När är det Ok att lägga sig för hästen?

S

SessCa

Alla har vi dagar då vi är trötta, slitna och jävliga - dessa dagar bestämmer sig gärna hästen för att bete sig som ett mosnter. :smirk:
I morse så skulle en i stallet ta ut hästarna - Min pålle VÄGRADE låta henne ta på grimman. Hon orkade inte och lät honom stå inne helt enkelt. - Helt ok för mig, jävlas han så kan han fan ha! Men tänk om det får negativa effekter? tänk om han lär sig att han kan slippa när hon ska hantera honom på något sätt?

Man får hela tiden höra hur viktigt det är att inte visa sig lägre i rang under sin häst - men om det bara händer en eller två gåner, måste det tvunget utvecklas till något negativt- eller är det ALDRIG ok? hur sajuk och trött du än är?

Hoppas ni fattar vad jag menar. sitter med feberfrossa och snorar - huvudet är mest fullt av ludd dvs.

Sv: När är det Ok att lägga sig för hästen?

Det är helt OK tycker jag,tror inte han får men om det händer ett par gånger.
krya på dig.
mvh R

Jag tror att det är smart om man låtsas som om det var någonting annat man ville egentligen. Typ klappa hästen på halsen innan man går och säga "bra". Precis som om den gjorde som man ville...

Det allra bästa är väl förstås om man verkligen får igenom det man vill, och en sån vardaglig sak som att sätta på grimman måste ju fungera i hanteringen.

malu

och en sån vardaglig sak som att sätta på grimman måste ju fungera i hanteringen.

Det är precis det jag också tycker. Det känns ju jävla pisstråkigt att det bara är henne han gör så här mot. Även vid insläpp.
Vi är tre stycken (+1 som är i italien nu) i stallet som hjälps åt men insläpp och utsläpp. MIn hästrädda mamma kan hantera honom utan bråk eller tjaffs, samma med min lillebror och hans flickvän. - men just den här kvinnan vägrar han att sammarbeta med. :confused: Skit tråkigt. Och jag vill inte att han ska få igenom det han vill varje gång med henne - när han sköter sig exemplariskt när alla andra hanterar honom?

Annars håller jag med om det där med att låtsas om annat. Jag tror inte en häst skulle göra något elakt med flit, men det är som sagt rang-djur.

De får inte hända allt för många gånger...
Då kanske din pålle blir ohanterlig...
Jag vet en tjej som gav sin häst MAASSSOOORR av godis hela tiden... Hästen lyssnade ingenting på vad hon sa...
Hennes pålle blev JÄTTE TIGIG!!! :devil: Och rusade från hagen, slet sig från boxen m.m
När hon slutade att ge godis och när hon sa till sin häst när han gjorde fel, så blev han både snäll o slutade att tiga godis.
I dag har hon apsolut INGA problem alls med sin söta lilla pålle

HA DE GÖÖÖT!!! :)

Tja, jag har inga problem alls med att sköta min pålle. Utan en tjej i stallet - vilket är tråkigt eftersom vi har rullande in/utsläppschema.

Iof gör det mig inget att sticka och släppa ut honom själv men det är tråkigt att han ska bete sig på det viset mot henne, och vill ju inte ha problem med det framöver om vi ev byter stall eller nya kommar in i stallet.

Har du sett med dina egna ögon att det inte fungerar?

Du tror inte att det kan bero på männsikan då? Vi har också rullande schema på fodringar och utsläpp och ibland kan det ju bli lite stressigt när hästarna ska ut innan man ska iväg till jobb/skola. Din häst kanske inte tycker om när det blir stressat... (jag har ju ingen aning om det blir så i ditt stall men det var bara en tanke)

Vissa hästar är ju väldigt känsliga mot om människan är typ rädd/nervös. Vad gör han när han blir "ett monster"? Har han gjort något hotfullt mot henne innan så kanske hon är lite rädd och det utnyttjar väl hästen.

malu

Jag tror att det handlar om hur situationen ser ut. Frågan är - ville hästen vara inne, eller satte den sig emot av annan anledning?
Jag hade ju börjat leta orsak, eller väntat ut hästen om det var jag. Hade jag vetat att jag skulle vara kvar i stallet ett tag hade jag lämnat hästen och sen kommit tillbaka senare för att se vad han hade i huvudet denna gången. Då hade jag också kunnat få reda på om hästen ville vara inne eller inte.

Jag tror dock att de flesta hästar vill ut på mornarna. I så fall var detta inte "att lägga sig för hästen" efter som att den inte fick som den ville.

Jag har ju inställningen att en häst ska själv få bestämma över sitt liv, i den mån det går. I det här fallet sa kompisen "ok, vill du inte att jag tar ut dig så gör jag inte det", vilket är helt rätt - för vill den inte så behöver den inte. Däremot var det nog inte hästens tanke att den skulle få stå inne hela dagen. Alltså fick den uppleva att dens eget val, inte var rätt. Den skulle ha följt människans val. Nästa gång kommer den antagligen att lita på människan mer än sig själv i samma situation. För den vet att hans egen väg inte alltid är lika bra som människans.

Lägga sig för en häst. Alltså, jag tycker inte att man kan säga så. Iaf inte i min filosofi. För varken hästen eller människan ligger, i en bra relation. De står båda på samma höjd, men hästen väljer att följa människans väg för att den tycker att dennes är den rätta, bästa vägen. Sen är åsikter från hästen som motsätter människans, fullt tillåtna och kanske är de de bästa ibland - då följer människan hästens väg i just den situationen, eller så går de olika vägar.

Det har hänt mig att jag "givit upp" när jag varit ute med min häst. Senast så var han jättepigg och jag fick honom inte att göra som jag sa, antagligen för att jag var arg och stressad. Det slutade med att jag ryckte till i grimskaftet. Jag fick hemskt dåligt samvete och sen slutade jag prata med hästen - ist fick han göra som han ville och jag följde efter. Två minuter senare gick hästen med näsan på mig och undrade varför jag inte visade vägen för honom. Jag satte mig på vägen för att låta honom äta(goda gärningar dämpar dåligt samvete :angel: ) men ist för att äta ställde han sig bakom mig med mulen mot mig. Och bara undrade vad som var fel.
Vi gick hem, och trots att jag inte styrde hästen alls, gick han bakom mig och hade all uppmärksamhet på mig.

I det fallet kan man säga att jag lade mig för hästen. Jag gav upp och slutade gå min väg. Jag gick efter honom för att jag kände att jag inte kunde. Detta gjorde att hästen ist gav mig en ny chans. Jag vet inte om det var så att det var mitt tidigare dåliga humör som gjorde att min häst blev "bråkig", och att när jag slutade bete mig illa, gjorde även han det.
Vad jag vill säga är nog att ibland kanske man borde lägga sig, för att släppa fram hästen. Man har inte alltid rätt och det måste en bra ledare förstå.

En gång har jag sett det, då fick jag ta över.
Annars ringer hon ju alltid och talar om att "din häst står kvar i hagen. jag fick inte in honom, kan du komma?" Eller "nu får jag inte ut honom ur boxen igen - ska han ut får du komma själv"

Vi har det inte alls stressigt i stallet. Allt tar sin tid och vi tar verkligen tid på oss om marnarna när hästarna ska ut och på kvällen när de ska in.

tintilar: svar till dig kommer snart! :)

För varken hästen eller människan ligger, i en bra relation. De står båda på samma höjd

Det håller jag självklart med om! :)
Men alla lever ju efter sin egen filosofi och man får vara öppen för även andra åsikter. För i hästvärlden finns inget rätt eller fel, tror de flesta metoder fungerar olika bra på olika hästar.

Men som med Glory, själv har jag inte upplevt några problem med honom. Han kommer alltid frivilligt fram till mig, och när jag är i stallet står han och hänger i grindöppningen hela tiden för att försäkra sig om att jag inte glömmer bort honom.
Men som kvinnan i stallet beskriver så blir han vrång, backar, bråkar, kastar med huvudet och smiter när hon ska ta in eller ut honom. Det är ju uppenbart att deras komunikation inte funkar. -Vad kan då jag som ägare göra för att hjälpa dom en bit på vägen? - eller ska jag total ignorera det och sköta alla insläpp och utsläpp av honom själv? Jag har som sagt inget emot det. Men jag tycker det är tråkigt att se min pålle bete sig så mot henne.

Jag måste, självklar, ha överseende med att stallet fortfarande är väldigt nytt för honom, han har bara bott här i snart 3 veckor. - men om han "avreagerar sig" - så varför bara mot henne?

Men som kvinnan i stallet beskriver så blir han vrång, backar, bråkar, kastar med huvudet och smiter när hon ska ta in eller ut honom. Det är ju uppenbart att deras komunikation inte funkar.
Har du pejlat, hur kvinnan bär/burit sig åt med din häst? På det du berättat, skulle jag lägga ansvaret på henne hellre än på hästen.
Att kommunikationen inte fungerar, kan vi nog utgå från, men var ligger orsaken? Mitt tips är hos människan, vilket det varit i 99% av dom fall jag sett.

LIA

när han gör så gå på andra sidan och sätt på grimman...det har hänt mig också nångång...alltså från höger sida.....plättlätt :D

...fast det låter ju lite underligt med att han inte kommer när han skall in...

Väldigt underligt. Och JUST med den här kvinnan! :crazy:
När vi andra ska göra något med honom är han from som ett lam. T.o.m MAMMA vågar ta honom till och från hagen.

Det är ju inte mycket jag kan göra och jag har sett själv hur han backar när hon kommer med kvällsmaten.

Och nej jag tänker INTE tro det värsta om att hon skulle ha vart elak mot honom, de andra hästarna är ju så glada i henne. Jag vet inte om hästen fått ett spel, för han gör inte så här mot någon annan? :confused:

NÅT är det säkert med henne, för han är ju en trygg kille i sig själv, när han protesterar mot nåt så kör han ju med huvudet upp o ner(kanske du märkt)..det kan ju vara så enkelt att kemin inte stämmer och hon tycker att han är puckad :D
Han är ju samtidigt ganska så "lyhörd" och läser av folk..ibland är han nästan lite "otäck" när han står o läser av en :rofl: Han funderar nog mycket den grabben :D

LIA skrev:
Har du pejlat, hur kvinnan bär/burit sig åt med din häst? På det du berättat, skulle jag lägga ansvaret på henne hellre än på hästen.
Att kommunikationen inte fungerar, kan vi nog utgå från, men var ligger orsaken? Mitt tips är hos människan, vilket det varit i 99% av dom fall jag sett.

LIA

Vi har ju vart väldigt mycket i stallet ihop, för att lära känna varandras hästar iom att vi delar upp sysslorna och det kan kännas tryggt att känna till hästarna lite om man är ute själv.

Av vad jag har sett gör hon inget annorlunda med Glory än vad hon gör med de andra hästarna. Hon är en ganska hettsig människa, men inte stressad i sin hantering med hästarna. Vääldigt omtänksam och pysslig av sig. Kanske t.o.m lite försiktig.

Jag har inte haft Glory länge alls, jag kan inte alla hans knappar och egenheter. Men för mig är det här väldigt konstigt, eftersom han annars är lugn som en filbunke. (och tro mig, det krävs en del för att stressa upp honom, jag har aldrig vart med om en så cool häst)

Det lutar åt att mitt enda alternativ är att sköta allt med insläpp och utsläpp själv - iom att det inte funkar för henne. (hennes man kan ta Glory utan problem och bråk) Något som jag självklart inte har något emot. Men det är ju tråkigt, och jag vill gärna se att man kunde hitta en orsak till VARFÖR han beter sig så.

Jo, precis, han är läskig den där hästen, men så himla tuff. Han gör aldrig något väsen av sig. Bara chillar och myser. :D

Du kommer att märka vilken speciell häst du har, nästan så att det går att prata med honom, men det tror jag du märkt redan....men kan ni inte låta han ha grimman på sig de nätterna som personen ifråga har utsläpp morgonen efter?? för det är ju inte för att han inte VILL ut han gör så, utan för att hon antagligen beter sig underligt emot honom ( enl han själv då) han är nog bara osäker på henne då han är så tydlig själv...

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 945
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
  • Artikel Artikel
Dagbok Ska jag vara ärlig så har 2023 varit ett riktigt skitår. Första kvartalet var ju åt pipsvängen redan från början med en fin vän som...
Svar
6
· Visningar
1 563
Senast: astronaut
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 457
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar