oss, og sjansene for at noe "dumt" skal skje er mye mindre. F.eks. at hesten får en ubehagelig opplevelse med det sterke bittet om noe uforutsett skulle skje. Løs hund, bil i høy fart m.m.

Vet at noen foretrekker å bytte hodelag iløpet av en rideøkt når hesten har kommet på plass, slik at den er gjennomridd når den får "det nye" i munnen

håller på att vänja min häst med kandar. ett tips: rid i padock eller ridhus första gång på lång tygel eller stödet på bridongen, lite säkrare att vara i ett inhängnat område om det är första gången ifall hästen vill göra nått "stölleprov" :P börja sedan jogga fram med allt stöd på bridongen, sen kan man förstiktigt ta upp kandar stången och känna efter vad hästen tycker om det, det brukar inte vara nå större problem för hästen. ett tredelat bridong och ett kandarstång med lite tungfrihet brukar uppskattas :D

jag plockade på kandaret och ut i skogen och red enbart på bridongen först för att han skulle vänja sig vid skrotet först,tog en dag bara ...han bar sig åt som han aldrig gjortt annat än gått på kandar :)

När hästen går stadigt med ett mjukt stöd på vanligt bett...sen satte jag bara in kandaret och gick in i manegen och red....spänn kedjan löst men så hästen känner att den är där och testa och ta i stångtygeln så hästen vänjer sig....rid mjukt men som vanligt.....funkade alldeles utmärkt för mig....jag hade ju nån med mig som rider på kandar och hon hade oxå gjort så och det funkade perfekt.....mvh zandra

10 cm e max på vanligt som man lixom köper i affärerna....sen finns det nu en annan stång man kan köpa som är längre men den har oxå längre "över-skänkel" den är oxå tillåten numera...mvh zandra

om det är max 10 cm underskänkel hur kan då ett bett med längre underskänkel vara tillåtet? :confused:

eller är det endast överskänkeln som är längre?

Jag är nog väldigt snäll för jag lät min häst stå i gången med kandaret på, varje dag i en vecka innan jag började rida på det.

Jag tycker det är bäst att ha en stång som passar precis i hästens mun, hellre en som är lite för trång än en som är för bred.

Förutsatt att man kan rida hästen mjukt och att hästen är följsam på tränsbett spelar det ingen roll när man börjar rida på kandar tycker jag. Bara för att man har kandaret i munnen på hästen behöver det ju inte betyda att man använder stången hela tiden.

Jo därför att förhållandet mellan över och underskänkeln är samma som med 10 cm underskänkeln....det blir inte skarpare lixom....mvh zandra

Vande min när hon var skadad :cry: som femåring. Ledde henne i kandaret ibland när vi skulle skritta för hand... Konvalecensen tog 6 mån, så nog hann hon vänja sig...
Hon gick sedan jättebra på kandaret från första början i ridningen! Bra att få något nyttigt gjort under vilan :devil:

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 579
Senast: Claraclara
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 739
Senast: morgaine
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 502
Senast: Masqueradee
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 251

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka