När är det värt att köpa "märkessaker"?

Jag gillar fina kvalitetssaker men köper sällan till fullt pris. Det mesta av mina finaste saker (träns, kandar, sadel, stövlar, hjälm, täcken) är köpt på rea eller begagnat. Har en önskelista som jag betar av och hittar jag nånting på den till riktigt bra pris slår jag till!

De flesta grejer har ju ett märke, men jag tänker mer på märkesprylar av lite dyrare märke. När tycker du det är värt att investera i de dyrare grejerna och när funkar det lika bra med "vanliga billiga"? Både till dig själv och till hästen/hästarna.

Vad det är för märke är jag helt ointresserad av, passar det och jag tycker om det så köper jag det oavsett märke. Däremot finns det vissa saker som jag är beredd att lägga pengar på så som sadel och schabrak till hästen och hjälm och stövlar till mig. Men inte heller där är märket något som styr mig utan hur bra kvalitet det är och hur det passar.
Jag skulle aldrig i livet köpa en, typ hood-tröja för 800 kr bara för att den har ett "fint" för att ha i stallet, när man kan köpa en för 99 kr på Gekås. Enda situation jag kan tänka mig köpa något för den pengen är om det är fair traid, d v s att det kostar så för att de som arbetar på fabrikerna får skälig lön eller att saken är bevisat tillverkat på ett miljövänligt sätt. Inte för att någon "med ett känt namn" har designat den, satt sitt märke på och sedan ska ha hutlöst betalt för det.

Framförallt sadel, pad och täcken. Men större delen av min hästs utrustning är "märkes", det vill säga bra kvalitét och passform. Jag har inget emot att köpa märkeslös utrustning, så länge jag är nöjd med passform.

Vad olika man kan tycka. Jag tycker JW generellt är överprissatt jmf med kvaliten. Har bla ett par tyglar. Det är utmärkt trevliga tyglar av bra kvalitet, men de är inte värda 800 spänn när jag kan få samma kvalitet för 500 kr hos annat märke.

I övrigt håller jag med om resten av ditt inlägg =)
Vad lustigt, tränset jag har kostade 800 inklusive tyglar och det är jättefint (särskilt eftersom jag köpte det för 400 :laugh:) mina dyontyglar working collection är väl jämförbar kvalitet och de kostade 800 tror jag. Lädergrimman har pålle haft i lerhagen med busiga kompisar i två år, den är fortfarande hel och mjukast i stallet trots behandlingen, den köpte jag dock på mässa så jag vet inte ordinarie pris men den är helt underbar.

Annat fint läder för bra pris har sambons sadelgjord från Barefoot :)

Vad lustigt, tränset jag har kostade 800 inklusive tyglar och det är jättefint (särskilt eftersom jag köpte det för 400 :laugh:) mina dyontyglar working collection är väl jämförbar kvalitet och de kostade 800 tror jag. Lädergrimman har pålle haft i lerhagen med busiga kompisar i två år, den är fortfarande hel och mjukast i stallet trots behandlingen, den köpte jag dock på mässa så jag vet inte ordinarie pris men den är helt underbar.

Annat fint läder för bra pris har sambons sadelgjord från Barefoot :)

Beror väl på vilka tyglar kanske. Nu hade de visst sjunkit lite i pris och kostar "bara" 700 på billigaste stället. Gummityglar med stoppar. Men t ex Dyons gummityglar kostar i samma butik 400 kr. De är fullt jämförbara i verkligheten. Så är även Schockemöhles och pessoas t ex, och de kostar också mindre (mellan 400 - 500 kr kostar de).

Jag gillar JW-tyglarna, det är inte det. Men jag kan inte se vad de där extra hundralapparna och nästan fördubbling av priset sitter i helt enkelt. För de är inte bättre (eller sämre) än andra märkestyglar jag jämfört med, men de är dyrare (med några undantag såklart, det finns ÄNNU dyrare tyglar givetvis)

Alla lädergrejor håller hög kvalitet hos mig, men så sköts de minutiöst också. Flera av mina mjukaste tyglar och träns kommer från Hööks. Annars gillar jag Döbert, har både tyglar och träns därifrån och det är bra grejor. Har aldrig gillat Dyon, tycker lädret och passformen var så dåligt på dressyrtränset jag provade att jag vägrade använda det, hopptränsen verkar hålla högre standard. Schockemöhle är inte heller nån personlig favorit men funkar. PS har helt OK kvalitet på sitt läder. Stübben däremot håller suverän kvalitet, det är sånt läder som bara blir bättre ju längre det används. :love:

Ridstövlarna får också kosta, har ett par från De Niro inköpta på rea, och det är riktigt bra kvalitet på dem. Mina Hööks-stövlar som jag använder till vardags är sköna även om de slits fortare. Lädertvål och läderbalsam är viktigt att de håller hög kvalitet, stübbentvål och Veredus läderbalsam är favoriter.

Sadel, värt några extra tusenlappar. Min Prestige Paris är jag överlycklig över, den passar mig och hästarna bra och håller hög kvalitet. Samma sak med betten, de får kosta lite mer.
Senskydden ska ha bra passform och vara slitstarka, gillar de klassiska Eskadron-skydden som har hängt med i några år nu trots nästan daglig användning.
Hästtäckena ska vara bra, kör Horseware och helst Rambo, slitstarka och bra passform på de täckena.
Borstar och ryktsaker är blandat, rotborstarna och ryktborstarna ska det vara bra kvalitet på men i övrigt är det inte jätteviktigt.
Ridhjälm och även säkerhetsväst får kosta snart sagt "hur mycket som helst" bara de lever upp till förväntningarna. Köpte nyligen en BoT som ska klara de nya säkerhetskraven.

Kort sagt, allt som används dagligen vill jag ska hålla bra kvalitet och det får kosta. Annat, typ ridkläder, schabrak, lindor osv är mindre viktigt då det är förbrukningsvaror på ett annat sätt.

De flesta grejer har ju ett märke, men jag tänker mer på märkesprylar av lite dyrare märke. När tycker du det är värt att investera i de dyrare grejerna och när funkar det lika bra med "vanliga billiga"? Både till dig själv och till hästen/hästarna.

All utrustning som jag använder varje dag är dyrare saker så som täcke, schabrak, träns, sadel, sadelgjord, hjälm, stövlar, jacka, ridbyxor osv.
Jag vill helt enkelt ha kvalité och att sakerna håller länge. Är petig med mina saker och håller dem i toppskick. Jag tycker det känns mer oekonomiskt att ha billiga saker som går i sönder hela tiden så man ändå får köpa nytt.

När kvalité, design, passform och funktion är betydligt bättre än de billiga alternativet. Egentligen inte så ofta men utetäcken, sadlar och ridbyxor brukar vara värt att lägga lite mer på. Det händer att jag köper märken om det är ngt jag verkligen vill ha för att det är så fint (men jag skyller på kvalitén). Men det är inre alltid ett märke = bra kvalité och då är jag inte så pigg på att välja det framför ett lika bra men billigare alternativ.

Gör som så många andra och köper begagnat och passar på när det är rea. Har massor av kläder och hästgrejer från Hööks och gillar att mixa det med märkesgrejer. När jag köper märkeskläder gör jag det för designen och utseendet, för kvalitén är då inte bättre än på kläder en kan få för halva priset. Men jag älskar Spooks höga halsar tex och Pikeurs superba passform på mig och då är det värt att lägga lite mer pengar på att få det en verkligen tycker är snyggt.

Till hästarna är det förstås sadeln som får kosta pengar och vara av bra märke. Sen gillar jag märken på lindor och schabrak för att det ger lite lyxigare känsla. Ffa schabrak är iofs oftast mycket bättre om en lägger mer pengar på dom.

Även jag blandar. Oftast håller dock lite dyrare bättre i längden, bättre kvalitet. Men jag köper på rea, beg osv en hel del.

Ridkläder har jag nåt motstånd mot att köpa. Undantaget jackor, handskar och ridbyxor. Så där är Tradera en guldgruva. Köpt fyra tävlingstoppar - nya - för typ 50 spänn styck tex. Förra årets modell/färg ;P

Men jag slår till när det är billigt. Fastän jag kanske inte behöver då men kommer att behöva sen. Och köpa off-season är en hit.

Samt scanna säljsidor. Sist köpte jag ett par nya (inte ens uppackade) Schockemöhle gummityglar för 150 spänn.

Dock kan jag lägga mkt pengar nytt på något jag räknar med kommer användas så mkt att kostnad/användning blir lågt. Tex en dyr ridregnrock. Brukar tänka att 10 kr per användning är Max. Dvs kostar något 1000 kr ska jag använda det minst 100 ggr för det ska vara ett vettigt köp. No need to say jag inte köpte den jävligt snygga kavajen som satt som en dröm men kostade 2300 kr. Hämtar inte igen de pengarna på en livstid i användning.

Hjälm och väst får kosta skjortan oavsett hur man räknar och köps alltid nytt. Och byts Max var femte år.

Även jag blandar. Oftast håller dock lite dyrare bättre i längden, bättre kvalitet. Men jag köper på rea, beg osv en hel del.

Ridkläder har jag nåt motstånd mot att köpa. Undantaget jackor, handskar och ridbyxor. Så där är Tradera en guldgruva. Köpt fyra tävlingstoppar - nya - för typ 50 spänn styck tex. Förra årets modell/färg ;P

Men jag slår till när det är billigt. Fastän jag kanske inte behöver då men kommer att behöva sen. Och köpa off-season är en hit.

Samt scanna säljsidor. Sist köpte jag ett par nya (inte ens uppackade) Schockemöhle gummityglar för 150 spänn.

Dock kan jag lägga mkt pengar nytt på något jag räknar med kommer användas så mkt att kostnad/användning blir lågt. Tex en dyr ridregnrock. Brukar tänka att 10 kr per användning är Max. Dvs kostar något 1000 kr ska jag använda det minst 100 ggr för det ska vara ett vettigt köp. No need to say jag inte köpte den jävligt snygga kavajen som satt som en dröm men kostade 2300 kr. Hämtar inte igen de pengarna på en livstid i användning.

Hjälm och väst får kosta skjortan oavsett hur man räknar och köps alltid nytt. Och byts Max var femte år.

Håller md dig om det med ridkläder, vad är det för speciellt med en tröja för flera hundra bara för att det är ett visst ridmärke? Jag föredrar att ha slit och släng kläder i stallet (förutom handskar och ridbyxor då) då man ändå luktar och hästarna sablar ner :p
Jag lyckades få tag på nya tävlingstoppar på gekås från MH för 50 spänn, sådana fynd älskar jag :D

För en frilufsare och klättrare som jag är det alltid lika skrattretande med "märken" inom ridsporten. "den här bommullstshirten kostar femdubbelt för att den har en viss logga men den är sydd av barnarbetare precis som budgetalternativet" går man upp i pris i någon annan sportaffär får man miljötänk, arbetsvillkor, kanske till och med svensktillverkat. Man får funktion, smarta detaljer och passform som gör all skillnad. Än så länge finns det bara ett vettigt klädmärke inom ridsporten om man tittar på några andra aspekter än utseende.

Förutom ridbyxor då, där verkar marknaden ha fattat att bommull är mysigt men hyfsat kasst på alla andra plan.

För en frilufsare och klättrare som jag är det alltid lika skrattretande med "märken" inom ridsporten. "den här bommullstshirten kostar femdubbelt för att den har en viss logga men den är sydd av barnarbetare precis som budgetalternativet" går man upp i pris i någon annan sportaffär får man miljötänk, arbetsvillkor, kanske till och med svensktillverkat. Man får funktion, smarta detaljer och passform som gör all skillnad. Än så länge finns det bara ett vettigt klädmärke inom ridsporten om man tittar på några andra aspekter än utseende.

Förutom ridbyxor då, där verkar marknaden ha fattat att bommull är mysigt men hyfsat kasst på alla andra plan.

Mjanjae. Man kan säkert hitta det du beskriver i sportaffären. Men jag har tex en hel del Haglöfs. Inget fel på, men inget speciellt och absolut inte värt priset sett till kvalitet. (Jag får reklamkläder gratis från mammas jobb ibland och brukar passa på att välja plagg till stallet. Fleece, softshell osv).

Så fem gånger så mkt pengar och i sportaffären är inte alltid så mkt bättre kvalitetsmässigt ivf. (Förhållandena vet jag inte.)

Intressant! Det är många år sen jag höll på med annan sport utöver ridningen. Då spelade jag fotboll och det var inte så mycket fiffiga detaljer att prata om utan mer shorts, t-shirt, bra skor och sköna benskydd.

(Av ren nyfikenhet måste jag ju fråga vilket ridsportmärke du tycker är bättre än de andra?)

Min basuppsättning både till häst och mig själv är bara märkesaker, inget mittemellan utan verkligen.

Har tex sadel som kostade 35k, träns 3,5k, förbygel 3,5k, benskydd 2,5k.

Och samma till mig själv, hjälm,stövlar osv.

Ser det som investering både lång och kortsiktigt. Bra saker och bra andrahandsvärde.

köper nästan aldrig dyra märkessaker. dom få jag har är köpta till nedsatt pris av nån anledning. dom har inte vart varken bättre eller sämre än mina budgetprylar. men jag är noga när jag köper, klämmer och känner oavsett om det är billigt eller dyrt. brukar inte köpa det allra billigaste dock.

Min basuppsättning både till häst och mig själv är bara märkesaker, inget mittemellan utan verkligen.

Har tex sadel som kostade 35k, träns 3,5k, förbygel 3,5k, benskydd 2,5k.

Och samma till mig själv, hjälm,stövlar osv.

Ser det som investering både lång och kortsiktigt. Bra saker och bra andrahandsvärde.

Hur tänker du angående andrahandsvärdet?

Om vi tar skydd för 500 kr. Som används i ett år och med normalt slitage. Och skydd skom kostar 2500 kr och används i ett år med normalt slitage. Sen säljs de. Menar du att de dyra skydden behåller en högre procent av sitt nyvärde? I beg to differ faktiskt. Visst kan du få ut mer pengar i kronor på de dyra skydden, men inte i procent av nyvärde.

Intressant! Det är många år sen jag höll på med annan sport utöver ridningen. Då spelade jag fotboll och det var inte så mycket fiffiga detaljer att prata om utan mer shorts, t-shirt, bra skor och sköna benskydd.

(Av ren nyfikenhet måste jag ju fråga vilket ridsportmärke du tycker är bättre än de andra?)
Mitt favvomärke inom ridsporten finns i ett tidigare inlägg men jag kan göra ännu mer reklam om du vill, Stierna :love: (enda nackdelen är att det är relativt nytt och därför en ganska liten kollektion) när jag tvättade senast blev det väldigt tydligt, skillnaden på materialet, sambons vanliga ridpikeer väger ett ton blöta medan mina från stierna nästan är torra och fjäderlätta efter centrifugering. Samma med mina tröjor från till exempel norröna, houdini och lundhags. För att inte nämna vardagströjor i merinoull från icebreaker (mitt första linne därifrån hänger fortfarande med efter 7 år).

Smarta detaljer kan vara framflyttade sömmar, stretch, byxor som är lite högre i ryggslutet, ventilation, genomtänkt placering av fickor, en huva som är hjälmkompatibel etc. Små saker som gör all skillnad.

Mjanjae. Man kan säkert hitta det du beskriver i sportaffären. Men jag har tex en hel del Haglöfs. Inget fel på, men inget speciellt och absolut inte värt priset sett till kvalitet.

Haglöfs gör en del riktigt sjyssta grejer,andra mindre imponerande, men är ingen favorit hos mig.

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
481
Senast: Fetaost
·
Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av...
2
Svar
29
· Visningar
774
Senast: MiniLi
·
Utrustning Är det någon som vet innebredden på de olika modellerna för Boj och Thule? Jag är lite osäker på vad allt heter och vad de finns i för...
Svar
2
· Visningar
367
Senast: Emiro
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: dukie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur