När är det värt att köpa "märkessaker"?

Haglöfs gör en del riktigt sjyssta grejer,andra mindre imponerande, men är ingen favorit hos mig.

Du nämnde Icebreaker. Samma där, det är inget fel på grejorna, men de är inte bättre än andra så det motiverar priset heller, enligt min åsikt alltså. T ex är mina icebreaker ullstrumpor och underställ fulast såhär efter tvätt och användande i ett år av de jag har i ull. Trots att de var dyrast.

Jag menar INTE att det inte finns fantastiska både produkter och märken i sporthandeln, utan bara att det inte sas "bara" är att gå in i en sportbutik och då får man om man bara betalar det högre priset mycket bättre kvalitet.

(Apropå det, så jag har massor med fleeceplagg, från lite varstans, Hööks, stadium, helly hansen, haglöfs, märkeslöst osv. Bäst klarat tvätt osv har de extremt snorbilliga från XXLs "Line One", följt av Hööks ... ironiskt nog.. )

Men sportbutiker kan rea på ett annat sätt än ridsportbutiker som kör mesrea, så det är ett utmärkt sätt få åtminstone samma kvalitet till lägre pris eller något bättre kvalitet till samma pris =)

Jag ångrar mig i väldigt många fall när jag inte köper det märket som jag eg vill ha, utan köper en billigare variant. Vet inte vad alla får sina pengar från eller om det finns föräldrar som sponsrar hästintresset. Är avundsjuk på dem i vilket fall. För ofta behöver jag ta budgetalternativet. Men tänker att nästa gång så ska jag minsann kosta på mig det jag eg vill ha.

Till hästen är det bara Horseware täcken som gäller. Men har Börjes billigaste benskydd, nu 8 år gamla. Funkar fint fortfarande. Även att jag hellre vill ha några betydligt finare och lyxigare.
Köper gärna märkessaker begagnat.
Suktar efter märkesridbyxor. Men tycker det är så galet mkt att lägga över 1000 kr för ett par ridbyxor.
Jag har inte riktigt hängt med prisutvecklingen inom ridsporten, när det är mer vanligt än ovanligt att schabrak kostar upp mot 800-1000 kr. En hjälm får man ge 3000 kr för.

Jag är väldigt försiktig om de prylar som jag har och de håller länge. Oavsett märke.

Jag ångrar mig i väldigt många fall när jag inte köper det märket som jag eg vill ha, utan köper en billigare variant. Vet inte vad alla får sina pengar från eller om det finns föräldrar som sponsrar hästintresset. Är avundsjuk på dem i vilket fall. För ofta behöver jag ta budgetalternativet. Men tänker att nästa gång så ska jag minsann kosta på mig det jag eg vill ha. .

Jag köper alla mina saker själv. Ibland säljer jag av vissa grejer för att köpa in nytt. Vissa märken är ju mer eftertraktade än andra. Jag har i princip bara "egendesignade" Cristina Sport och Anna Scarpati schabrak. Det gör också att tex schabraken blir lite unika och därmed eftertraktade= lättsålda. I och med att jag sköter mina saker väldigt noga är dom nästan i nyskick och jag får alltid bra betalt för dem vilket gör att jag då kan lägga dessa pengarna på det nya :)

"Var alla får sina pengar från" är nog rätt sällan att det finns oceaner att ösa ut. Istället drar men ner på annat.
Typ sig själv, utgång, andra nöjen, resor etc. Har hästen billigt i övrigt osv.

"Var alla får sina pengar från" är nog rätt sällan att det finns oceaner att ösa ut. Istället drar men ner på annat.
Typ sig själv, utgång, andra nöjen, resor etc. Har hästen billigt i övrigt osv.
Ja, men så klart är det så :). För stunden är jag student. Men innan när jag jobbade och ändå hade hyfsad lön, så gick pengarna på dyr stallhyra och en löjligt dyr lgh (Lund, där får man ta vad som finns :banghead:).
Annars finns det inte mkt att ta av. Unnar mig bara hästarna. Längtar tills jag har ett jobb igen! :D
Men jag har kollat in schabrak som är kvar i den billigare kategorin och bland de bästa jag någonsin haft :bump:, en examenspresent kanske ;).

Ja, men så klart är det så :). För stunden är jag student. Men innan när jag jobbade och ändå hade hyfsad lön, så gick pengarna på dyr stallhyra och en löjligt dyr lgh (Lund, där får man ta vad som finns :banghead:).
Annars finns det inte mkt att ta av. Unnar mig bara hästarna. Längtar tills jag har ett jobb igen! :D
Men jag har kollat in schabrak som är kvar i den billigare kategorin och bland de bästa jag någonsin haft :bump:, en examenspresent kanske ;).

Också student. Man får trixa lite. Jag har fö sålt trattkantareller halva hösten. Köpt bl.a. en svindyr magplattegjord för pengarna, och diverse andra hästgrejer ;P

Väldigt blandat med saker, men märkessaker blir absolut mer till hästarna än till oss själva. Det viktigaste är kvalitet och passform. Har aldrig köpt något begagnat, mer än sadel, varken till oss eller hästarna. Det går dessutom ofta att fynda på reor eller Horse show/mässor.

Stalljacka, tröjor mm duger bra från gekås eller tunna tröjor som inte längre duger till vardags. Ridbyxor i olika dyrare märken från reor men där är jag inte heller kräsen, vill ha sköna oskodda ridbyxor. Skor är viktigare, skall vara i läder och med stålhätta, så de får kosta mer. Hjälm och skyddsväst skall vara godkända, ha bra kvalitet och passform. Men jag har aldrig köpt en hjälm för 3000kr.

Till hästarna har vi både täcken från gekås och HorseWare, Catago, Bucas mm. Läder ska vara i bra kvalitet, skulle aldrig köpa något som känns stelt som papper. Sparyer, lädertvål och annat vill jag ha vissa märken på "som alltid har varit bra". Grimmor har vi också blandat, man hittar ju alltid någon märkesgrimma på Falsterbo eller GBG Horse show ;)

Jag har mycket lågbudget, och så länge man sköter om sakerna så ser jag inte att det är värre än att köpa dyrt. Det jag i så fall siktar på kvalitet är dyrare grejer, som sadlar och täcken. Köper i princip aldrig märkesprylar till mig själv, det är roligare att köpa saker till hästen.

Jag köper till fullpris till hästen ibland men blir sjukt snål till mig själv. Älskar pikeur så är alltid på jakt efter rea där.

De flesta grejer har ju ett märke, men jag tänker mer på märkesprylar av lite dyrare märke. När tycker du det är värt att investera i de dyrare grejerna och när funkar det lika bra med "vanliga billiga"? Både till dig själv och till hästen/hästarna.

Jag har rätt höga krav på kvalitet, passform och funktion, en kombination som ofta betingar ett lite högre pris eller "finare" märke.

Jag köper väldigt lite "märkessaker" även om jag tycker det är snyggt. Jag har för det första inte ekonomin och för det andra ser jag inte riktigt poängen med att ha en förbygel för 3000 kr, ett träns för kanske samma pris, eller ett sådant schabrak för den delen.
Jag har en sadel som var hyfsat dyr som jag köpte begagnad men det var för att den passade. Jag har lyckats hitta mycket på rea eller begagnat, fått ett fint schabrak av en kompis (Pessoa, och det är dyrt för mig), sen har jag lyckas köpa hela och fina begagnade Rambo-täcken och Rhino-täcke för 300 kr styck, Eskadron (tycker de gör snygga saker)schabrak, nya, för 130 kr i affär, bra skydd på rea för 300 (50% av) osv. Täcken ska sitta bra och hålla tätt, jag använder inte innetäcke alls, och ingen blir gladare än jag om de kostar lite. Hjälm köps alltid ny men jag väntade till 50% rea och så fick jag den jag ville ha :D Jag lyckades köpa nytt Micklem-träns för 249 kr (från affär). Ridkläder däremot köper jag aldrig fina märken, inte värt det, oftast.

Jag hamnade på en rea för ett tag sedan där jag köpte en förbygel för 199 kr, där normalpriset låg på 1500 kr. Den är inte ens uppackad ännu.

Sälja begagnat är inte bra affär i ridvärlden tror jag, det är nog sällan man får 50% av inköpspriset ens.

Blandar och reashoppar. Och blir bättre på att faktiskt bara köpa sådant vi behöver. Och köper dyrare jacka än ridbyxa tex för det gör större skillnad när det används (funktion då ffa).

Nu har jag ingen budget för riktigt dyr sadel, men dristar mig ändå att säga att det är det enda jag tycker är riktigt värt pengarna.

Kanske inte märket i sig (jag är för dålig på sadlar generellt), men jag tänker att investera i en fin sadel som ligger bra på hästen och är skön att rida i, är värt att spara till.

Allt annat är mest fernissa. Dyrt träns eller vojlock, behöver inte nödvändigtvis betyda superkvalité.

Men, vi är olika och för vissa människor är det viktigt med "rätt märke" och man är mer slav under modet än vad man vill erkänna.

Själv skulle jag hellre lägga pengar på bra ridlektioner eller roliga aktiviteter (som tex ridläger), än på dyra kläder eller utrustning som fungerar lika bra för billig som dyr peng.

Nu har jag ingen budget för riktigt dyr sadel, men dristar mig ändå att säga att det är det enda jag tycker är riktigt värt pengarna.

Kanske inte märket i sig (jag är för dålig på sadlar generellt), men jag tänker att investera i en fin sadel som ligger bra på hästen och är skön att rida i, är värt att spara till.

Allt annat är mest fernissa. Dyrt träns eller vojlock, behöver inte nödvändigtvis betyda superkvalité.

Men, vi är olika och för vissa människor är det viktigt med "rätt märke" och man är mer slav under modet än vad man vill erkänna.

Själv skulle jag hellre lägga pengar på bra ridlektioner eller roliga aktiviteter (som tex ridläger), än på dyra kläder eller utrustning som fungerar lika bra för billig som dyr peng.

Inte bara riktat till dig men vad är "rätt märke"? :)

Inte bara riktat till dig men vad är "rätt märke"? :)

Jag tänker nog som i "rätt mode". En del människor måste tex ha Tenson-jacka, för att just Tenson är inne just den säsongen.

Jag är för dålig på hästvärlden, men jag har förstått att PS-träns är något speciellt, och då är det säkert en del som vill ha det, bara för att det är just PS. Inte för att det ger bättre ridbarhet på hästen.

Jag tänker nog som i "rätt mode". En del människor måste tex ha Tenson-jacka, för att just Tenson är inne just den säsongen.

Jag är för dålig på hästvärlden, men jag har förstått att PS-träns är något speciellt, och då är det säkert en del som vill ha det, bara för att det är just PS. Inte för att det ger bättre ridbarhet på hästen.

Aha du menade så!
Tack för du utvecklade :)

(Inte specifikt riktat till dig, det är många som uttrycker sig såhär.)

Varför framställs det så ofta som att man måste välja? Säsrskilt i diskussion med de som inte väljer kvalitetsgrejer :cool:

Varför framställs det så ofta som att man måste välja? Säsrskilt i diskussion med de som inte väljer kvalitetsgrejer :cool:

kanske för att dom som framställer det så i dom flesta fall är dom som måste välja? eller så tycker man helt enkelt att det inte är så viktigt?

jag upplevde det iaf för några år sedan (5-10) som att dyr utrustning är till för eliten och vi andra tränar på i våra gamla avlagda ärvda collegetröjor tills vi är bra nog att kunna bära upp "elitkläder", typ skämsigt att se någon rida "dåligt" i dyr utrustning.

Meeeen så tycker jag ju inte idag. Idag fattar jag att de som känner att de har råd att unna sig, gör det. Hade jag haft dubbelt så mkt pengar in/månad som jag har idag, hade jag också gjort det i större utsträckning. Tror att "märke är till för eliten" är ett mantra man intalar sig om man själv inte har råd/lust att lägga stora summor på kläder.

Typ som när nick skelton visade sig rida i en 30 år gammal stubben. Alla som själva har en sadelbudget på typ max 5' jublade och bara "se, man behöver inte dyrt för att vara bra!!!!" och kände sig ett litet steg närmare os själva med gamla brunte och sin siegfred från tidigt åttiotal som inte sett ny ull sedan dess.

Tror att jag har lite svårt att få fram min poäng pga hittar inte riktigt orden. Hoppas någon hänger med iaf.

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
481
Senast: Fetaost
·
Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av...
2
Svar
29
· Visningar
774
Senast: MiniLi
·
Utrustning Är det någon som vet innebredden på de olika modellerna för Boj och Thule? Jag är lite osäker på vad allt heter och vad de finns i för...
Svar
2
· Visningar
367
Senast: Emiro
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: dukie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Photoshop hjälp
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur