Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
De flesta grejer har ju ett märke, men jag tänker mer på märkesprylar av lite dyrare märke. När tycker du det är värt att investera i de dyrare grejerna och när funkar det lika bra med "vanliga billiga"? Både till dig själv och till hästen/hästarna.
Vad lustigt, tränset jag har kostade 800 inklusive tyglar och det är jättefint (särskilt eftersom jag köpte det för 400 ) mina dyontyglar working collection är väl jämförbar kvalitet och de kostade 800 tror jag. Lädergrimman har pålle haft i lerhagen med busiga kompisar i två år, den är fortfarande hel och mjukast i stallet trots behandlingen, den köpte jag dock på mässa så jag vet inte ordinarie pris men den är helt underbar.Vad olika man kan tycka. Jag tycker JW generellt är överprissatt jmf med kvaliten. Har bla ett par tyglar. Det är utmärkt trevliga tyglar av bra kvalitet, men de är inte värda 800 spänn när jag kan få samma kvalitet för 500 kr hos annat märke.
I övrigt håller jag med om resten av ditt inlägg =)
Vad lustigt, tränset jag har kostade 800 inklusive tyglar och det är jättefint (särskilt eftersom jag köpte det för 400 ) mina dyontyglar working collection är väl jämförbar kvalitet och de kostade 800 tror jag. Lädergrimman har pålle haft i lerhagen med busiga kompisar i två år, den är fortfarande hel och mjukast i stallet trots behandlingen, den köpte jag dock på mässa så jag vet inte ordinarie pris men den är helt underbar.
Annat fint läder för bra pris har sambons sadelgjord från Barefoot
De flesta grejer har ju ett märke, men jag tänker mer på märkesprylar av lite dyrare märke. När tycker du det är värt att investera i de dyrare grejerna och när funkar det lika bra med "vanliga billiga"? Både till dig själv och till hästen/hästarna.
Även jag blandar. Oftast håller dock lite dyrare bättre i längden, bättre kvalitet. Men jag köper på rea, beg osv en hel del.
Ridkläder har jag nåt motstånd mot att köpa. Undantaget jackor, handskar och ridbyxor. Så där är Tradera en guldgruva. Köpt fyra tävlingstoppar - nya - för typ 50 spänn styck tex. Förra årets modell/färg ;P
Men jag slår till när det är billigt. Fastän jag kanske inte behöver då men kommer att behöva sen. Och köpa off-season är en hit.
Samt scanna säljsidor. Sist köpte jag ett par nya (inte ens uppackade) Schockemöhle gummityglar för 150 spänn.
Dock kan jag lägga mkt pengar nytt på något jag räknar med kommer användas så mkt att kostnad/användning blir lågt. Tex en dyr ridregnrock. Brukar tänka att 10 kr per användning är Max. Dvs kostar något 1000 kr ska jag använda det minst 100 ggr för det ska vara ett vettigt köp. No need to say jag inte köpte den jävligt snygga kavajen som satt som en dröm men kostade 2300 kr. Hämtar inte igen de pengarna på en livstid i användning.
Hjälm och väst får kosta skjortan oavsett hur man räknar och köps alltid nytt. Och byts Max var femte år.
För en frilufsare och klättrare som jag är det alltid lika skrattretande med "märken" inom ridsporten. "den här bommullstshirten kostar femdubbelt för att den har en viss logga men den är sydd av barnarbetare precis som budgetalternativet" går man upp i pris i någon annan sportaffär får man miljötänk, arbetsvillkor, kanske till och med svensktillverkat. Man får funktion, smarta detaljer och passform som gör all skillnad. Än så länge finns det bara ett vettigt klädmärke inom ridsporten om man tittar på några andra aspekter än utseende.
Förutom ridbyxor då, där verkar marknaden ha fattat att bommull är mysigt men hyfsat kasst på alla andra plan.
För en frilufsare och klättrare som jag är det alltid lika skrattretande med "märken" inom ridsporten. "den här bommullstshirten kostar femdubbelt för att den har en viss logga men den är sydd av barnarbetare precis som budgetalternativet" går man upp i pris i någon annan sportaffär får man miljötänk, arbetsvillkor, kanske till och med svensktillverkat. Man får funktion, smarta detaljer och passform som gör all skillnad. Än så länge finns det bara ett vettigt klädmärke inom ridsporten om man tittar på några andra aspekter än utseende.
Förutom ridbyxor då, där verkar marknaden ha fattat att bommull är mysigt men hyfsat kasst på alla andra plan.
Min basuppsättning både till häst och mig själv är bara märkesaker, inget mittemellan utan verkligen.
Har tex sadel som kostade 35k, träns 3,5k, förbygel 3,5k, benskydd 2,5k.
Och samma till mig själv, hjälm,stövlar osv.
Ser det som investering både lång och kortsiktigt. Bra saker och bra andrahandsvärde.
Mitt favvomärke inom ridsporten finns i ett tidigare inlägg men jag kan göra ännu mer reklam om du vill, Stierna (enda nackdelen är att det är relativt nytt och därför en ganska liten kollektion) när jag tvättade senast blev det väldigt tydligt, skillnaden på materialet, sambons vanliga ridpikeer väger ett ton blöta medan mina från stierna nästan är torra och fjäderlätta efter centrifugering. Samma med mina tröjor från till exempel norröna, houdini och lundhags. För att inte nämna vardagströjor i merinoull från icebreaker (mitt första linne därifrån hänger fortfarande med efter 7 år).Intressant! Det är många år sen jag höll på med annan sport utöver ridningen. Då spelade jag fotboll och det var inte så mycket fiffiga detaljer att prata om utan mer shorts, t-shirt, bra skor och sköna benskydd.
(Av ren nyfikenhet måste jag ju fråga vilket ridsportmärke du tycker är bättre än de andra?)
Mjanjae. Man kan säkert hitta det du beskriver i sportaffären. Men jag har tex en hel del Haglöfs. Inget fel på, men inget speciellt och absolut inte värt priset sett till kvalitet.