När är det efteråt?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Docka
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 056

Docka

Trådstartare
Det jag undrar är när ni tycker det är för sent på året för att betäcka?
Min häst ska nämnligen stå en längre tid pga en hälta som fortfarande utreds. Det går ännu inte att säga precis vad det är eftersom den planerade MR-undersökningen på skara inte gick att genomföra pga. att hon svarade ovanligt och mycket konstigt på narkosmedlet. Därför ska vi tillbaka (vet inte ännu när) för att prova med ett annat medel då det inte går att se anledningen till hältan på något annat vis än genom just denna MR-undersökningen...

Hur som haver så hade jag tänkt att betäcka henne om några år, ville bara komma ut ordentligt på tävlingsbanorna först så att hon fick visa vad hon kunde innan hon skulle få en ledig period och vara mamma. Men nu finns risken att hon kommer få stå/vila ett helt år inann jag kan börja rida igen och varför inte göra det bästa av situationen?
Hon är mer bäbis-kär än någonsin och hon skulle verkligen vilja ha en egen. Men jag är rädd för att det är för sent nu.
Helst hade jag ju velat att fölet hade kommit i maj-juni, men det är ju för sent för det.
Men är det för sen på riktigt också? vad tycker ni?

Tacksam för alla svar!:banana:
//Maja

Sv: När är det efteråt?

Först ska du nog utreda hältan ordentligt.
Hon bör ju inte utredas dräktig och den kan ju vara en skada som inte gynnas av om hon blir stor och tung.
Skadan kan ju även vara ärftlig.
Det är sent på säsongen redan nu och det kommer ju vara ännu senare innan din häst är utredd.

Finns MR kamera för ben där hästarna undersöks stående på Mälaren Hästklinik så slipper du söva.

Hoppas din häst blir bra!

Eftersom hältan sitter i hoven och stående MR inte visar nog tydliga bilder är Skaras MR det enda alternativet...
Det va veterinären som föreslog betäckningen och eftersom dom har idéer om vad det kan vara så är det garanterat inget som bäbisen skulle ärva.

Men när är sista datumet, om man formulerar det så. Absolut då måste stoet vara betäckt och det tagit sig, sista chansen?

Det finns ju dom som fölar i augusti, alltså betäckta i september, så för sent är det väl inte... Man om du har ett halvblodssto som skall semineras så tror jag att det börjar brinna i knutarna, för seminstationerna minskar ner på aktivitetn nu ioch skickar inte lika flitigt osv, så du kanske blir tvingad att åka till en hingst som står på samma station och seminera henne där.

Sen får du tänka på att skall hon vila i 1 år så kan du börja jobba henne i augusti nästa år. Betäcker du nu, så kommer du inte att kunna börja jobba henne på riktigt förrän framåt våren 2009. Det tar allstå 1½ år med föl...

Något sista datum kan jag inte sätta, man jag kan kanske känna att det är på gränsen till försent nu, speciellt om du inte har valt hingst osv osv.... Rent fysikst finns inte någon gräns, det finns ston som blivit tjuvbetäckta och fölat i oktober, novemeber, december, men det är ju inte önskvärt i mina ögon sett!

Lycka till, hu du än gör!

Sen får du tänka på att skall hon vila i 1 år så kan du börja jobba henne i augusti nästa år. Betäcker du nu, så kommer du inte att kunna börja jobba henne på riktigt förrän framåt våren 2009. Det tar allstå 1½ år med föl...

Alltså,mina märrar är mammalediga helt å hållet 1-2 månader innan fölning beroende på hur de själva är.Efter fölning detsamma.
Så många månader av året funkar de bra i ridning/örning ändå.

Men precis osm du skriver ovan,ska man betäcka nu så brinner det i knutarna,många hingstar som "lagt ner" för säsongen redan nu.

Många hingstar har redan avslutat sin betäckningssäsong nu. Du kan kanske få svårt att hitta en hingst som är rätt för ditt sto.

Personligen skulle jag utrett hältan mer även om veterinären föreslagit att betäcka henne eftersom hon ännu inte fått någon diagnos. Däremot ser jag inget fel att att betäcka ett halt sto med diagnos, har gjort det själv och stoet är numera ohalt sen nästan två år.

Mga stationer avslutar ju sin verksamhet nu i början på aug. så det kan vara väldigt svårt att hitta ngt lämpligt alternativ.

Sen ska du också tänka på att det är stor risk för att de inte tar sig på första försöket. Och eftersom att det är så sent redan nu så finns det ju ingen tid att försöka vidare på. Risken är då stor att du åker på en ganska kraftig räkning (från hingst o seminstation) utan att du får ngn fölunge (eller kraftig o kraftig, allt är ju relativt, men det är ju i vart fall inte gratis. Ett par tusenlappar äv om det inte blir ngt).

Och föds de sent på året så är säsongen på betet snart över och uppstallning nära, dvs förutsättningarna för fölet blir sämre.

Ang. hältan så kan den också bidra, om den är förenad med påtaglig smärta, till att det blir svårare att få stoet dräktigt.

Så det finns mkt som talar emot ett försök. Personligen hade jag hellre väntat.

Jag förstår att du är intresserad av attbetäcka om hon ändå ska vara konvalecent. Och om veterinären verkligen är övertygad om att det inte kan vara ärftligt och inte besvärar stoetatt vara dräktig så kan du lite snabbt och effektivt skicka stoet till en station som fortfarande är öppen. Jag tror du ska satsa på en mindre station. Flyinge stänger tex. den 17:e, och då har du ju bara en chans. Och andra stationer har nog redan stängt. Ring och hör hur dealen är. Jag hade tur som hittade en station som var väldigt serviceinriktade med mycket fertil hingst och sa att de hade öppet så länge det behövdes. Tur för mig :). (Jag fick jobb lite väl långt bort och blev av med 2 medryttare på en gång, inte tid/ork att prova nya medryttare, så jag investerar lite i framtiden ;)).
U

Tack så mycket allihopa, och ni har nog rätt, det är nog tyvärr lite sent...
Jag har nu näst intill bestämt mig för att vänta ut hältan istället, få reda på vad felet är och lägga ner min själ i att få henne frisk så snabbt som möjligt (även om de nu sagt att vila är den enda boten, man kan ju hoppas på att det inte tar riktigt så lång tid...).
För att i alla fall tillfälligt, "bota" henne från sin föl-förälskelse (den 13-åriga b-ponnyn i stallet är måttligt road av hennes moderliga uppmärksamhet) ska hon få gå på ett enormt bete med massa andra ston och deras bäbisar, bli nanny helt enkelt, så snart skolan börjar igen!

Tack tack
//Maja

Tack så mycket allihopa, och ni har nog rätt, det är nog tyvärr lite sent...
Jag har nu näst intill bestämt mig för att vänta ut hältan istället, få reda på vad felet är och lägga ner min själ i att få henne frisk så snabbt som möjligt (även om de nu sagt att vila är den enda boten, man kan ju hoppas på att det inte tar riktigt så lång tid...).
För att i alla fall tillfälligt, "bota" henne från sin föl-förälskelse (den 13-åriga b-ponnyn i stallet är måttligt road av hennes moderliga uppmärksamhet) ska hon få gå på ett enormt bete med massa andra ston och deras bäbisar, bli nanny helt enkelt, så snart skolan börjar igen!

Tack tack
//Maja

Om du nu inte riktigt bestämt dig så är även Tullstorp öppet till den 15 augusti. Om du nu inte hittade någon hingst som passade på Flyinge... Du kan ju spruta igång brunsten för att hinna ett försök, men visst det är en ren chansning.. Men tar du Tullstorp så betalar du vid 45dagars dräktighet... Lycka till!!!

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 195
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 099
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 921
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 014
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka