När är det Ok att lägga sig för hästen?

Sv: När är det Ok att lägga sig för hästen?

Vågar nog inte ha grimman på honom natten. :crazy: är en feg usling och vill inte ha en hängd pålle.
Jag kan ju åka med henne ut på mornarna och ta ut honom. Men inte just nu iaf. :crazy: sitter med världens uslaste feber och hosta, känner mig halvdöd. Mamma var iväg och släppte ut honom i förmiddags, mckade undan det värsta (hon klarar ju tyvärr inte mycket med altrosen) och för det är hon guld värd min mor. :love: hon som för 3 veckor sen inte skulle gå i närheten av en häst, och speciellt inte en som är såå stoooooor :angel: :D

Jovars, mamsen fick göra grovjobbet idag. :D
Muttrade något om "värdelösa människor som inte ens kan släppa ut hennes häst" :love: :D

Slår vad om att glory var skitlycklig när mamma kom, för hon åkte med ett halvt kilo äpplen dom jag inte sett till igen när hon kom hem. :angel:

:D Ta ett snack men Glory om detta med utsläpp, säg att han inte ska bry sig om personen beter sig underligt, ibland kan det bara bli så :D....så ska du se på f-n att det löser sig :bow:

Är jag på benen igen i morgon så ska vi ta en grundlig diskussion han och jag :D Vi pratar ganska mycket, och det känns som att han försår ibland, för han bemöter mig alltid på det sätt som passa just "samtalet"

Ja han har en "människas själ" ...NÅT är det med den hästen iallafall....av alla hästar jag mött under årens lopp har jag aldrig mött en sån som han...ärligt...
glory.jpg

Senast ändrad:

Av vad jag förstår av Marthas inlägg, är det en speciell herre du har. Ju vaknare, öppnare och observantare en häst är, ju större krav sätts på människan. Vem som helst kan hantera en zombie, men en intelligent häst med egna idéer fordrar mer.
Av vad jag har sett gör hon inget annorlunda med Glory än vad hon gör med de andra hästarna.
Det är kanske här orsaken ligger? Anpassningsförmågan? Förmågan att läsa av och förstå individen?

LIA

Han är ju så vacker min herre! :love: Och som du säger, han är speciell, Ärligt!

LIA: det kanske stämmer. Vi får fortsätta träna tillsammans ett tag till och se hur det går framöver. :)

Senast ändrad av en moderator:

SessCa skrev:
Alla har vi dagar då vi är trötta, slitna och jävliga - dessa dagar bestämmer sig gärna hästen för att bete sig som ett mosnter. :smirk:
I morse så skulle en i stallet ta ut hästarna - Min pålle VÄGRADE låta henne ta på grimman. Hon orkade inte och lät honom stå inne helt enkelt. - Helt ok för mig, jävlas han så kan han fan ha! Men tänk om det får negativa effekter? tänk om han lär sig att han kan slippa när hon ska hantera honom på något sätt?

Man får hela tiden höra hur viktigt det är att inte visa sig lägre i rang under sin häst - men om det bara händer en eller två gåner, måste det tvunget utvecklas till något negativt- eller är det ALDRIG ok? hur sajuk och trött du än är?

Hoppas ni fattar vad jag menar. sitter med feberfrossa och snorar - huvudet är mest fullt av ludd dvs.

Hmm var det inte han som var sååå snäll :angel: :D

Han ÄR snäll, mot alla utom henne! :D :confused:

Väldigt underligt. Och JUST med den här kvinnan! :crazy:
När vi andra ska göra något med honom är han from som ett lam. T.o.m MAMMA vågar ta honom till och från hagen.

Har hon något speciellt i sitt utseende som ni andra i stallet inte har? Ett av mina ston reagerar direkt om man har typ hål i ögonbrynet eller läppen...hon blir som förbytt...sådär skall man inte se ut, verkar hon tycka :p . Många av mina kompisar har piercat sig på ett elle rannat sätt...och det tog ett tag innan vi la ihop 2 och 2...men teorin har aldrig slagit fel. Det kan ju vara något så simpelt...

Kan ni inte hantera honom tillsammans under en period då? Typ stå och borsta och pyssla på varsin sida, så vänjer han sig vid att hon är där. Samtidigt som han får klart för sig att det är helt ok från din sida!! Så kan hon ju ta på grimman medan du är där några gånger. Han kanske bara behöver tid på sig att acceptera henne!!

Så kan du ju kolla lite hur hon gör och vad han reagerar mot och så!! Och passa på att berätta lite om hans egenheter med. Det tror jag skulle funka!!

Berätta gärna hur det utvecklar sig!!

Jag vet en som skulle ta in sina hästar på kvällen men dem kom inte frivilligt, då fick dem stå kvar i hagen.. Nästa dag kom dem springande....:) Lite taskigt kanske men effektivt!

Vissa människor tycker inte om varandra från början, och lär sig aldrig göra det. Samma gäller hästar så varför inte människa-häst?

Jag vet inte varför de inte kommer överens, men om han endast stått där några veckor så kanske ni ska låta det gå ett tag till. Hon skulle ju kunna göra trevliga saker mot honom, bara för att han inte ska få endast negativa vibbar när hon är i närheten. Ex. ge honom en bit morot när hon går förbi.

Svårt att säga när man vet så lite om situationen.

SessCa skrev:
. - men just den här kvinnan vägrar han att sammarbeta med. :confused: Skit tråkigt. Och jag vill inte att han ska få igenom det han vill varje gång med henne - när han sköter sig exemplariskt när alla andra hanterar honom?

Det säger nog mer om henne än om honom...
men 'mattricket' brukar aldrig slå fel om det nu bara är den här personen som inte kan ta honom.

Det kan inte vara så att hon är för försiktig? En del hästar reagerar på det och fundera vad som är fel om människan försöker "smyga" på grimman. Men som sagt, jag tror inte att det är fel hos hästen utan snarare hos kvinnan som inte får på honom grimman.

det är inge fel på den hästen :D men faktum är att han gjort så för mig också mångång, men jag kan inte referera till vilka situationer det varit....men då får man bara gå på höger sida o sätta på honom grimman istället, från sidan...

Han var en riktig gris när han var hingst, han var ganska så lömsk och fick han tillfälle så skulle han nog mulat ner mig...så vi har ju haft våra uppgörelser...samtidigt så var det inte "han" som var lömsk, utan grabben i pungen som sa åt honom en massa skit :rofl: ...så han var lite komplicerad att hantera, ena sidan fick man vara hård, andra sidan var det ju en liten kille på "andra" sidan som inte ville någon nåt ont....han blev valack över en natt när vi kastrerade....

Han kunde prova resa mot mig som hingst när grimman skulle på, så det KAN vara nåt hon utstrålar som han refererar till mig när jag vart arg....så han blir osäker på henne...

Men förövrigt är han världens snällaste häst, han har aldrig gjort så mot någon annan härhemma.....bara mig och förmodligen har jag väl varit stressad då eller nåt....normalt så står han med huvudet utanför boxdörren och stoppar själv huvudet i grimman...

LUKTAR den här människan konstigt? (He, he, jag menar inte så, men...) Hon kanske regelbundet kommer i kontakt med något som luktar illa för en hästnäsa? Har hon...hund? Mycket parfym? Gris? Ko?

Långsökt, men när andra redan varit inne på hennes utseende, så varför inte denna tanke?

jag vet en hingst som blev galen när en speciell tjej hade mens.....

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 945
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
  • Artikel Artikel
Dagbok Ska jag vara ärlig så har 2023 varit ett riktigt skitår. Första kvartalet var ju åt pipsvängen redan från början med en fin vän som...
Svar
6
· Visningar
1 563
Senast: astronaut
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 457
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar