när är de för sent att släppa på bete?

vinkelina

Trådstartare
samma dag som jag körde iväg mitt sto för betäckning så släpps stallets hästar på bete.

hon beräknas vara borta i 2 veckor. är de då för sent att släppa in henne till de andra? med tanke på rangordningen?

eller blir de att hoppa över betet i år (vilket hon skulle behöva)

Sv: när är de för sent att släppa på bete?

Äsch, klart det inte är försent.
När det kommer nya hästar till stall så blir det ju alltid så.

jo visst, men då är ju förhoppningsvist stoet dräktig. och jag skulle passa mig för att i onödan stressa upp ett dräktigt sto (i ett sånt tidigt skede). såklart, det behöver ju inte stressa stoet nämnvärt, men man vet ju aldrig.

1 november är nog lite sent :)

Rangordningen förnyas när hon kommer in i flocken.

haha.... nå nu vet vi ju inte hur länge hon skall vara på betäckning, hon skulle ultraljudas idag, har inte hört nått ännu (för att kolla brunsten) är dock själv lite skeptisk till att släppa ut henne. går 3 valacker o 5-6 ston i hagen.

o enda sidan är hon lite väl rund ännu. men hon visar o andra sidan ganska tydligt att hon o trött på sandhagen o att måsta vara inne på nätterna.

Jag skulle nog inte släppa in min om den inte kände flocken sen innan...

Fast jag skulle verkligen hellre ha en dräktig häst på gräs än på grus!
Finns det bara en gräshage?

Går hon ensam i sandhagen?

Känner hon de andra hästarna sen tidigare?

tja, känner o känner, de bor i samma stall. men hon har bara gått ihop med 2 av den. ungefär hälften av den går i små grushagar då de är "för feta"

de finns 3 gräshagar, en "större" på kanske 2000m2 en åt hingsten o en för unghingstarna, 2 st åringar

Jag hade släppt henne en dag med de 2hästaran hon har gått innan med och sedan släppt in de andra då har hon stöd av de hon känner!
I mina ögon behöver avelsston äta gräs och njuta av solen då blir brunsterna bättre och de blir lättre dräktiga.
Passa bara så inte valakerna betäcker det kan ge skador/infektioner.

om de vore så enkelt.... tyvärr är de inte möjligt att släppa henne med de två hon brukar gå, kommer att bli antingen alla eller så inte alls.

håller med om att de vore bra om hon slapp ut och äta gräs, men ja hittar ingen bra lösning på det. dessutom visar hon ganska starkt ogillande mot att vara inne nattetid på sommaren, men ingen av de andra som är uppe i sandhagarna går ute nattetid.

Det är för mig en gåta hur man kan låta hästar gå i små sandhagar överhuvudtaget,men på sommartid är det rent utav djurplågeri (om dom inte är fångsjuka eller liknande,men man kan alltid göra skogshagar eller liknande.) Finns det något skydd mot sol och insekter i dessa små sandhagar?
Släpp ut henne i flocken tycker jag,låt henne gå nära dom andra först i några dagar och sen ut i beteshagen! Hästar är tåliga djur.

/sofie Som HATAR små sandhagar..*ryyss*

som jag har skrivit tidigare så finns de ingen möjlighet att låta henne gå brevid, eller med bara ett par hästar. sandhagaran är uppe på stallplan, medans beteshagen är nere vid parkeringen. de ser inte ens till varandra.

finns träd i vissa av sandhagarna, o runt om. i beteshagen finns det dock inget skydd alls.

Låter som ett uselt stall..förlåt för att jag är så ärlig..Ska hon gå på bete med föl vid sidan sen där också? Där det finns noll skugga i beteshagen? eller på liten grushage kanske?:crazy:usch..

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 053
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 069
Senast: tessan.g
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 383
Senast: Lutten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 641

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Hyresrätt villa
  • Motionscykel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat