När är det för kallt att rida?

Inka-90

Trådstartare
När tycker du att det är för kallt att rida? Har du en viss gräns på grader där du inte rider, eller hur går det till hos dig?
Här ställs träningarna in om det är över -15.
Jag rider inte ut hemma heller om det är mer än -15, främst för att jag får pälsa på mig så mycket kläder så det knappt går att rida vettigt.

Sv: När är det för kallt att rida?

Vi har satt en gräns på -10 grader. Är det kallare så rider vi inte. Här nere i södra Sverige så är det kallt nog när det dessutom blåser lite med, hyyy!!!!!!

Rätta mig om jag har fel, men jag tror det är som så att trav- och galopplöp ställs in vid -20 p.g.a. att det inte är bra för människors lungor att ansträngas då...men att hästar klarar nästan dubbelt så mkt kyla p.g.a. deras långa strupe?

Jag ställer aldrig in ridningen pga av kylan däremot om det blåser alltför mycket, då kan jag hoppa över att rida en dag.
Träningarna ställs inte heller in om inte jag vill det, min tränare har alltid otroligt mycket kläder på sig så det går bra.

Det gäller bara att hitta rätt kläder så klarar man att rida i dom flesta grader.

Jag har ridit i kallare än -20, det blev lite kallt om ben och fötter bara. :laugh:

När det är neråt -30 så rider jag bara kortare turer för att de ska få komma ut (typ skitt och jogging). Det är min gräns ungefär. Skulle det blåsa storm och vara runt den temperaturen så skulle de kanske få vila en dag pga vädret. Annars går de som vanligt.

Förra vintern var jag den enda i vårat stall som red när det var som kallast. De andra lät hästarna vila. Skulle inte fungera för mina djur. Och jag ser inte meningen med att låta dem stå för att det är kallt, bara att klä på sig och slänga på ett extra ländtäcke om det är så. De vilade två dagar den vintern pga vädret tror jag.

Det beror nog på vad det är för väder också. Är det blåsigt eller regn och ca -15 så rider jag inte, men var precis ute och fodrade i -28 och det är ju egentligen inte så kallt, nu när det är vindstilla och torrt. Så att rida i -20 är inga problem :)

Jag red inte igår när det var -17 grader när jag kom till stallet. Det hade stigit till -12 när jag var klar att åka hem men jag red inte ändå.
Jag rider nog tills det är runt -10 iallafall, beror lite på om det blåser, vad jag tänkt göra och så.

När jag var yngre fanns det inga gränser alls, -37 när det var som kallast. Nu får jag hejda mig lite p.g.a. mina leder så jag undviker att rida när det är -20 och kallare. Ibland, om det är vindstilla kan jag tömköra lite, då håller man sig rätt varm själv ;)

jag rider oavsett hur kallt det är. Vi har haft ialla fall under -15 i ett par dagar nu och min häst verkar inte ha något emot det . Skulle jag ställa in ridningen för att det är -10 tex skulle det inte bli mycket ridning på vintern.

Nä, som många andra har sagt... Kyla ställer jag inte in någon ridning för. Det kan bli hur kallt som helst, men nu får hästen ett ländtäcke när vi rider och jag ser till att vara ordentligt klädd. Däremot är jag väldigt restriktiv med hur jag rider när det är ett par plusgrader och regnar ute för då vet jag att hästen fryser, och när det blåser och regnar/snöar på tvären så tycker jag att det är lite äckligt att rida själv. När det är för varmt, däremot, typ 30+ och över så är det inte alltid att jag rider.

när jag bodde norrut red jag i alla väder, alla temperaturer men kallare än -20 blev det mest skritt och lite trav. nu rider jag en häst som jag märkt inte trivs alls med dåligt väder, så minusgrader kombinerat med kraftig blåst och eller nederbörd blir det ingen ridning.

Vid -15 går gränsen. Vilket är extremt opraktiskt när man som jag bor i Falun/Lappland.
Men jag fryser sönder redan vid nollgradigt och pallar verkligen inte med den här iskylan, humöret ligger i botten redan från början och då krävs det inte mycket för att jag ska få ett pessimism-bryt och hoppa av efter typ... två minuter. Jag hatar vintern och vill helst inte gå utanför dörren överhuvudtaget.

För hästens del är jag dock inte ett dugg bekymrad, det är bara jag som fryser och inte vill.

Temperaturen spelar ingen roll för mig, men om det är -20 och dessutom blåser brukar jag låta bli pga att jag förfrös mitt ansikte när jag var liten. :cry:
Men mina mammutar till hästar älskar vinter och snö och blir bara extra pigga när det är kallt, så jag brukar försöka rida ändå :) Flera lager underställ, täckbyxor och tjock jacka gör susen :) Rid-overall är väldigt populärt i "mitt" stall ^^

jag vill nog inte rida helst omde är under -10, men jag tömkör eller longerar neråt kanske -20. Det måste ju även finnas en gräns för hästen. Senor och muskler skall ju kunna få upp en trevlig arbetstemperatur osv.

Om vintern försöker jag hålla mig till att rida minst 1h skritt varannan dag, då kan jag välja bort de dagar som är värst och ändå slippa pressen att dra ut i vilket väder som helst. Ska man "bara" ut och skritta så spelar det inte så stor roll om man är en michelingubbe som skiter i de kalla stigbyglarna. Jag hakar inte upp mig på minusgrader, kan jag mocka boxarna utan att frysa så kan jag rida min häst utan att frysa.

Jag tycker det är värst när det är mellan +5 till -5, den kyliga fuktigheten går ju inte skydda sig ifrån.

Är det kallare än -15 rider inte jag, tycker inte det är värt det :(

Jag är en riktigt fryslort och trots att jag har mycket och bra kläder så fryser jag. Hästarna däremot verkar inte bry sig om kylan så mycket!

Så länge det bara är kallt och inte blåser eller snöar en massa funderar jag inte riktigt på hur kallt det är. Red i -18 här om dagen och då frös jag bara om kinderna, snoret frös (:D) och hästen fick isklumpar i morrhåren annars gick det utan problem. Däremot, är det runt nollan och blåsigt och slaskigt och jävligt rider jag inte gärna, och inte heller om det är +30 grader och stekande sol.

Hästen verkar inte heller bry sig om kylan, däremot gillar han inte om det blåser på tvären eller om det regnar.

Brukar låta bli om det är kallare än -20 för då funkar inte händerna i ridhandskar. Kallare än -15 rider jag barbacka så jag inte fryser tårna av mig. Hästen verkar inte tycka kylan är jobbig, däremot om det blåser rejält gillar hon det inte.
Kylan här är inte så farlig (lite norr om där stormkast håller till), däremot nere hos mina föräldrar skulle jag nog inte rida om det var -10 (vid kusten, huu)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 299
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 739
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30