Sv: När är en häst för smal?
Eftersom det har visat sig enligt en undersökning som SLU gjort i sammarbete med djurskjukhus att över 50 % av alla ridhästar har magsår ( travhästar hade mkt högre siffra) så anser jag att det är ett större problem än att några päronformade hästar anses som mulliga av vissa. Så länge hästen inte är fet anser jag inte att den lider av det, tvärtom är de flesta hästar med tillräckliga ättider lite päronformade. (detta inte att förväxlas med fet)
Då magsår beror till största del av för lite tuggtid då hästen är gjord för att äta nästan konstant och dess magsyra till skillnad från oss människor inte har en av och på knapp när maten kommer utan är utvecklad för att hela tiden ha just mat i magsäcken. Så vill jag inte ens tänka på den påverkan magsyran har på magsäcken när den är tom
Hästen får en irriterad mage, sedan magsår- och sedan ev. beteendestörningar eftersom dessa ofta släpper endorfiner och det känns bättre, el kanske den helt enkelt äter allt den kommer åt
Sedan finns det hästar som får fri tillgång av grovfoder och fortf håller sig väldigt fina men vi med ponnyssar, korsningar, islänning, kallblod osv osv har inte alltid sån tur.
Om du tittar på ferala hästar över loppet av årstider märker du att de har en balans de följer precis som alla andra djur. De sparar ett fettlager tills när det kan komma händigt, oftast kring november /december. Människor tar detta som at de måste skära ned på maten pga fetma c stör därmed hästens naturliga cykel och de kan få problem med att lyckas hålla sig varma på vinter ex.
Min häst har haft fri tillång på grovfoder sedan jag fick honom och han följer sin balans trots att han är mkt lätt att hålla i hull.
Givetvis finns det alltid undantag men det går alltid att förbygga problem om man har tillräcklig vilja. Mer motion, skaffa en medryttare som rider i skogen på långturer, skaffa mat med lägre proteinhalt, blanda med halm osv.
Jag har personligen hellre en magsårsfri päronformad häst än en tunn sjuk häst, och dom ser jag alldeles för ofta och ägarna har absolut ingen koll på att deras häst lider.
Mumin