När är det Ok att lägga sig för hästen?

Sv: När är det Ok att lägga sig för hästen?

En liten tanke...

Hon vet att han brukar vara bråkig (mot henne alltså) så hon är förberedd på det och kanske får en ökad adrenalin produktion som hästen känner av. Hästen kanske känner av att du är det fara på gång så bäst att stanna i boxen (hagen)

Tror man att något ska gå dåligt så gör det ofta det.

Går det inte att muta hästen då? Hon kan väl ha nått gott med sig när hon ska ta ut/in hästen. Men ta först ut/in de andra hästarna så det inte blir bråk...

Lycka till!

SessCa skrev:
- men just den här kvinnan vägrar han att sammarbeta med. :confused:

Det är hos henne felet ligger i så fall. han kanske tycker att hon är obehaglig? är hon stressad, rör sig hastig mot honom, bråkig och skrikig m.m. ? någon dag när hon ska ta ut honom så ställ dig och titta hur hon hanterar honom! Det är ju alltid bäst att leta reda på vad problemet ligger, och börjar reda ut det DÄRIFRÅN istället .. eller hur? Lycka till och krya på dej!

Senast ändrad av en moderator:

tintilar skrev:
Jag tror att det handlar om hur situationen ser ut. Frågan är - ville hästen vara inne, eller satte den sig emot av annan anledning?
Jag hade ju börjat leta orsak, eller väntat ut hästen om det var jag. Hade jag vetat att jag skulle vara kvar i stallet ett tag hade jag lämnat hästen och sen kommit tillbaka senare för att se vad han hade i huvudet denna gången. Då hade jag också kunnat få reda på om hästen ville vara inne eller inte.

Jag tror dock att de flesta hästar vill ut på mornarna. I så fall var detta inte "att lägga sig för hästen" efter som att den inte fick som den ville.

Jag har ju inställningen att en häst ska själv få bestämma över sitt liv, i den mån det går. I det här fallet sa kompisen "ok, vill du inte att jag tar ut dig så gör jag inte det", vilket är helt rätt - för vill den inte så behöver den inte. Däremot var det nog inte hästens tanke att den skulle få stå inne hela dagen. Alltså fick den uppleva att dens eget val, inte var rätt. Den skulle ha följt människans val. Nästa gång kommer den antagligen att lita på människan mer än sig själv i samma situation. För den vet att hans egen väg inte alltid är lika bra som människans.

Nejmen, - näääää?!!
Hästar har inte förmågan att tänka som en människa i sån avancerad grad som du beskriver. Dvs hästen tänker inte "aha, det var för att jag inte ville ta på mig grimman som jag fick stå inne". Bäst att jag tar på mig grimman nästa gång!

När det gäller att "lägga sig" för hästen eller inte, så är det en balans gång i kommunikation med sitt djur, och de situationer man sätter sig i med hästen. Om det är enkla saker som att sätta på grejer osv osv, så ska hästen acceptera det, sånt får man inte rucka på, hästen ska ju gå att hantera. När det gäller ledarskap, så är det en balans, man kan ju inte med muskel styrka eller tvång vinna över en häst. Snarare gäller det att vinna ledarskap på de "små" detaljerna, så att hästen inte infrågasätter de större sedan, eftersom grunden finns där. Det är också utifrån kunskap och insikt från hästens hanterare som man sedan kan välja att inte "provocera" eller försätta sig och hästen i situationer där tex en tuffing till häst eller en häst i frågasättar stadiet, ifrågasätter ledarskapet.
Skriver väldigt kortfattat om ett STORT ämne, så detta kanske inte illustrerar så bra vad jag är ute efter. Alexandra W brukar skriva bra om ledarskap - gå in och sök på detta så hittar du mer bra synpunkter!

jag kan svära på att det inte är fråga om ledarskap med denna hästen, utan han är osäker på personen av nån anledning....det är en otroligt okomplicerad häst normalt...

aha.... ja ¨då är det ju en annan femma om det definitivt är relaterat till just denna person....

Anna 87a skrev:
Går det inte att muta hästen då? Hon kan väl ha nått gott med sig när hon ska ta ut/in hästen. Men ta först ut/in de andra hästarna så det inte blir bråk...

Lycka till!

man ska ALDRIG muta en häst till at göra något! det leder till nafsning! dessutom kanske det är så att OM hon nu skulle muta honom så kan ju hästen vara besvärlig att ta ut för att då ska han krångla och försöka rota på jackan eller i händerna på henne! INTE BRA..

v_NiniZ_v skrev:
man ska ALDRIG muta en häst till at göra något! det leder till nafsning! dessutom kanske det är så att OM hon nu skulle muta honom så kan ju hästen vara besvärlig att ta ut för att då ska han krångla och försöka rota på jackan eller i händerna på henne! INTE BRA..

det där är väl en sanning med modifikation? jag har använt mig av "mutor" (nu tycker jag att "muta" inte är helt rätt ord, mer korrekt är "positiv association" :angel: ) vid tre tillfällen utan att någon av hästarna börjat nafsa. En av gångarna handlade det om en häst som inte var pigg på att fångas i hagen, jag började att ge hästen en sockerbit varje gång jag hämtade in henne och det dröjde inte många gånger innan hästen kom så snart jag ropade (till ägarens förvåning) och fortsatte med detta beteende även sedan jag slutade med "mutorna".

Nämnas bör dock att jag bara använde mig av denna metod på äldre hästar - kan tänka mig att en ung häst skulle reagera annorlunda.

alpha skrev:
LUKTAR den här människan konstigt? (He, he, jag menar inte så, men...) Hon kanske regelbundet kommer i kontakt med något som luktar illa för en hästnäsa? Har hon...hund? Mycket parfym? Gris? Ko?

Långsökt, men när andra redan varit inne på hennes utseende, så varför inte denna tanke?

Det där är något att fundera över.
Samma som någon sa om adrenalin och att han känner av att hon är rädd.
MEN, faktum är att Glory är otroligt snäll - även mot mamma som är rädd så hon skakar i vissa situationer - då gör han inget, har inte visat minsta tendens till att bråka med någon. Och om han kör någon typ av testing (som att vägra lyfta hovar och liknande :smirk: ) så är det bara att säga till honom orentligt så lyssnar han.

Problemet ligger som sagt förmodligen hos henne - vi måste bara hitta VAD och varför. Och försöka göra någor åt det.

Han kunde prova resa mot mig som hingst när grimman skulle på, så det KAN vara nåt hon utstrålar som han refererar till mig när jag vart arg....så han blir osäker på henne...

Det låter ganska vettigt - på något underligt sätt. Eftersom han studdsar med frambenen och gör tendenser att resa sig när hon kommer in till boxen. :crazy:

är du frisk nu din råtta :D ...Jag tror minsann du smittat mig nu :cry:

fast så har han inte gjort den han vart kastrerad, tog han i oktober som 2 åring....knepigt det där....hör med Jenny..... :D

Nejdu, jag är inte frisk än på långe vägar! :crazy:
Svimmade igår på väg till stallet. :angel:
Ska höra med Jenny och se vad hon säger, smart idé! Det har jag inte tänkt på innan! :D ;)

Nej nu jävlar!
Var ute med tjejen från stallet för att ta in hästarna.
Jag ställer mig live avsides så Glory inte ser - för att kolla hur han beter sig.
Han är ju för tusan knäpp! :eek:
Springer iväg som en dåre till andra sidan hagen. Kommer tillbaka, hoppar och studsar och vägrar låta sig fångas in.
Till slut får L nog och ropar på mig.
Då tvärstannar hästen, tittar på mig och ropar "hej mamma" och kommer travande till grinden som om inget har hänt, och följer utan problem med hem till boxen? :confused:

Ingen aning :confused: Gissar på att jag ska vara glad att jag har en häst som iaf tycker om mig. :D :D

Det knepiga i situatonen/frågeställningen är ju att när man är med hästarna handlar det väl inte om nån "kamp". Viljornas kamp? Snarare borde det ju handla om samarbete, kommunikation, respekt, ödmjukhet. Sånt uppskattar hästar.

Om hästen inte ville stoppa huvudet i grimman - varför? Uppträdde tjejen på ett sätt som hästen uppfattade som ett hot?
Hästar "jävlas" inte, det ligger inte i deras natur. Tycker personligen det där bara lät som något en stressad, grinig, "o"eftertänksam människa skulle göra. Såna som hästar brukar uppfatta just som ett hot - varför ska man ansluta sej till en sådan och vilja vara med henne?

Detta med rang kan ju tolkas på så många olika sätt och jag har sett otroligt mycket DÅLIGT...
Jag har haft förmånen att få se RIKTIGT ranghöga hästar in action, se vad de gör för flocken. Utmärkande egenskaper för de riktigt ranghöga har varit att de är självsäkra, trygga, lugna, föregår med gott exempel och är noga med "relationerna" inom gruppen - alla ska må bra och trivas. Det handlar inte om några sura miner och "iväg-jagande", de BEHÖVER aldrig "statuera sin rangordning", det bara är så. Ibland kan någon uppstickare ifrågasätta men då visar den ranghöge var skåpet står med enkla medel (läs kroppshållning, några blickar, "tryck-eftergift").
De riktigt ranghöga kan låta resten av flocken gå till vattnet och dricka först, samma med hö-högarna - det SPELAR INGEN ROLL. De riktigt ranghöga är just ranghöga när det gäller - när flocken är i fara så agerar de snabbt och med "beslutsförmåga" i flockens bästa.

De hästar som springer runt hagen och jagar alla andra i ren ilska, är inte ranghöga egentligen....

Jag försöker iaf så gott jag kan efterleva detta, det jag sett i hagarna under åren. Jag har en märr som är väldigt självsäker och trygg i sej själv. För att få hennes respekt måste man FÖRTJÄNA den. Jag kan inte gå in i arbetet med henne och tro att det handlar om en KAMP, det vill säga en situation där någon måste VINNA och där någon måste FÖRLORA. Då har jag redan förlorat för länge sedan, oavsett om jag "får göra det jag vill" med hästen eller inte....
Fast det är inte så svårt som det låter - det behövs bara medvetenhet när det gäller hållning, blickar, fokus, och noga användning av tryck-eftergift och hon är "helimpad" och kan gå genom eld och vatten för en.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 945
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
  • Artikel Artikel
Dagbok Ska jag vara ärlig så har 2023 varit ett riktigt skitår. Första kvartalet var ju åt pipsvängen redan från början med en fin vän som...
Svar
6
· Visningar
1 563
Senast: astronaut
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 457
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar