När är en stor hund "gammal"?

Sv: När är en stor hund "gammal"?

Om du ska skaffa retriever så glöm inte att kolla upp så att armbågarna är röntgade. Det är allt för vanligt med kassa armbågar, särskilt på labradorer.

En fråga apropå det här!
Visst är det väl så att HD-röntgen görs (bör göras) vid ca ett års ålder? Kollar man även armbågarna då?
Om vi nu låtsas att min framtida retriever är röntgad som ettåring och nu är sju år eller så, bör den röntgas igen då eller står sig resultaten hela livet? Hur fungerar sånt?

Det går att kolla armbågarna också. Det är inte alltid det görs, men om det är vanligt med armbågsproblem inom rasen så tycker jag absolut du ska kolla efter en hund som har kollade armbågar.

Man röntgar vanligtvis bara en gång och det resultatet är det som hunden har sedan resten av livet. Dock slits ju lederna alltid, oavsett hur bra de är från början så de är ju sällan lika perfekta på en gammal hund som på en ung hund. Därav att det är bra att hålla hunden i bra kondition osv, för oavsett hur höfterna är så slits leder minst om hunden får vara aktiv och i bra hull.

De gånger folk omröntgar sina hundar brukar det vara för att de första gången fått tex C-höfter och hoppas på att kunna få B-höfter om hunden växer till sig lite, stabiliserar sig med mer muskler osv.

Jag skulle inte ta en hund som är 7-9 år, dels för att man ju inte får lika många år med den än en ung hund, dels för att den är så pass gammal och har vant sig vid ett visst sätt. Men jag skulle egentligen inte vilja ta en hund på 3 år heller då jag vill vara med från början.

Men, jag tycker inte 7-9 år är gammalt. Visst, en Grand Danois är gammal när den är 7 år, men annars tycker jag inte det. Äldra ja, men inte gammal.

Våran förra hund, en Flatcoated retriever, blev dryga 12 år och han blev gammal först när han var drygt 11. Sista halvåret var han verkligen gammal, och det gick fort.
Men Flatcoated retriever är ju hundvärldens Peter Pan och kan ju vara som en unghund fast den är 8.

Helst skulle jag vilja ha en hund på 3-5 år, men ser många annonser där de är några år till och ville med den här tråden veta om jag borde utesluta dem, och det verkar det ju inte som att jag behöver göra :)

Vara med från början har jag varit med alla hundar hitills, och även om det såklart är underbart så tror jag att det för mig, just nu och de närmsta åren, skulle passa bättre med en redan "färdig" hund.

Men Flatcoated retriever är ju hundvärldens Peter Pan och kan ju vara som en unghund fast den är 8.

:rofl::love: Hundvärldens Peter Pan, gulligt! Det har jag inte hört förr men jag gillar det bättre än de beskrivningar jag oftare hör :D

Men seniorfoder innehåller väl i regel mindre energi? Hur hänger det ihop med att hunden ska fortsätta vara lika aktiv?

Jag tycker (och skrev) att man ska se över fodret - alltså inte nödvändigtvis byta direkt, men ha det i åtanke.

Tanken med seniorfodren är en något lägre proteinhalt, högre smältbarhet och lite annorlunda sammansättning (beror ju på vilken sort man väljer), för att underlätta för hunden att tillgodogöra sig alla näringsämnen. Inte bara ett foder med lägre energi - då finns ju rena bantningsvarianter. Där vissa dessutom innehåller en massa skumma ingredienser som "utfyllnad" istället för kalorier.

Jag tycker generellt att hundarna piggnat till när de bytt till senior - har bara haft positiva erfarenheter av det. Men det kan givetvis vara olika.

A Hallgren har skrivit en bok om den åldrande hunden som är intressant, för den som vill läsa lite!

Senast ändrad:

Det har jag faktiskt läst i någon bok eller tidning när det stått om Flatten :) Men det stämmer ju. :)
Vad har du annars hört?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 892
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 771
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Vad tycker ni om att skaffa valp när man har en gammal hund? Min shih tzu tik är 11 år. Jag pluggar just nu på distans så just nu har...
Svar
4
· Visningar
2 246
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 976
Senast: Hedinn
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur