När anses hästen ha eksem?

Inte_Ung

Trådstartare
Hur mycket skall en häst klia för att ha eksem?
Alla hästar kliar sig ju ibland och vissa mera.
Var går gränsen för eksem?
Om hästen klarar sig med att vara inne på nätterna i slutet på maj och någon vecka i september, har den eksem då?

Sv: När anses hästen ha eksem?

En eksemfri individ i mina ögon är den som kan gå ute dygnet runt, visst kan den klia sig utan att behöva ha problem med eksem den blir ju trots allt biten och det kliar ju så klart.

MEN börjar den tunna ur i man och svans, att den ser ut som svintorugg i dito och klådan inte försvinner trots att man tvättar ur då skulle jag nog börja ana ugglor i mossen.

Har man en individ som måste stallas inte för att inte klia sig regelbundet, så skulle jag nog se den som en potentiell eksemhäst ja. Risken med den här hästen är ju att vid ett miljöombyte så kanske det inte räcker med att bara stalla in utan att det krävs lite djupare åtgärder än så.

Det finns också hästar som inte ens kliar sig men som ändå fäller tagel i riklig mängd från både man och svans, detta sker endast sommartid och även de kan räknas som eksemhästar.

Jag har aldrig sett den klia sig.
Manen har tidigare år bara försvunnit och svansen sett ut som svinto.
Pannluggen har hela tiden varit kvar.
Då så har den gått ute hela tiden. Ingen behandling alls.
Här är massor av knott men vi skall flytta dit där det är oerhört ont om knott och där så blir den nog symptomfri.
Det är ett knepigt läge på något vis.

Ibland så undrar jag om det snarast sitter i huvudet på den.
Den är livligare än de flesta och verkar extremt kittlig.

Ok, för det finns hästar som har skapat ett beteende av att klia sig, och då hade stoet eksem och det verkar som om avkomman anammat kliandet även om den själv inte har haft det behovet egentligen utan har blivit mer ett beteende.

För mig är en exemhäst en häst som inte kan gå ute dygnet runt utan någon form av behandling för att inte reagera och klia sig. Då menar jag när hästen kliar sig upprepade gånger utöver en längre period.

Skulle jag sälja en sån häst så skulle jag nog sälja dem som eksemhäst och med detta ett reducerat pris.

Ok, för det finns hästar som har skapat ett beteende av att klia sig, och då hade stoet eksem och det verkar som om avkomman anammat kliandet även om den själv inte har haft det behovet egentligen utan har blivit mer ett beteende.

Hon gick ju med Gammelvallacken här, och han hade ju eksem.
Han var hennes trygghet efter avvänjningen och några år till.
Han kunde klia han.

Och det känns verkligen som ett beteende.
Typ vävning eller krubb-bitning.
Om det händer något roligare så kliar hon sig inte.
Jag har t.ex. aldrig lyckats att se när hon kliar sig, för när jag kommer ut i hagen så är jag roligare.

Senast ändrad:

Behandlar du hästen på nåt vis?
Alltså smörjer du den och går den med täcke?

Hon gick ju med Gammelvallacken här, och han hade ju eksem.
Han var hennes trygghet efter avvänjningen och några år till.
Han kunde klia han.

Och det känns verkligen som ett beteende.
Typ vävning eller krubb-bitning.
Om det händer något roligare så kliar hon sig inte.
Jag har t.ex. aldrig lyckats att se när hon kliar sig, för när jag kommer ut i hagen så är jag roligare.

Hmm, det säkert vara beteende till viss del. Men även om hästen bara kliar sej när hon har "tråkigt" så skulle jag säga att det är en exemhäst. Det kan bli värre snabbt om man har otur. Specigellt om det blir förändring är något slag..

Jo det kan ju som sagt delvis handla om beteende, fast jag har ju ännu inte sett eller hört om en häst som skaffat sig detta genom andra men däremot delvis etablerat det genom stoet under de månader som de gått tillsammans.

Sedan har vi ju det faktum att hästen tydligen blir bättre vid installning, och inne borde det ju vara tråkigt egentligen så här borde ju samma beteende uppstå.

Men i natt så var det tvärt om.
I morse så var stallet tråkigast och svansen var svinto.
Det kanske bara var omväxlingen med stallet i stället för ute.
Nytt och kul liksom.

I kväll så blir hon kvar ute.

Jag tycker att det är lite hysteri kring kli och eksem.
Jag menar är det eksem, ja då har man en häst som kräver behandling. Dv.s den blir sämre om den inte får vård, tex. uppstallning/täcke/smorsling osv.

Jag hade tvååring en gång som bara skalade av sig hela manen och luggen från en vecka till en annan. Sen var det inget mer med det; det växte ut igen och den visade aldrig symptom igen.

Sen har jag varit med och avlusat en "eksem-häst" en gång. Den blev mirakulöst botad från sina eksem, som den haft i flera år. :crazy:

All klåda är inte eksem, med andra ord. Och din häst verkar ju ha nåt annat för sig. :-)

Inte ofta jag såg min gamla exemhäst klia sig, hon rullade sig nämligen hellre!

Man får ju nästan inte tala om grader av exem, för det kan alltid ändra sig i och med flyttar eller foder eller annat. Men de hästar jag har sett med, vad jag skulle kalla svår exem, så blir det sår nästan med en gång. De behöver inte klia det räcker nästan att de blir bitna. En del sår ser nästan ut som om de erupterat och bildar krustor av koagel och var, inte alls den typ av sår som man kan tänka sig att upprepat skavande på hud skulle orsaka. Här krävs behandling som minimerar knottangreppen, täcke, medel, installning. Hästen är bara symptomfri om den inte blir biten.

Lättare exem ger en del kli, man försvinner, svintosvans, men inte så mycket egentliga sår. Mest utmärkande den svullna mankammen, som verkligen blir elefanthud om hästen får klia av sig taglet. Denna variant brukar inte kräva lika rigorös behandling, ibland räcker det med täcke eller tom bara Switch för att hästen ska vara symptomfri.

Om det går att behandla bort kliet så är det exem (om vi bortser från lusbad!). Jag skulle nog prova att sätta på ett täcke, beroende på hur van hästen var för övrigt. I stall finns det, som du säger, fler orsaker att klia sig än att det faktiskt kliar...

du får kolla i mankammen om du ser att huden är irritead eller om det börjar bli skorpor tex. Min eksem häst får skorpor och huden tjocknar till lite. om häsen kliar sig "naturligt" så ser huden "normal" ut

Det här är lite intressant, jag fick hem en 1½ åring i fjol som gått med en islänning med eksem och även denna pålla hade kliat av delar av manen, inte allt och inte kortkort. Inget kliande i svansen och inget i pannluggen.

Hon har nu gått ute på bete sen i maj, utan några som helt åtgärder men med annan häst istället. Och har inte kliat nånting alls.

Pratade även med en annan som jag sålt häst till, som går med en flock islänningar varpå ett par utav de är eksemhästar. Samma där, den har kliat av sig delar av manen men inte mer än så.. Denne har gått i denna flock sen den var 7 månader gammal och är nu 3 år. Har inte sett eksem på helsyskonen till denna, ej heller på varken mamman eller pappan och det är inte vanligt i rasen heller även om det förekommer. Så frågan är, är den en eksemhäst eller ett inlärt beteende från andra eksemhästar..:crazy:

Det är ju fullt tänkbart att en häst som i ditt fall har fått agera klikompis åt eksemhästen, i gengäld så gnags det tillbaks som ett socialt tack sas och då kan ju säkert manen försvinna till den i viss del.

I många fall kan ju mycket unga islänningar se väldigt luggslitna ut, men det beror på i de flesta fall att de leker ganska tufft och att de då tar tag i varandras manar. Resultatet låter inte vänta på sig, de brukar kunna se minst sagt skabbiga ut. Vet man inte bättre så är det väldigt lätt att tro att dessa skulle kunna ha eksem. men så är det som allt för oftast inte.

Det kan finnas en viss risk för att en avkomma kan få ett inlärt beteende av sin mor, jag har bara sett det vid två tillfällen men å andra sidan är dessa två vuxna nu och har slutat att klia sig. Men sedan så kan det ju faktiskt vara så att det kliar, för har man en mamma som har eksem så är ju risken stor att avkomman också kan drabbas.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
514
Senast: Grazing
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 181
Senast: lizzie
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
933
Senast: igbest
·
  • Låst
  • Nålad
  • Artikel Artikel
Dagbok Vänligen undvik att i detalj beskriva skadliga handlingar eller handlingar som kan leda till att andra användare skadar sig. Oavsett om...
Svar
1
· Visningar
3 879
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka