När anses hästen ha eksem?

Sv: När anses hästen ha eksem?

Inget sådant. Huden är opåverkad men manen är spröd och spretig.
Jag vill inte sätta på täcke om det är bara manens kvalitet som är dålig, för då så gör nog täcket mer skada än nytta.

Kan det vara "torrt hår" som behöver någon typ av balsam?
Kanske kan pälsglans eller någon trevlig hudsalva typ helosan mjuka upp hårstråna så att de inte bryts så lätt?
Matolja?

Senast ändrad:

I natt så har hon varit ute.
Och nu syns inget spår ens av gårdagens svinto.
Jag vet ärligt talat inte vad jag skall tro.

Jag köpte en 4 åring, import från Island, från Holland.
Han importerades som 1 åring till Holland.

Han kom till Sverige på vårkanten.

När han kom hade han jättelång, hyfsat tjock, babymjuk man.
Under sommaren försvann nästan all manen, blev jättetorr, sträv och liksom gick bara av.
Han kliade sig aldrig som jag kunde se, hade inga sår och var inte svullen alls.

Jag provade att ha typ matolja i manen, smörjde in den. Det var väldigt kladdigt !

Han såldes som 5åring, på sommaren, och var aningens bättre, inte riktigt lika sträv men manen hade inte helt växt ut.

Enligt uppgift från nya ägaren kliade han sig inte och verkade inte ha eksem. Manen växte ut men jag vet inte om den blev så lång som innan eller om den blev så mjuk igen.

Nu vet jag inte hur den är, han är nog över 10 år nu, har sett bilder på honom och det ser inte ut som han har eksem.

Så ibland är det nog bara något som händer......

Hur gammal är din häst ?
Har manen försvunnit varje år ?
Kan ju vara något i fodret oxå....

Men om hästen även kliar sej i boxen, kan det ju inte bara bero på att den varit kli kompis.

Det är inte alla exem hästar som blir svullna i mankammen. Hästen verkar hur som hälst vara lite "känslig", sen om det är exem eller inte. Kommer det nog alltid kunna diskuteras i vissa fall..

Om du inte ska sätta ut hästen te försäljning eller så, spelar det kanske inte så stor roll??

Kliandet har jag aldrig varit med om att de skulle smitta. Om hästarna börjar klia sej för att någon annan häst gör det, skulle det inte vara lurrigt att ha exemhästar ihop med andra då? (en tanke som slog mej)

Ovanor som vävning och krubb-bitning smittar ju, så varför inte kliande?

Just 1-3 åringar har jag träffat på mååånga som en sommar (oftast sommaren de blir 2 år) kliat av sig allt, men inte haft sår. Det har sedan växt ut och de har aldrig kliat av sig man/svans igen.

MalinS

Aha nya rön. Så bra.
Då så behöver ingen längre beskylla den nya hästen som väver för att den egna hästen har börjat.

Och jag får leta andra orsaker till kliandet.
Tristess tror jag på.
Så jag skall börja med att hitta på mera aktivitet i livet för henne.

Att klia är ingen beteendestörning. Jag har sett hästar ta efter (o)vanor som att klia på en speciell plats, välta ut vatten, sparka i boxväggen.

Jo jag såg det.
Det är bra att det är en myt som är avlivad tycker jag.

Men samtidigt som em76 skriver så tar ju hästar efter ovanor.

Nåja just nu så ligger hon i hagen och sover med hela manen och svansen kvar.
I natt var hon också ute.

Jo, men då kan du lösa det på ett enkelt sätt genom att ställa hästen hos en utan eksem. Då triggas hon inte att socialklia annat än när det handlar om det, det handlar ofta om att passa in och de lär sig snabbt.

Har du en stor flock med olika individer så märks ju sällan detta, då ofta eksemhästarna gärna dras till varann.

Hon stod ensam i stallet, och då så kliade hon i alla fall inte manen.
Men svansen när hon fick tråkigt (och blev brunstig, hon fick stå i hingstboxen...).
Jag får fortsätta att pröva mig fram.
Men jag vill ogärna börja att eksembehandla om det inte är eksem.

Finns det något som jag kan göra åt den torra manen utan att det är eksembehandling?
Helosan?

Jag skulle prova att tvätta med ett schampo för svamp, Sebasil eller liknade. Sedan skulle jag nog prova att behandla dels med balsam och sedan använda mycket sådant man/svans utrednings gel. Det brukar ge en mindre torr/spröd man /svans, och taglet blir lite mer tåligt för att bli ruggat.

Jag har använt olivolja på Baldur, duttar på i hårbotten med en hovpensel eller liknande. Han kliar sig lite på svansen just vid betessläppet men har inga hudförändringar.

Fast varför har hästen eksem för att den kliar sig??

Och hur kan man använda olivolja på en häst?? Inte orolig för solen? Använd ngt som inte kan skada hästen istället.

Jag kliar mig när jag får ett myggbett och när knotten biter mig i pannan så det svider när dom är som värst. Har jag eksem då?

Nej, eksem är eksem..
Att klia sig har alla individer rätt att göra. Annars tror jag att alla hästar på ett eller annat sätt har eksem ;)

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
514
Senast: Grazing
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 181
Senast: lizzie
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
933
Senast: igbest
·
  • Låst
  • Nålad
  • Artikel Artikel
Dagbok Vänligen undvik att i detalj beskriva skadliga handlingar eller handlingar som kan leda till att andra användare skadar sig. Oavsett om...
Svar
1
· Visningar
3 879
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka