När anses hästen ha eksem?

Sv: När anses hästen ha eksem?

Så sista 2 sommarna har den kliat av sig manen ?
Eller den har inte gjort det ännu denna sommaren ?

Jag menade inte att ALLA dina hästar behöver reagera på fodret, utan endast den som kliar sig.....kan ju vara något som fattas för henne eller som just hon inte tål....

Så sista 2 sommarna har den kliat av sig manen ?
Eller den har inte gjort det ännu denna sommaren ?
Inte ännu denna sommar.
Den ser just nu fullt frisk ut.

...kan ju vara något som fattas för henne eller som just hon inte tål....

Betet i sådana fall.
Under utfodringsperioden så kliar hon sig inte alls.

De nätter hon stod inne så fick hon hö....

Då kan det ju faktiskt vara något i betet som hon inte tål, behöver ju inte nödvändigtvis vara knotten.
Kan vara en kombination av något som endast finns på sommaren.....

Exem är ju ett symptom på att hästen är allergisk mot något. Man får leta reda på vad det är som orsakar symptomena och sedan behandla!

En häst kan va allergisk mot allt precis som vi människor, Solexem, torr hud, insektsbett, foder, för kalkberikat vatten eller för järnberikat vatten. Obalander i kroppen kan orsaka exem.Tungmetallsförgiftning samt toxinöverskott kan också orsaka exem.
Ja orsakerna är som sagt många.

Men jag anser att en häst har exem när den framförallt år efter år alltid kliar sig hysteriskt mkt av tex knott.

Men ett sto som fölar får en hormonell obalans och kliar av sig manen och sedan aldirg mer har enligt mig inte exem.Inte heller en häst som står i en hage fullt med mygg, knott och broms som har så sjukt mkt bett att den kliar sig hysteriskt mkt.
Bett kliar hysteriskt man behöver inte ha exem för att en häst kliar sig

Jorunn fick små variga sår över hela kroppen som kliade när hon var 4 år de tog ett bra tag innan jag kom p åvad det var som orsakade detta. Detta var mitt i vintern...
Det var orent vatten kiss och bajshögen hade ingen platta och brunnen låg brevid gödselhögen.

En annan gång kliade hon sig också och fick utslag då var det betforen hon reagerade över. När båda dessa orsaker var borta försvann bölderna och klådan på en gång.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
514
Senast: Grazing
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 181
Senast: lizzie
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
933
Senast: igbest
·
  • Låst
  • Nålad
  • Artikel Artikel
Dagbok Vänligen undvik att i detalj beskriva skadliga handlingar eller handlingar som kan leda till att andra användare skadar sig. Oavsett om...
Svar
1
· Visningar
3 879
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka