Sv: När anses hästen ha eksem?
Exem är ju ett symptom på att hästen är allergisk mot något. Man får leta reda på vad det är som orsakar symptomena och sedan behandla!
En häst kan va allergisk mot allt precis som vi människor, Solexem, torr hud, insektsbett, foder, för kalkberikat vatten eller för järnberikat vatten. Obalander i kroppen kan orsaka exem.Tungmetallsförgiftning samt toxinöverskott kan också orsaka exem.
Ja orsakerna är som sagt många.
Men jag anser att en häst har exem när den framförallt år efter år alltid kliar sig hysteriskt mkt av tex knott.
Men ett sto som fölar får en hormonell obalans och kliar av sig manen och sedan aldirg mer har enligt mig inte exem.Inte heller en häst som står i en hage fullt med mygg, knott och broms som har så sjukt mkt bett att den kliar sig hysteriskt mkt.
Bett kliar hysteriskt man behöver inte ha exem för att en häst kliar sig
Jorunn fick små variga sår över hela kroppen som kliade när hon var 4 år de tog ett bra tag innan jag kom p åvad det var som orsakade detta. Detta var mitt i vintern...
Det var orent vatten kiss och bajshögen hade ingen platta och brunnen låg brevid gödselhögen.
En annan gång kliade hon sig också och fick utslag då var det betforen hon reagerade över. När båda dessa orsaker var borta försvann bölderna och klådan på en gång.