när är hästen för gammal?

vinkelina

Trådstartare
jag har ett sto som nyligen fyllde 16 år. skulle vilja betäcka henne, men funderar på hur länge jag kan vänta. har just köpt henne, efter att ha haft henne på foder i nästan ett år.

hon fick sitt första och hittils enda föl 98, som 6-åring. grejjen är den att hon skall flyttas i augusti (egentligen borde hon väl vara betäckt redan nu ifall hon ska ha föl nästa år) pluss att jag just har lyckats banta ner henne, dvs jag skulle vilja jobba med att bygga upp henne ordentligt, få henne i form för att orka med ett föl

Sv: när är hästen för gammal?

Hon har ju fått ett föl redan vilket är positivt. Det är nog ingen fara om du väntar till nästa år tror jag så kan du rida henne nu och bygga upp henne. Och det är ju lite sent att starta betäckningskarusellen nu och du inte redan har bestämt hingst förståss. Det valet ska ju alltid vara genomtänkt tycker jag.

Vårt sto fyller arton i år och fick ett stoföl för några dagar sen. Hon fick ett föl 2001 men det är det enda innan.
Vi seminerade henne förra våren, men hon resorberade på dag 24 el nåt, så vi fick göra om det. Då sprutades hon igång och då tog hon sig. Dräktigheten har varit problemfri och hon fick på dag 327. Däremot så gjorde vi en bakterieodling på henne innan första semin för att utesluta att hon hade nåt i sig. Och så övervägde vi att caslick-sy henne men chansade utan och det funkade!

Planera redan nu vad du vill ha för hingst till henne nästa år. Det är bättre att sätta igång lite tidigare ifall man behöver lite fler försök, plus att du får bättre koll på hennes brunster.

Lycka till!

vårt sto fick ett föl som 4 åring, därefter har hon ej fått föl.
Blev betäckt en gång nu, som 19 åring, och tog sig direkt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 954
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 963
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 423
Senast: Ridinglady
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 986

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka