Sv: När är det Ok att lägga sig för hästen?
Det knepiga i situatonen/frågeställningen är ju att när man är med hästarna handlar det väl inte om nån "kamp". Viljornas kamp? Snarare borde det ju handla om samarbete, kommunikation, respekt, ödmjukhet. Sånt uppskattar hästar.
Om hästen inte ville stoppa huvudet i grimman - varför? Uppträdde tjejen på ett sätt som hästen uppfattade som ett hot?
Hästar "jävlas" inte, det ligger inte i deras natur. Tycker personligen det där bara lät som något en stressad, grinig, "o"eftertänksam människa skulle göra. Såna som hästar brukar uppfatta just som ett hot - varför ska man ansluta sej till en sådan och vilja vara med henne?
Detta med rang kan ju tolkas på så många olika sätt och jag har sett otroligt mycket DÅLIGT...
Jag har haft förmånen att få se RIKTIGT ranghöga hästar in action, se vad de gör för flocken. Utmärkande egenskaper för de riktigt ranghöga har varit att de är självsäkra, trygga, lugna, föregår med gott exempel och är noga med "relationerna" inom gruppen - alla ska må bra och trivas. Det handlar inte om några sura miner och "iväg-jagande", de BEHÖVER aldrig "statuera sin rangordning", det bara är så. Ibland kan någon uppstickare ifrågasätta men då visar den ranghöge var skåpet står med enkla medel (läs kroppshållning, några blickar, "tryck-eftergift").
De riktigt ranghöga kan låta resten av flocken gå till vattnet och dricka först, samma med hö-högarna - det SPELAR INGEN ROLL. De riktigt ranghöga är just ranghöga när det gäller - när flocken är i fara så agerar de snabbt och med "beslutsförmåga" i flockens bästa.
De hästar som springer runt hagen och jagar alla andra i ren ilska, är inte ranghöga egentligen....
Jag försöker iaf så gott jag kan efterleva detta, det jag sett i hagarna under åren. Jag har en märr som är väldigt självsäker och trygg i sej själv. För att få hennes respekt måste man FÖRTJÄNA den. Jag kan inte gå in i arbetet med henne och tro att det handlar om en KAMP, det vill säga en situation där någon måste VINNA och där någon måste FÖRLORA. Då har jag redan förlorat för länge sedan, oavsett om jag "får göra det jag vill" med hästen eller inte....
Fast det är inte så svårt som det låter - det behövs bara medvetenhet när det gäller hållning, blickar, fokus, och noga användning av tryck-eftergift och hon är "helimpad" och kan gå genom eld och vatten för en.