När är det dags att fundera på att byta tränare el kanske häst?

Sv: När är det dags att fundera på att byta tränare el kanske häst?

Jag säger inte att man SKA lägga sig i men det finns iaf i vårt område OERHÖRT mycket halvdåliga tränare utan erfarenhet, utbildning o.s.v., elever m.fl. tycker otroligt bra om sina tränare men det är någonstans därimellan det faktiskt brister.
Jag tycker det är så jävla tråkigt när folk satsar pengar, tid och så mycket engagemang och inte kommer vidare och så länge de är kvar
med samma tränare kommer de stå och stampa på samma ställe. Alla hästar och ponnier kan inte vara bäst och göra allt men alla har
en slags kapacitet som jag tycker man ska försöka ta tillvara på för allas skull!
Kanske är vanligare här omkring mig o b_a_l, jag lägger mig inte i vad folk gör men jag ställer mig väldigt frågande till folk som konstant har riktigt dåliga resultat på tävling och inte förstår vart det brister eller varför det blir så.

Men har man som tränare något ansvar för sina elever?

Nej, det tycker jag inte. Det är upp till ryttaren att avgöra om tränaren är lämplig eller inte. Det är en högst personlig bedömning och jag tycker inte att omgivningen har med det att göra.

Sen kan jag också tycka det är synd när folk bara står och stampar, men ansvaret ligger hos dem själva. Och som sagt, för alla är det inte viktigast att utvecklas och prestera.

KL

Det är ju en två vägs kanal, både tränaren och eleven har var sitt ansvar. Det är tränarens ansvar att utbilda eleven och försöka få denna att rida så bra dom kan och komma vidare med sin träning, men det är ju elevens ansvar att ta vara på detta och träna så alla andra timmar tränaren inte är där. Där är det ju superviktigt att kommunikationen funkar och att elev-tränare funkar ihop. Om man tränar lite seriöst så ska ju båda parter vet vart man är på väg. (inte bara motionera häst under lektionstimmen).

Om eleven vill tävla så tycker jag också att tränaren har ett ansvar gentemot eleven att tala om lämplig nivå, säga att MSV B är ni inte klara för alls, men om du startar MVS C så kan du göra det för att kolla hur det faktiskt ser ut? ex. Man kan ju tävla en för svår klass om man är medveten om att man inte är där, men vill veta vad som krävs. Där tycker jag att tränaren har ett ansvar att informera eleven om hur det är. Att sedan eleven skiter i tränarens råd, ja, då får man skylla sig själv, då litar man kanske inte så mycket på sin tränare?

Lite off-topic kanske, men fler borde 'utnyttja' sina tränare mera. Inte bara deras ridkunskaper, utan allt det runtomkring också, för en bra tränare kan ju mer än bara rida. Fråga tränaren om vilken nosgrimma som kan funka bäst, är den fin i hullet - ska jag byta foderstat? Träningsupplägg inför tävling? m.m. En nogrann tränare kommenterar ju iofs ofta detta själva (om t.ex. sadeln ligger dåligt eller om nosgriman sitter tokigt). Men iaf.

JAG personligen har de krav på tränare som du beskriver. Likaså är det självklart att jag ska träna själv mellan lektionerna.

Men jag tycker inte att tränare som yrkesutövare har ett ansvar. Tränare bedriver ju verksamhet för att tjäna pengar (får man anta) och så länge tränaren tjänar pengar och eleverna är nöjda, så finns det ju en vinst. De har ansvar på samma sätt som andra företagare, men det ligger ju i kundens bedömning. Jag kan tycka en tränare tar ansvar och är kanonbra, någon annan tycker det inte. Precis som jag kan tycka att en bagare bakar jättegott bröd kan någon annan tycka att det smakar blähä.

Det finns ju gott om tränare som har en försvinnande liten framgångsrik skara bland sina elever. Men så länge tränaren tjänar pengar och verksamheten går ihop så är det ju en lyckad verksamhet.

Jag tycker också att tränaren bör ta ansvar och lägga elevers tävlande på rätt nivå. Men fortfarande så säljer tränaren en tjänst och så länge kunden är nöjd är verksamheten lönsam. "Varför ändra på ett vinnande koncept" sas.

Det känns som en oskriven kodex för mig, att man som tränare inte bara skriker vägar och tjänar pengar. Det är lite som att jobba som trädgårdsmästare, med enda uppgiften att kratta gångar och rensa rabatter. Det gör trädgårdsarbetaren, inte mästaren. Mästaren ska se trädgården som helhet, veta vilka växter som ska beskäras, vad som behövs köpa in osv. osv. Samma för en tränare. Man borde ha ett annat namn för dessa 'tränare'.... programläsare?? : P

Håller med i varje stavelse.

vad bygden tycker är orelevant i denna fråga.

Visst. Men bedömningen om tränaren är en "trädgårdsmästare" eller "trädgårdsarbetare" är ju elevernas. Tycker elev att tränare är en "trädgårdsmästare" så är det ju sant för den eleven, även om omgivningen ser det på ett annat vis. Det är subjektivt.

kl

asså jag börjar tro att jag kanske missuppfattat frågan helt?
så som jag tolkade det är det ett scenario där Stina köper en häst och jag antar eller målar upp det i mitt huvud som att Stina är lite yngre, säg att hon går från ponny till storhäst.
De har haft samma tränare och det har gått hyffsat, inte suveränt men inte regelrätt dåligt.
Man får en hyffsat bra häst, inte en för flera millar men säg någon som går/gått George eller däromkring. Man tränar seriöst, har ett helhetsupplägg, det är mycket träning och man lägger ner mycket tid, pengar och engagemang från alla håll; föräldrar, Stina och tränaren.
Man tränar, det går ett tag och första tävlingarna går knackigt, man tänker att det ger med sig, Stina är nervös, hästen kanske lattjar till det lite.
Man tränar, tränar, tränar och tränar.
Säg att det gått 1 år-1½år. Resultaten uteblir, man kommer inte över 60% i resultatlistorna trots allt man faktiskt gör och hur hårt man än jobbar.

Ett sånt scenario föreställde jag mig när jag läste, jag syftar inte på någon alls oavsett hur folk tolkar det. Vi kan lika bra ändra på det och Stina är 40 år och har träffat en ny karl för några år sen med mer pengar, Stina har alltid harvat runt på sitt stora, bruna halvblod och ridit LA i "flera år" på 65-69% och nu finns möjligheten med den nya karln att investera i en bättre häst. Stina står hos XX tränare som är oerhört meriterad och allt sådant fint. Men resultaten uteblir även här.

Så uppfattade jag det. Jag tycker inte folk ska lägga sig i andras "tro" inom ridning så, men det finns ju helt klart stolpskott inom tränarkåren som man undrar hur de kan fortsätta ha elever. Det gör det inom alla idrotter och överallt där någon ska lära ut något.
Alltså som att ekipage eller "team" som satsar mycket, kämpar, engagerar sig, har ett klart och tydligt mål och står och stampar på samma ställe. När ändrar man något då?

*phew*

Undrar om detta förekommer endast i våra hemtrakter? Det kanske inte är alls lika vanligt ute i landet....

Oavsetts scenario, tycker jag det är ryttarens sak, inte omgivningens. Jag tycker inte att någon överhuvudtaget kan ha åsikter om när andras resultat uteblir och vad det beror på. Folk gör vad dom vill med sin häst, tid och pengar.

Jag förstår vad ni menar. Men jag förstår inte varför man ska lägga sig i?

Jag säger inte att man ska lägga sig i. Men jag tror det är ett stort problem att många tränar kvar för någon de tycker bättre om än någon de kan lära sig mer av eller helt enkelt förstå.
Sen tycker jag absolut tränare har en skyldighet att om de känner att det är något som inte klaffar - slussa vidare eleven. Det får vara deras jobb hur mycket dom vill, jag tror att det förr eller senare kommer tillbaka o biter en om man har ett antal elever som aldrig lyckas prestera trots engagemang, vilja och träning. Tränare som inte tar sitt ansvar är det som drar ner sporten mest tror jag.

Som sagt, jag lägger mig inte i vad folk gör, det kommer alltid finnas tränare och andra ryttare jag inte håller med om tillvägagångssätt. Men jag tycker det är förbannat sorgligt att något som antagligen är LÄTT åtgärdat inte blir av när någon verkligen vill satsa och försöker komma någon vart. Oavsett åt vilket håll det brister.

Vad skulle folk här inne göra? Tänk att ni vill tävla, säg att ni vill rida typ MSV B klasser vilket nog de flesta med rätt träning klarar av (både ryttare och hästar). Efter 1-2 år med träning ni tror på, tycker är bra, trivs med o.s.v. blir ni gång på gång på gång på gång på gång sågade av domare. Hur reagerar ni? Det kanske är i sådana situationer det här med "den domaren gillar inte min häst" föds! :idea:

Senast ändrad:

Men vems är problemet? Jag tycker inte att det är ett så stort problem så sporten förlorar på det. De ekipage som är aktuella i spetsgrupper m.m, de uppmanas ju byta tränare om de vill behålla sin plats i gruppen, om det nu skulle behövas.

Det är inte sportens problem att Stina inte byter tränare, det är möjligen hennes, men hon verkar inte tycka det är ett problem.

Det finns tränare som varit verksamma i en herrans massa jäkla år, med endast någon enstaka framgångsrik elev, men de har fortfarande arbete och fortfarande massa elever. Jag tror knappast han eller hon tänker "Klart Stina hade kunnat prestera mycket bättre om hon red i ett mer välavvägt tempo, men det tänker inte jag lära henne". Det är ju inga MEDVETNA val som gör att elever inte blir framgångsrika eller att tränare inte lyckas förmedla sin kunskap. Man får ju förmoda att alla vill göra ett bra arbete.

Angående det sista scenariot. Du har rätt. Men vems problem är det att Stina aldrig lyckas få godkänt i MSV B? Jag ser inte hur det kan vara någon annans, än just Stinas, problem. Sen kan man klart tycka det är tråkigt och hoppas att någon i hennes team uppmärksammar henne om att ett tränarbyte kanske är värt att prova.

Knapplån (tror jag iaf)

Alla tränare år inte jättemeriterade elever av andra orsaker än att dom inte förmår dom komma dit heller, hur många är det egentligen som tränar för att placera sig i intermediere? exempelvis. Många nöjer sig med LB-LA och har inte planer eller ambitioner för att tävla högre, dom tränar för att bli bättre för sin egen skull. Men dom ska ju fortfarande utvecklas. En elev som står och stampar på samma ställe ett år borde byta tränare eftersom denna inte verkar tillföra någonting. Även om eleven bara utvecklats från 56% LC till &€% LB så är det ändå en märkvärdig skillnad för ryttaren, även om det inte är det för sporten. Samma bode gälla oavsett nivå tycker jag, att kunna öka prestationen (om man mäter tävlingsresultat) med några procent.

Knapplån (tror jag iaf)

Alla tränare år inte jättemeriterade elever av andra orsaker än att dom inte förmår dom komma dit heller, hur många är det egentligen som tränar för att placera sig i intermediere? exempelvis. Många nöjer sig med LB-LA och har inte planer eller ambitioner för att tävla högre, dom tränar för att bli bättre för sin egen skull. Men dom ska ju fortfarande utvecklas. En elev som står och stampar på samma ställe ett år borde byta tränare eftersom denna inte verkar tillföra någonting. Även om eleven bara utvecklats från 56% LC till &€% LB så är det ändå en märkvärdig skillnad för ryttaren, även om det inte är det för sporten. Samma bode gälla oavsett nivå tycker jag, att kunna öka prestationen (om man mäter tävlingsresultat) med några procent.

Fast med ditt resonemang så kommer alla med rätt tränare eller om dom byter tränare utvecklas till att rida på 70% och så är inte fallet. Det är bara så mkt en tränare kan göra, dom kan inte ge eleven talang eller känsla det är oftast där det brister samt att man är tillräckligt disciplinerad hemma för att verkligen tänka igenom varenda steg och hjälp man ger och helt ärligt hur många är så disciplinerade i sin natur?

Är man så disciplinerad och ambitiös som elev så kommer dom inte stampa på stället särskilt länge. Eget ansvar kallas det!

Det här handlar inte om mig eller någon till mig närstående, lika bra att klargöra det från början. Inte heller någon Bukemänniska, utan det är ungefär som i ungdomsprogrammet "Bullen" för er som är så gamla så att ni kommer ihåg det;).

Vi kan kalla personen för Stina. Stina köper en ponny/häst som har kvaliteter men som inte är helt lätt om man inte är rutinerad(vilket många som sett hästen på tävling vet om). Hästen har resultat med "meriterade ryttare" men har också haft ryttare som inte alls fått samma goda resultat. Stina köper iaf hästen på inrådan av sin tränare och tar hjälp av denne i mångt och mycket. Dock uteblir resultaten i princip helt och hållet på tävling trots mycket hjälp av tränaren.

Har ni varit i den här situationen? Känner ni någon som varit det? När skulle ni själva börja fundera över om ni valt rätt häst/tränare?

Det här fenomenet sker väl ofta? Att resultaten låter vänta på sig när man köpt ny häst och är ung, som jag tänker att Stina är i fallet ovan.

Det kan ju också vara ett helt annat scenario. Tränaren vill inte att Stina ska tävla, pga att tränaren bedömt att de inte är klara, det gundläggande sitter inte och Stina behöver utveckla sin ridning innan hon är tävlingsklar.
Stina tycker att sin tränare är jättebra och får mycket hjälp, men vill tävla i alla fall, vilket hon gör och resultaten blir som tränaren förväntat sig. Inte så lysande.

I ett sådan här fall så ska Stina hålla fast vid sin tränare som verkar ha en röd tråd i Stina och hästens utbildning.

Jag vet att det är en del tränare här i Stockholms trakten som inte vill att man ska träna för andra.
Själv kan jag inte rida för en sådan då jag anser mig själv vuxen nog att ta egna beslut.
Många rider för sin hemma tränare och åker runt på olika clinics eller kurser för andra tränare. Det tycker jag har blivit mer och mer vanligt på senare år.

Jag vill mest säga att stå och stampa och det inte händer NÅGONTING då är det just någonting som måste förändras? Som sagt så har ju inte alla värsta ambitionerna, har man noll talang och en skittråkig häst (för stunden) så finns det ju inget som säger att inte 56% i LC är skitbra för dom? Alla måste ju inte rida svåra klasser på höga procent, för vissa är det fantastiskt att ta sig igenom ett program utan att hästen stegrar/bockar/kastar sig ut från banan etc.

Nej, man kan inte ge en elev känsla, men teknik. Om man är ambitiös nog att ta ut tränare för att få hjälp att komma vidare har jag svårt att se att man skiter i att träna alls där emellan (även om det kan bli lite tränat). förändrar man ingenting emellan passen ja då har man ju ingen anledning att träna alls?

Jag tror det är ganska vanligt att folk är "överhästade" på grund av en alltför ambitiös (eller trångsynt) tränare. Vi har tre systrar i stallet som är jättegulliga men de har helt fel hästar - 100% på grund av tränaren som importerat djuren åt dem. De är timida, blir livrädda så fort hästen tittar på någonting, och har inte styrka eller balans att rida hästen i form. Naturligtvis har de fyra importerade tyska halvblod med supergång och ganska mycket nerv. De är superfina, trevliga hästar men nervös liten dam med dålig balans + stort, nervigt halvblod med jättestora gångarter är en hemskt dålig ekvation. Systrarna har äntligen efter ELVA ÅR satt foten i backen och sagt nej, vi vill inte rida Häst A, B och C längre. Så nu samsas de om Häst D, som är den snällaste av dem fyra.

De skulle ju haft roligare dessa elva åren om de hade haft ett par hästar - eller ponnyer - som var snällare, mindre och mer lättridna. Tränaren har i alla år trott att de vill rida "riktig" dressyr men nu har det kommit fram att de faktiskt bara vill lalla runt lite och ha roligt. Tänk så mycket bättre allt hade varit om systrarna och tränaren hade pratat med varandra.

I det här fallet tror jag inte att det handlar om en överambitiös tränare utan helt enkelt om urusel kommunikation. Men i "Stinas" fall hade jag helt klart sett mig om efter en annan tränare, åtminstone för ett par lektioner för att prova på något annat.

På fråga B vet jag inte och på fråga C säger jag fiskmås (man måste ju kontra Bullen med Vi i Femman!). :D

Äh jag pallar inte ;) jag tycker synd om DOM som vill o inte kommer någon vart oavsett vart felet sitter sas.
Jag bryr mig inte som så att jag ligger o funderar på det men i en bra värld skulle många kunna rida stadigt på 70%!

Jag kan också tycka synd om dom som skulle kunna prestera mycket bättre. Men ingen annan kan göra bedömning när denna person ska byta häst/tränare. Och det är ju det som är trådskaparens fråga.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som... 2
Svar
39
· Visningar
11 186
Senast: QueenLilith
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit... 2
Svar
34
· Visningar
7 715
Senast: akleja
·
Gnägg Vet absolut inte under vilken rubrik jag ska lägga denna tråd, har försökt läsa på men det var inte helt lätt, hoppas att det funkar så...
Svar
19
· Visningar
1 997
Senast: hoppeloppe
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 816
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Inkar