När anser ni er redo för att rida en högre klass?

Sv: När anser ni er redo för att rida en högre klass?

Alltså jag köper att proffs (ex. Lancet som jobbar med att rida och tävla så som jag förstått det) resonerar så men när vi vanliga döda resonerar så tycker jag det blir lite haltande. Jag kan göra mina saker bra hemma men jag räknar inte med att ligga på 70% på tävling för jag som ryttare är inte alltid kompetent att göra det bästa av alla situationer som kan uppstå på tävling.
Sen finns det ju återigen domare som inte går upp så högt i betygen, ibland är 65% det högsta som domaren delar ut och då är det jättebra där och då, en del ligger lägre. Men jag förstår vad du menar och förstår synsättet, det är bara svårt att applicera på den största massan av tävlingsryttare i alla fall i Sverige.

*kl*

Man får väl vara ärlig mot sig själv när det gäller att gå upp i klasserna eller så får tränaren säga vad man ska rida om man inte har koll själv.

Jag skulle skämmas ögonen ur mig om jag red LB på 70% varje helg. Då skulle det vara dax att gå upp en klass. Skulle hästen inte vara helt klar för LA så skulle jag skita i att åka ut och tävla tills den blir klar. Rider man på runt 70% så behöver hästen ingen miljöträning och ryttaren behöver ingen träningstävling så då finns det ingen anledning att åka ut och tävla en för lätt klass.

Beror på många olika saker, man kan tävla av olika anledningar. Jag själv är tävlingsmänniska och rider helst klasser där jag är stadig på 65% om jag inte har mycket missar.

Sen kan det ju vara så som många här sagt att klarar hästen inte av moment i nästa klass spelar det ju ingen roll att man rider på runt de 70% gång på gång.

Det verkar ju dock vara vissa som kanske hellre rider på 55% i varje start i en klass än går ner, och det är fine för min del. Det kan ju vara av olika anledingar, vissa är kanske spända i vissa moment och behöver träna på just det på tävling?

Eftersom jag tränar många ekipage som tävlar för "skojs skull", så kan också målet vara att nå en 7a eller 8a på ett visst moment i programmet, framförallt om man har en häst med någon svaghet. Om en häst med mkt svag trav ändå kan "alla krumelurer" i LA eller Msv, och klarar samlingsgraden, är det roligt för ryttaren att kunna utvecklas och kanske ha som mål att rida "mot sina egna procent" och inte mot de andra, och därför våga testa i högre klasser.

Jag tycker att resonemanget att alltid vänta tills man kan vinna, vittnar om ett tävlande som liknar "proffssport", och kräver att man har en häst som har hög kapacitet, vilket kanske då inte ska jämföras med ryttare med mera mediokra hästar. Vi har alla olika anledningar till att tävla.

Precis som några ovan skrivit kan det vara en stor bedrift att utbilda ett varmblod/kallblod till msv, och självklart ska man tävla dessa hästar även om de inte "kan" vinna! Likaså är det med juniorer, tävling är ju utbildning även för ryttaren, och jag ser gärna att "mina" 14-18-åringar ska våga gå upp i klasserna (ofta är det ju då hästen som är bättre än ryttaren) för att få erfarenhet.

Jag själv är mkt glad att jag blev peppad som 13-åring på en häst m sämre trav (fullblod) att rida LA tidigt, och jag var själv inte så intresserad av att vinna, utan hade vissa "konkurrenter" på min nivå som jag var glad om jag slog..

Huvudsaken är väl att det är roligt att tävla, och inte alltför ångestfyllt och prestationskrävande....?;)

Inte direkt svar till dig Cha9, men kanske lite..

Jag resonerar lite likt som du, jag tycker att det ska vara roligt att tävla och jag är också glad att jag var ute och tävlade dressyr några gånger som tonåring, fast det var hoppningen som var min gren då.

Jag VET att jag aldrig kommer nå 70 % med min lilla häst. Hon är 21 i år och har inga gångarter att tala om. Hon är helt enkelt, som någon sa i stallet, inte hälften så talangfull som hon är snäll. Jag har ridit två gånger över 62 %, en gång i vår på 61,8 i LB och funderar på att starta en LA, fast jag vet att vi skulle komma sist eller kanske näst sist. Kanske har vi "tur" att någon annan häst ballar ur helt och vi placerar oss bättre därför. Det är bara det att det nog är vår sista tävlingssäsong som drar igång under hösten eftersom hon är gammal (men fräsh för sin ålder), och därför vill jag ha gjort 1-2 starter med henne i LA. Sen får folk tycka vad de vill, det är för att utbilda mig som vi (antagligen) ska göra det.

Det ska nämnas att jag tränar för en B-tränare som också är utbildad domare och hon tycker inte att det är någon omöjlighet eftersom vi faktiskt rider alla rörelser som finns i LA, och det hyfsat bra (men aldrig "perfekt"..).

Jag tycker man kan rida vilken klass man känner för faktiskt, rent krasst. Att bara rida för placering gör jag inte. Sen beror det också på vilken häst man tar ut på tävling, är det en unghäst som behöver miljötränas och man startar en LB med 50 procent ser jag inget fel med det.

Skillnaden mellan dressyr och hoppning/fälttävlan är ju att du inte förstör din häst om du tar upp den i en svårare klass för tidigt.

både ja och nej, om hela träningen för att komma upp fortare blir till genvägar så blir det ju definitvt inte bättre, eftersom dom då troligtvis lägger all fokus på helt fel plats och t.ex. prioriterar lösgjordheten sist istället för först. Då blir det ett rejält jobb för kommande ryttare att rätta till : P

men att bara starta en för svår klass händer inte så mycket med! rider man rätt upp och ner (medvetet) skänkelvikning istället för sluta så är det inte värre än att får väldigt lågt betyg : P

både ja och nej, om hela träningen för att komma upp fortare blir till genvägar så blir det ju definitvt inte bättre, eftersom dom då troligtvis lägger all fokus på helt fel plats och t.ex. prioriterar lösgjordheten sist istället för först. Då blir det ett rejält jobb för kommande ryttare att rätta till : P

men att bara starta en för svår klass händer inte så mycket med! rider man rätt upp och ner (medvetet) skänkelvikning istället för sluta så är det inte värre än att får väldigt lågt betyg : P

Precis, det var så jag menade. Lägger man upp träningen fel så har det nog ingen betydelse om du rider LB eller msv a om du tränat hästen fel.

Men hästen blir inte förstörd för att du tar ut den i en klass med rörelser och krav på samling den inte är färdig för, däremot kan du förstöra en hästs själförtroende och vilja att hoppa genom att ta ut den i en för svår hoppklass.

KL

Jag har inget särskilt krav på att jag ska ha uppnått en speciell procent innan jag går upp i en ny klass utan jag gör det när vi känner oss redo att ta nästa steg.

T.ex som nån säger att man ska rida på ca 70% innan man går upp till nästa klass, då skulle jag fortfarande ligga kvar på LA:1, istället har jag gått vidare ändå, för på träning kan vi alla rörelser upp till Msv C, även om vi på tävling inte alltid får de bästa poängen. Nu rider vi Msv C på 60-62% och har fixat ett kval till Msv B, när bytena är befästa och Karat är stark nog att gå Msv B (och vi fixat det andra kvalet) kommer vi att starta Msv B trots att jag inte kommer rida på mer än 55%, men det gör inte mig nånting, att bara kunna starta de klasserna är en seger för mig då Karat knappt gick att rida för några år sedan!

Mkt handlar om att skaffa erfarenhet för mig nu med Karat, jag vill utbilda honom så långt det går och även om vi inte får några bra resultat i de högre klasserna så är det ju fortfarande en erfarenhet man har mkt nytta av till nästa häst man ska utbilda dit! Så att säga att de som rider på 55-59% i Msv B hela tiden bör gå ner i klass tycker jag är dumt att säga, alla har rätt att starta om de har kvalat dit i Msv C, även om man inte är med och slåss om placering.

Knapplån

Jag är uppenbarligen en minoritet i denna tråd...
Min häst är inte tävlad (visserligen gick han 4årschamp kval med en "proffsryttare") och har under våren startat några LB och LA.
Han är 7 år och "väldigt" grön, vi kan få allt från 2or för att han inte "törs" gå fram till saker som han tycker e läskiga till 8or när allt "funkar"...
Nu när han som sagt tävlat några gånger i LB inser jag att jag rider som en kratta.... Jag har på slutet ridit 2 klasser om dagen just för att få till tävlingsrutinen på honom iom att han är så "tittig"... Och märkt att ju mer jag rider ju bättre rider jag...
LA är han redo för ... Det har jag märkt iom att jag fått så lågt som 56% i LB:3 och samma dag gör 57,8% i LA:4... Dvs som sagt jag rider uruselt i LBklasserna (har lyckats komma över 60% i LB 2 ggr och ena gången med en sista plac som bäst) men kommer oavsett inte så troligt starta några fler LB då som sagt jag rider för "mesigt" då... Då är det bättre för mej att tävla LA och RIDA (det händer ju lite mer saker i LA än LB) och då rider jag ändå en "flott häst med utstrålning" och som 3åring fick en 8a på sin trav...
Nu vill jag nog påstå att hans bästa gångart är galloppen ... =) Så nu tränar jag med målet att bara rida LA i höst och om träningarna går bra tom nosa på en MSVC (om jag betalar regional lic i år) ...

Trots att han är 7 år så är det inte förrens i våras som han har "tävlingridits" och inte bara "ridits" så han gick från inget till att ändå prestera så bra på LA nivå redan i juni i år =) Jag ÄR som hobbyryttare "skitstolt" över mina 58,71% och 57,8% i LA som vi gjort... Framförallt mina 57,8% i LA:4 då vi kom som nr 13 av 21 startande =) Mina 58,71 resulterade i 3e sist eller nåt sånt så där var de ju uppenbarligen MKT bättre ryttare med ;) men som sagt tycker ändå då att jag hellre rider LA än att gå ner å rida på samma procent i LB som inte ger mej nånting...

Det är nog svårt att rida på 70% i LA dressyr på en fjording, även om den är duktig. Men jag ska inte säga omöjligt...

Orsaken till att du inte får de poäng du förtjänar är att:

Domarna i dressyr är utbildade att enbart se till rörelsemönstret utifrån hur ett halvblod rör sig, fast det står i reglementet att man skal ta hensyn till rörelsemönstret till individens rastillhörighet, är det mycket få domare som vet något annat än halvblod och därför sätter en 3a på galopp utförd av tx vbtravare fast den enligt TR skulle haft en 8a utifrån rasens potentiale för en "korrekt" utförd galopp

Ja skulle nog klättra upp när ja inte har några större missar i föregående program. Nu Tävlar ja knappt dressyr men det blir mer och mer. Procenten spelar ingen roll. Är känslan bra går ja upp en klass. :)

Orsaken till att du inte får de poäng du förtjänar är att:

Domarna i dressyr är utbildade att enbart se till rörelsemönstret utifrån hur ett halvblod rör sig, fast det står i reglementet att man skal ta hensyn till rörelsemönstret till individens rastillhörighet, är det mycket få domare som vet något annat än halvblod och därför sätter en 3a på galopp utförd av tx vbtravare fast den enligt TR skulle haft en 8a utifrån rasens potentiale för en "korrekt" utförd galopp

Nu är du ute och seglar big time!! Så är det definitivt INTE!! Det finns klara direktiv för vad som måste finnas kvalitetsmässigt för att få en 8 på galoppen och varför en travare tex får en 3: a beror på att dom i de flesta fall inte uppfyller dessa krav.

När det känns lätt att rida igenom programmet hemma eller på programridning så går jag ut och startar det. Likaså omvänt, känns det inte som att det är lätt när jag rider igenom programmet så rider jag kvar på nivån under. Även om jag rider på 70 % i LB men LA känns svårt, ja då är vi inte klara för LA än. Och rider jag bara på 64% i LB och LAr ändå känns lätt så går jag ut och startar det ändå. Jag tycker att det är bättre att gå på känslan än att gå på procenten. :)

Nu är du ute och seglar big time!! Så är det definitivt INTE!! Det finns klara direktiv för vad som måste finnas kvalitetsmässigt för att få en 8 på galoppen och varför en travare tex får en 3: a beror på att dom i de flesta fall inte uppfyller dessa krav.

Är precis det argumentet de flesta lägre dommare försvarar sig med när de inte ids läsa TR och utbilda sig på rörelsemönstret till övriga raser:devil:
Det finns ett direktiv, men det påpekar också att det gäller halvblod och skal anpassas för att bli rättvist äveen för övriga raser som är med och tävlar dressyr.

Senast ändrad:

Läs TR 1 och 2 så får du svar:p

Du är verkligen helt ute och cyklar, det står absolut ingenting om att man ska "anpassa bedömningen till vissa raser" och domarna är mer än väl utbildade på vad som motsvarar exempelvis en 8:a i ett galoppmoment.

Skulle varje domare sitta och anpassa poängen efter vilken ras det är på hästen skulle hela systemet fallera :confused:
"Oj här kommer en travare, men den fattar galopp! Och håller i galoppen hela momentet! Sätt en 8:a för det var allt en duktig travare det!"

Precis som Rider förklarar för dig finns det kriterier som ska uppfyllas för vissa betyg och i de vissa fall uppfyller inte "udda raser" dessa.

Senast ändrad:

Visa gärna var i TR för jag lyckas inte hitta det ;)

Liknande trådar

Hoppning Hej! I helgen ska jag tävla min första cup som går i LC. Jag har haft min nuvarande ponny i ett år och utbildat honom från att vara fel...
Svar
1
· Visningar
1 949
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 923
Senast: linnsan
·
Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 450
Senast: Hippocampus
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat

Omröstningar