Sv: När anser ni er redo för att rida en högre klass?
Knapplån
Jag är uppenbarligen en minoritet i denna tråd...
Min häst är inte tävlad (visserligen gick han 4årschamp kval med en "proffsryttare") och har under våren startat några LB och LA.
Han är 7 år och "väldigt" grön, vi kan få allt från 2or för att han inte "törs" gå fram till saker som han tycker e läskiga till 8or när allt "funkar"...
Nu när han som sagt tävlat några gånger i LB inser jag att jag rider som en kratta.... Jag har på slutet ridit 2 klasser om dagen just för att få till tävlingsrutinen på honom iom att han är så "tittig"... Och märkt att ju mer jag rider ju bättre rider jag...
LA är han redo för ... Det har jag märkt iom att jag fått så lågt som 56% i LB:3 och samma dag gör 57,8% i LA:4... Dvs som sagt jag rider uruselt i LBklasserna (har lyckats komma över 60% i LB 2 ggr och ena gången med en sista plac som bäst) men kommer oavsett inte så troligt starta några fler LB då som sagt jag rider för "mesigt" då... Då är det bättre för mej att tävla LA och RIDA (det händer ju lite mer saker i LA än LB) och då rider jag ändå en "flott häst med utstrålning" och som 3åring fick en 8a på sin trav...
Nu vill jag nog påstå att hans bästa gångart är galloppen ... =) Så nu tränar jag med målet att bara rida LA i höst och om träningarna går bra tom nosa på en MSVC (om jag betalar regional lic i år) ...
Trots att han är 7 år så är det inte förrens i våras som han har "tävlingridits" och inte bara "ridits" så han gick från inget till att ändå prestera så bra på LA nivå redan i juni i år =) Jag ÄR som hobbyryttare "skitstolt" över mina 58,71% och 57,8% i LA som vi gjort... Framförallt mina 57,8% i LA:4 då vi kom som nr 13 av 21 startande =) Mina 58,71 resulterade i 3e sist eller nåt sånt så där var de ju uppenbarligen MKT bättre ryttare med
men som sagt tycker ändå då att jag hellre rider LA än att gå ner å rida på samma procent i LB som inte ger mej nånting...