När är det dags att starta en LB?

doris

Trådstartare
Rider en unghäst och har startat LC ett antal gånger bara för att prova på.

Det har väl gått sådär, bättre och bättre i alla fall. Men det känns som lite mycekt dö-tid, efter lite mer än halva långsida är det så att pållen spänner sig och funderar om vi inte skall göra annat än att bara springa. Dvs koncentrationen finns, men är inte så långvarig. Jag har kikat igenom LB programmen och ser att det "händer" mer i dessa program, men när känns det rätt att starta en LB?

Går ni själva efter att först få godkända procent i en LC eller kvittar det?

Dvs, hur har du gjort med dressyrstarterna i de lätta klasserna?

Tilläggas bör väl, att min pålle är betydligt bättre hemma än på tävling, så träning i form av tävlingsstarter behövs.

Tacksam för svar

Sv: När är det dags att starta en LB?

Om hästen kan LB-rörelserna hemma så kan du också tävla LB. Det är fullt naturligt att det inte går lika bra på tävling som hemma i början.

så med andra ord. För min del är det bara att prova på alltså?
Skall man då välja att rida 1 klass i LB eller, 1 klass LC plus en klass i LB efteråt?

man får pröva sig fram till vad som passar ens häst bäst, en el två klasser, somliga tänder till i andra klassen, andra blir trötta och tråkiga. Sen tar det ju ofta så himla lång tid mellan starterna om man rider två klasser. men självklart ska du starta LB om LC känns tråkig. De allra flesta hästar går ju mkt bättre när de har litet mer å tänka på och man rider bättre själv åxå......

om man börjar med 2 klasser på klubbnivå så tar det ju inte så lång tid mellan starterna. Men om man rider på lokalnivå tex, hur mycket skall man värma upp inför andra klassen då tycker ni? Man vill ju inte att hästen är helt loj

Jag startade både LC:1 och LB:1 första gången jag tävlade.... Tycker B1 är lika "lätt" som C klasserna. och så är det kul att starta flera klasser när man kommit iväg! Brukar alltid gå bättre i andra, då är min häst lite mera cool och inte så upphetsad över allting och så har man läst en kritik och vet lite vad dommarna tyckte om ekipaget.

Brukar överlag inte värma så mycket på tävling, mjuka upp noga sedan göra lite ökningar och många start stopp och byta vägar. Lite "hallå lyssna på mig fast det händer mycket annat lilla hästen" ridning.

Mellan klasserna får hon skritta med täcke på och hållas varm, om något funkade riktigt dåligt inne på banan och det är med i nästa klass också kan det vara bra att "öva" lite på framridningsbanan imellan klasserna försöka få det bra, så man har bra självförtroende när man kommer in och inte sitter och tänker shit hon kommer aldrig klara den där galoppfattningen vid dommaren i vänster varv eller vad det nu var som tokade sig förra gången... (eller hon var sååå stel i traven det kommer hon va nu med det kommer gå åt skogen...)

Bara hästen känns frammåt och andning och muskler kommit igån och man "kännt" lite på hästen kan räcka som uppvärmning för vissa medan andra vill ha lång tid att hinna titta på saker och ta det lugnt, andra hästar går bäst när de blivit av med "överskottsenergin" du får prova vad som passar bäst med din häst!

Jag tycker att om du kan tävla en LC kan du tävla LB, om inte hästen har svårt för ngt mindre volter.

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 893
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 945
Senast: EmmaW
·
Dressyr Har startat en LC:1 och två LC:2or nu och insett att det kanske inte riktigt var min grej. Visst, LC:2 var väl hyfsat roligt att rida...
Svar
5
· Visningar
1 897
Senast: Tussinussen
·
C
Dressyr Jag ska anordna några dressyr CR under sommaren på vår ridklubb, men behöver era åsikter med vilka program och procentsats. (tycker det...
2
Svar
34
· Visningar
3 149
Senast: Choklad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar