När är det bäst att ha prisutdelning på SM?

K

Kesella

Möte inför årets SM på simlångsritten så kom diskussionen upp om när prisutdelningen bör ske. Det är ju första gången ett SM avgörs på 160 km då är frågan prisutdelning på kvällen eller dagen därpå? Vad tycker ni? Hur mörkt är det på kvällen? Hur mycket publik är kvar? Vad vill ryttarna? Orkar dom ha prisutdelning direkt? Dagen därpå kan det ju vara lite glest med publik, eller? Vad tycker ni?

Sv: När är det bäst att ha prisutdelning på SM?

Möte inför årets SM på simlångsritten så kom diskussionen upp om när prisutdelningen bör ske. Det är ju första gången ett SM avgörs på 160 km då är frågan prisutdelning på kvällen eller dagen därpå? Vad tycker ni? Hur mörkt är det på kvällen? Hur mycket publik är kvar? Vad vill ryttarna? Orkar dom ha prisutdelning direkt? Dagen därpå kan det ju vara lite glest med publik, eller? Vad tycker ni?

Hur tråkigt det än känns så anser jag att ingedera av det du föreslagit är bra. Jag tycker helt enkelt att prisutdelning skall ske så snart de placerade kommit i mål. Detta för att min erfarenhet säger att folk försvinner från tävlingsplatsen så snart de gjort sitt. En SM prisutdelning utan någon publik alls är tråkigt.

Visst är det tråkigt som tävlande bland de sista i mål att all pompa redan är över. Idealet vore om man kunde hitta en aktivitet efter ritten som gjorde att folk faktiskt stannar kvar och att man dessutom lyckas locka till sig publik från trakten. Men ännu har inte jag varit med om att lyckas med det när jag varit med och arrangerat.

Hälsning Maja

för att förtydliga...det lär ju vara kväll när de först placerade går i mål. SM är ju på 160 km på simlångsrittens kuperade bana. Eftersom det är sommar så kan vi lägga starten tidigare än vad vi har kunnat i oktober, men ändå klockan lär vara ganska mycket. Det vore ju kul om ryttare i andra klasser stannade kvar för att se vem som vinner SM! förslag på hur man håller kvar dom?

för att förtydliga...det lär ju vara kväll när de först placerade går i mål. SM är ju på 160 km på simlångsrittens kuperade bana. Eftersom det är sommar så kan vi lägga starten tidigare än vad vi har kunnat i oktober, men ändå klockan lär vara ganska mycket. Det vore ju kul om ryttare i andra klasser stannade kvar för att se vem som vinner SM! förslag på hur man håller kvar dom?

Nu märker jag att mitt falnande distansintresse lett till att jag inte har koll på hur lång den individuella SM distansen är i år. :D

Genom gratis stallplats och logi kvällen efter för alla. :crazy: Ja, skojar givetvis, men inte ens det håller nog folk kvar.

Givetvis blir ju de tävlande kvar tills dagen efter, för veterinärbesiktning dagen efter kommer ni väl att ha? Gör något festligt för de tävlande dagen efter. Vet inte om det redan görs på 16 milare vanligen, men best condition först efter ombesiktningen dagen efter.

Roligt vore om man kunde få till en fest på kvällen efter ritten. Partytält och grillning, göra det till en distansfest. På sikt borde det här premieras - kanske med pengar från ridsportförbundet, genom distanskommittén. Lite av tradition och fest efter SM´et av samma anda som distansgalan. Två festligheter om året, som kanske även lockar dit distansfolk som inte tävlar just den tävlingen.

Utan speciella aktiviteter - fest - är det svårt att få dit folk. För hur kul är det att åka till en tävlingsplats när man är den enda kvar till prisutdelning på en tävlingsplats som håller på att plockas ihop av trötta funktionärer. Ödsligt värre.

Försök visa vägen i år om ni orkar.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

På Björkviksritten om två veckor tänker vi göra så här; 160 CEI*** och 120 CEI***rider på lördag, mycket få hästar kommer släppas hem av veterinärerna redan samma kväll. Prisutdelning klockan 09.00 på Söndag, redan bestämt. Samtidigt är Söndagens alla tävlande(80, 50, 50CR) på väg in på tävlingsområdet. Borde bli stor publik. Vi hoppas på det. Vi jobbar för det.

Roligt vore om man kunde få till en fest på kvällen efter ritten. Partytält och grillning, göra det till en distansfest. På sikt borde det här premieras - kanske med pengar från ridsportförbundet, genom distanskommittén. Lite av tradition och fest efter SM´et av samma anda som distansgalan. Två festligheter om året, som kanske även lockar dit distansfolk som inte tävlar just den tävlingen.

Jag undrar hur många ryttare och groomar som är på festhumör efter 160 km ridande och hinkande?

Jag undrar hur många ryttare och groomar som är på festhumör efter 160 km ridande och hinkande?

Hihi! Jooo, jag kan se festen framför mig:
Alla får vars en skön stol med mjuk dyna, EN kall öl och EN korv, sedan är det natti natti i stolen medan myggen kalasar på de stackars medvetslösa deltagarna! :rofl: (Vet inte vad det skulle behövas för droger för att få liv i 160-ryttarna, men troligtvis mer än de "rosa piller" Staffan Strandberg berättade så livfullt om på distansgalan.... Se tidningsrubriken framför er: "Knarkfest på idrottsevenemang!"

Minns när jag först började bli intresserad av distans och läste om hur det var i USA. Då var det tältande, bc dagen efter uppvisning av hästarna, småhagar ute över natten och latjolajban efter ritterna. Där vill jag vara med tänkte jag glatt. Våra tävlingsplatser mot slutet av dagen på en tävling är minst sagt deprimerande i jämförelese. Ja, och i USA var det på 50 eller 100 miles. :) Och de festade efteråt. Vi är väl ena veklingar vi svenskar. Och vi är ju inte närkingar allihopa och säger "det går alri". Jag kan ju vara så här kaxig då jag alri ridit 160 km, men efter en 12:a så tror jag nog att jag kan festa.

Vad tycks om min avatar? Maja 11 år och året är 1973 och min första häst heter Kasper.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Svår fråga;
På 160 kilometer är det på internationella ritter normalt hästbesiktning samt BC dagen efter och många gånger då också prisutdelning med ytterst få åskådare.
På SM 140 Göingeritten 2006 blev det prisutdelning direkt med ganska stor publik. et är ju oftast även doping- tagning på 1-2 av hästarna som blir placerade vilket även tar lite tid och ser man historiskt tillbaka så kan tids skillnaden vara mellan 5 minuter till över timmen innan de placerade ekipagen är inne ( och på 160 kmer kan det bli ännu längre tid och det är inte givet att de som kommer först till mållinjen blir godkända i slutbesiktningen) och så behövs det också tid att göra i ordning hästarna etc. Det är ju också ett störande moment att komma in i mål efter en väl genomförd 160 kmers ritten men utanför placering att hamna mitt i en bullersam prisutdelning där hästen kanske blir störd när den ska pulsa ner eller när den är inne hos veterinären.

Så min "röst" faller nog på att ha prisutdelningen samma dag/ kväll men att tänka på att inte störa de ekipage som fortfarande är ute på banan. Samt önska att alla stannar kvar och hejar även på dem som är kvar på banan och eftersom det finns lite festliga aktiviteter som arrangören anordnar på tävlingsplatsen stannar alla kvar.

Ingrid

Liknande trådar

Relationer Såhär i bröllopstider har jag fått en inbjudan för någon månad sedan. Mamma ska gifta sig med sin sambo sedan många år tillbaka. Jag är...
2 3
Svar
43
· Visningar
7 270
Senast: Avalbane
·
Skola & Jobb Det är frågan och jag har inget direkt självklart svar på det. (och så kommer en mindre uppsats..) De senaste åren har jag varit (och...
Svar
8
· Visningar
1 067
Senast: Killaloe
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Egentligen hade jag inte tänkt att jag skulle skriva något om veckans ridlektioner... Min ridskola har redan börjat sin termin, men rent...
Svar
0
· Visningar
526
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka