Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
psonligen tycker jag det är bättre att låta hästarna fixa detta till största delen själv. Men ok går du en bana och VET avstånden kan man ju räkna, men annars tycker jag de sköter detta bra själva.
Desto större anledning att låta dom tänka lite själva om dom är unghästar. Jag finns alltid som stöd och "är med" sas, men jag serverar inte alltid allt åt unghästarna. Dom måste ju lära sig att tänka själva, komma stort och nära. Det viktigaste är ju att ryttaren är med och inte gör en stor grej av det. Annras lär dom sig att få allt serverat och blir otroligt osäkra om det råkar bli "konstigt" någon gång. Dock är ju ett relaterat avstånd alltid ett relaterat avstånd så där räknar jag ju som sagt så det blir rätt. Annars rider jag på känsla.Fungerar inte alltid om man har unghäst! Att kunna räkna galoppsprång är superviktigt oavsett vad man sitter på för häst!
psonligen tycker jag det är bättre att låta hästarna fixa detta till största delen själv. Men ok går du en bana och VET avstånden kan man ju räkna, men annars tycker jag de sköter detta bra själva.
Håller med om det där med att måtta, det går alltid åt skogen när man tänker för mycket. I alla fall är det så för mig, om jag börjar tänka i stället för att känna så blir det fel. Jag var fast i det där backandet ett tag, mest för att hästen känndes stor och konstig efter den lilla varmblodskorsning med taskig och kort galopp som jag hade lärt mig hoppa "på riktigt" med.
Tror egentligen att det mesta handlar om att hitta en bra rytm. När man har hittat de rytmen kan man börja påverka galoppsprångens längd, och genom att experimentera med det lär man sig känna hur långa sprången är och hur man ligger i förhållande till hindret. Återigen, räkna på relaterade avstånd och korta/läng. Känna, inte tänka.
MAN ska kunna hoppa in på en linje(veta att det är trångt/långt) och blunda men ändå komma rätt på nästa hinder(OBS: gör det inte om du inte är hundra säker på avståndet, kan gå riktigt illa!!!!!!!!!!!!!!)
Aldrig i livet att jag blundar och rider an på ett hinder! Det är bara dumt, jag ser inte nyttan i det öht. Det räcker inte att i teorin veta att dte är en kort/lång distans för att kunna reglera galoppen så att det blir rätt.
För att kunna lägga hästen rätt på hinder krävs ett visst mått av känsla, man måste kunna tillämpa det man vet i teorin. Jag ser inget syfte i att blunda och hoppa en linje. Betvivlar att man ahr lättare att hitta till känslan då, snarare tvärt om...
hade inte läst tråden innan jag skrev mitt inlägg, med det du skriver håller jag med till 100%!