När anser ni er redo för att rida en högre klass?

Sv: När anser ni er redo för att rida en högre klass?

Här uppe i norr där jag bor så är ungeför inställningen så att ju snabbare upp i klasserna desto bättre. Och då menar jag inte att just ryttaren kanske tycker det men trycket är väldigt stort från andra tävlingsmänniskor att inte ligga kvar på samma nivå om man kommer därifrån med någolunda höga procent och placeringar.
Det är väääldigt ofta som man hör, "Varför startar hon en den här klassen när hon rider den på 70 %?"
Det är inte så ofta som det finns ekipage här uppe som kommer upp i höga procenter och de står ofta ut ganska snabbt. Om ett ekipage startar på samma nivå och kommer i närheten av till och med 65 % så är man genast redo att starta högre klasser.
Det tas absolut ingen hänsyn till om hästen/ryttaren inte kan rörelserna i de svårare klasserna.

Jag själv triggades ganska snabbt upp i klasserna av andra, jag ville delvis prova på och se vad som hände, delvis så tyckte jag det var jobbigt när folk kommenterade att "vi stal godis från småbarn", när vi låg kvar på lägre klasser.
Nu mera så struntar jag i vad folk säger eller tycker. Vi ligger på en bra Msv C nivå, kommer sällan ifrån klassen utan placering. Startar ibland en LA för att kolla av att grunderna sitter och startar ibland Msv B för att se hur utvecklingen går.

Men placering eller inte är en dålig måttstock tycker jag. Man kan ju bli placerad med en halvdan ritt om motståndet är dåligt. Man kan komma utanför placering med en riktigt bra ritt om motstånden är bättre. Bättre att titta på poäng/procenten istället. När hästen är stabil och ligger på en hyfsat jämn nivå som är över 65% kan man väl börja fundera på att prova högre klasser. Tycker för den skull inte att man lämnar nuvarande klass helt för det, utan introcucera en svårare klass, men jobba på att förbättra poängen i den nuvarande klassen också. Man vill ju ha utveckling.

Eftersom jag är uppväxt på "den gamla tiden" då 50% var godkänt, så är jag idag inte alls så procentfixerad (vilket jag tycker allmänt har gått till överdrift). I min värld handlar det om styrka och balans, klarar min häst att gå i LA-form, ja då tävlar jag LA.. Vet många hästar med stadiga 65 - 67% i LB som absolut inte ändå är redo för LA, för att de inte klarar den samlingen/formen. Naturligtvis även tvärtom, det finns de som är rädda för att gå upp i klasserna "bara" för att de inte nått sina 65% i tidigare klass, trots att de har häst som klarar det.
Procenthysterin har gjort att många låser sig - är man van att rida på höga procent i tex LA, och sen inte når samma i MSV - tycker man att det är ett misslyckande, och fortsätter därför "harva" i LA.
Sen skiljer det sig så mycket i vilket "klasskliv" man pratar om. Mellan LB1 och LA1 är det inget stort kliv alls, medan skillnaden i senare LA program och MSVC är större. (Tycker att det var bra att man döpte om dem - LAklassen spretade för mycket)
Däremot talar man inte så mycket om skillnaden mellan lokal och regional, vilket jag tycker att man ska göra, det kan vara stor skillnad på en LA1 lokalt och regionalt (konkurrensmässigt) och i och med det i många fall även procentuellt.
Jag har själv alltid gått på att om jag placerar mig högt/vinner en klass, är det dags att sluta rida den klassen, dvs jag vänder på det. Jag kan däremot ha ridit den högre klassen under tiden som "träning", utan varesig placerings- eller procentkrav.
"Förr" sa man att man skulle satsa på "ett år i varje klass" under utbildningstiden, dvs 1 år LC som huvudklass, nästa LB osv, vilket inte undantog att man testade högre klasser ibland. :)

Jag är väl ett praktexempel på hur man INTE ska göra :D
Jag är hopplös på att vänta på bättre tider och har nu ett sto -05 som ännu inte tävlingsdebuterat. Jag hade utan tvekan kunnat åka ut och starta ett par LB bara för rutinens skull (hon har missat ett år av utbildningen) men det gör jag inte eftersom jag hela tiden vill bli "lite bättre" innan debut.

På träning rider vi skolor, förvänd galopp och enkla byten stadigt och byten i språnget sitter hyfsat...

Med det upplägget jag har nu så kommer jag väl rida MsvB:4 på träning samtidigt som jag debuterar LB på tävling :crazy:

Hopplöst!

Men om jag ska ge min "egentliga" åsikt så tycker jag att man måste ha en bra känsla i programmet. Vad som händer på tävling vet man aldrig och olika hästar och ryttare har olika förutsättningar. Är man osäker tycker jag att man kan starta klassen och se hur det går.
Jag vill aldrig rida på under 60% och 65% är väl grundmålet även om domare dömer olika. Att avancera innan man uppnått en viss procent tycker jag inte är konstigt, hästen kanske kommer mer till sin rätt i det svårare programmet där det händer mer, mer rörelser osv. En del hästar kan se halvtrista ut i en LB/lägre LA men göra kanonbra skolor och byten och på så vis placera sig bättre i en msv klass.
Det viktiga är att man känner att man kan genomföra programmet på ett bra sätt ifall allt går som det ska. För mig är tävling ett sätt att se utvekling och då är det viktigast att resultaten går åt rätt håll. Att man skulle "hoppa ner" en klass för att man rider på under 60% förstår jag däremot inte - målet är ju att utvecklas och då vill jag väl inte rida en lägre klass enbart för att lyckas knipa en rosett? Däremot kanske jag skulle lagt tävlandet på hyllan och lagt de pengarna på mer träningar ifall jag konsekvent fick låga procent i en klass.
Om jag efter en tid ändå stampar på samma ställe kanske det är läge att fundera på ifall ekipaget kan fortsätta utvecklas.

Mvh JV

Eftersom jag är uppväxt på "den gamla tiden" då 50% var godkänt, så är jag idag inte alls så procentfixerad (vilket jag tycker allmänt har gått till överdrift). I min värld handlar det om styrka och balans, klarar min häst att gå i LA-form, ja då tävlar jag LA.. Vet många hästar med stadiga 65 - 67% i LB som absolut inte ändå är redo för LA, för att de inte klarar den samlingen/formen. Naturligtvis även tvärtom, det finns de som är rädda för att gå upp i klasserna "bara" för att de inte nått sina 65% i tidigare klass, trots att de har häst som klarar det.
Procenthysterin har gjort att många låser sig - är man van att rida på höga procent i tex LA, och sen inte når samma i MSV - tycker man att det är ett misslyckande, och fortsätter därför "harva" i LA.
Sen skiljer det sig så mycket i vilket "klasskliv" man pratar om. Mellan LB1 och LA1 är det inget stort kliv alls, medan skillnaden i senare LA program och MSVC är större. (Tycker att det var bra att man döpte om dem - LAklassen spretade för mycket)
Däremot talar man inte så mycket om skillnaden mellan lokal och regional, vilket jag tycker att man ska göra, det kan vara stor skillnad på en LA1 lokalt och regionalt (konkurrensmässigt) och i och med det i många fall även procentuellt.
Jag har själv alltid gått på att om jag placerar mig högt/vinner en klass, är det dags att sluta rida den klassen, dvs jag vänder på det. Jag kan däremot ha ridit den högre klassen under tiden som "träning", utan varesig placerings- eller procentkrav.
"Förr" sa man att man skulle satsa på "ett år i varje klass" under utbildningstiden, dvs 1 år LC som huvudklass, nästa LB osv, vilket inte undantog att man testade högre klasser ibland. :)

VA? det är ju ett jättesteg mellan lb1 och la1 men de senare la programmen är ju de som är msv c idag?? alltså i stort sett samma program?

Mitt egna personliga kriterium är att jag vill kunna känna att jag kan rida de delar som ingår i det nya programmet hemma på träning på 70%-mässig nivå när det känns bra. Vad som sedan händer på tävling är en annan historia, men får man inte alls till det på träning så har man inte speciellt bra odds på tävling. Det handlar inte om placeringar utan det är den nivån jag känner att jag vill ha för att vara nöjd.

Att gå efter den procent man brukar ha i nuvarande klass fungerar nog bra i lätta klasser, där det till största del handlar om ren grundridning och i takt med att den förbättras är man redo för nästa klass som ställer lite högre krav på just grundridningen. Kan däremot ekipaget inte göra några byten, så spelar det ingen roll om de vinner MsvC på 90%, de är ändå inte redo för MsvB.

I mina ögon finns det tyvärr en hel del ekipage som gått upp för tidigt och i vissa fall önskar man att tränarna skulle våga säga till. Ibland är det dock tvärt om, det är tränarna som puttar upp ekipaget för tidigt. Fördelen med dressyr gentemot hoppning och fältävlan är dock att det inte är någon direkt ökad risk att slå ihjäl sig själv eller hästen om man startar en för svår klass. Det enda som händer är att man får ett dåligt resultat.
Jag skulle dock inte känna någon glädje med att komma hem varje gång med resultat på 55-60%. Då avstår jag hellre från att tävla och satsar på träning istället.
Sedan beror det naturligtvis på vilken häst man har. En väldigt tittig häst kan behöva komma ut på tävling för att vänja sig trots dåliga resultat. Men om vi presterar på vår maxförmåga och ändå kommer ut med mindre än 60% så skulle jag inte anse oss färdiga för klassen.

Mycket bra skrivet, så resonerar jag också! :)

Nja - det vet jag inte om jag tycker.. Klivet mellan LB1 och LA1 är ju inte så stort i mina ögon... Mkt lite förvänd tex. De flesta hästar som går LB (även B2,B3) bra klarar en La1 utmärkt, även om de inte vinner kanske...
Däremot menade jag just det att tidigare var skillnaderna för stora inom LA och att klivet upp till f.d. LA5 och LA6 var lite väl stort, och därför känns det bättre med benämningen MSV C.
Just LA1 känns som en övergångsklass, egentligen mittemellan LB och LA och att de "riktiga" LA-klasserna börjar i och med LA2. Om man kan rida en LA1 godkänt är det inte helt säkert ätt det går lika bra i resten av LA-programmen, i alla fall i mitt tycke...

LC och LB är för mig klasser för att utveckla grundgångarterna, lydnad och balans på böjda spår. LA (kriterie alltid förr) ska innehålla skänkelvikning, förvänd galopp och bakdelsvändning. Och i Msv kommer skolorna och samlad trav (helst byten också).

En annan sak som jag blev att fundera över, i och med mitt "tänk", är ju att jag alltid räknar med två starter per tävlingsdag, något som var allmänt vedertaget förr. Man red en "huvudklass" och antingen den andra som framridningsklass (den lägre), eller som "prova på" (den högre). Att ha vinstmål i båda klasserna fanns liksom inte... Däremot har jag sett att det är allt vanligare att bara starta en klass - satsa allt på ett kort - och det är kanske därför man verkligen vill vara "färdig" innan man provar en högre klass??

Det är väl ändå rätt stor skillnad på LB1 och LA1., Du har mer krav på tex mellangångarter du ska göra små volter, skänkelvikningar, förvänd galopp osv..

Jag går inte ut och tävlar i en klass om jag inte vet att jag kan placera mig/ vinna. Då stannar jag hemma o tränar istället.

Jag kan ju säga att anledningen till att jag bara startar en klass om dagen är för att jag vill ge min häst en bra upplevelse, satsa allt på den klassen och göra vårt bästa där. Mycket, mycket sällan jag rider mer än en klass om dagen..

:love:
Det är väl ändå rätt stor skillnad på LB1 och LA1., Du har mer krav på tex mellangångarter du ska göra små volter, skänkelvikningar, förvänd galopp osv..

Jag går inte ut och tävlar i en klass om jag inte vet att jag kan placera mig/ vinna. Då stannar jag hemma o tränar istället.
QUOTE]

Du måste ha en väldig koll på "konkurrenterna"!

Jag tycker inte heller skillnaden mellan LB:1 och LA:1 är så stor. Det är inte mycket till förvänd galopp i LA:1. Tycker det händer saker i LA:3 däremot, med halt ur galopp och både arbetsgalopp, mellangalopp och ökad galopp...

Jag är säkert trösten för de flesta, som är med i en tävling mest för att se om domaren tycker att jag är i närheten av nivån. Placeringar struntar jag helt i. Vilket innebär att jag som sagt tycker att det är helt OK att komma sist också

Å andra sidan är det en seger i min situation att genomföra LA:1 på nästan 60% knappt två år efter att hästen lämnade travbanan (vilket är vad jag gjort) eller att få min tjurige 5-åriga fjordvalack där det gått 1½ år sed han första gången fick träns och sadel på sig, att ta sig runt LA:1 på hyfsat godkänd nivå (vilket jag tänker prova imorgon).
Det var en stor glädje för mig att rida min 4-årige fjordvalack på 63.8% i LB:1.

Och med de hästarna jag valt att ha:love: så är det lätt att strunta i placeringar och istället testa sig mot utbildningsnivån. Trots allt tävlar jag inte på riktigt samma villkor som "normalt dressyrfolk" med varmblodiga ridhästar och det gör mig ingenting. Jag vill inte byta mina sötnosar mot något annat!

Det beror väl på hur allvarligt man tar på svårigheterna mellan klasserna,;) men vill man rida på 70% så är skillnaderna stora mellan LB1 och LA1.

Ja hyfsat. Eller framförallt så har jag väldigt bra koll på vad domarna vill ha och jag har koll på var mina hästar ligger i utbildningen.

kryddelydd: Det krävs inte att man har någon speciell koll på konkurrenterna för att kunna resonera så som jag och Lancet gör.

Det som är viktigt är istället att du har en god kännedom om på vilken nivå din häst ligger på. Vet du att du och din häst gör 7-8 mässiga rörelser på träning (som motsvarar de rörelser som finns i programmet du tänkt rida) så kommer du att landa på runt 70 %. Får du några missar kanske du istället landar på 65% och uppåt men kvaliten på ritten är fortfarande hög.

Oavsett vilka som tävlar i klassen brukar 70% leda till vinst eller placering...

Jag skulle säga att rider du rörelserna i programmet hemma på 7-8 så får man ca 65%, för att det inte är samma sak att bara rida en öppna hemma 8-mässigt och att rida en öppna mitt i ett program, det är så mycket mera än att bara rida en rörelse när man tävlar. Det är många sekvenser i ett program som ska -ridas-, en punkt kan bestå av flera sekvenser, så som en hörnpassering, halvhalt, hörnpassering, halvhalt och förberedelse, och -sedan- den rörelsen man tränat på hemma..

Så det gäller ju att man har verklig koll när man tränar och inte bara tränar öppnor ex. lite där man tycker (även om det givetvis är bra att man hittar optimal läget och inte rider dåliga öppnor bara för att man bestämt att dom skulle vara där), och är nöjd med bara själva öppnan, utan att man rider den i ett mönster, t.ex. volt, öppna, mellantrav, upptagning, nytt varv, ny volt, ny öppna, ny mellantrav, för att se det lite mera rättvist. Det är ju något som man behöver bli bra på för att bli bra som tävlingsryttare, även om man hemma är duktig, just för att man kanske inte alltid tränar på att kunna lösa situationer där dom är och hinner 'ladda om' innan nästa rörelse skiter sig.

Fast självfallet rider du rörelserna i den följd som de ligger i programmet hemma på träning innan du tävlar... inte bara en "öppna längs långsidan".

Fast självfallet rider du rörelserna i den följd som de ligger i programmet hemma på träning innan du tävlar... inte bara en "öppna längs långsidan".

Och jag som tycker att hästen ska kunna varje rörelse, inte en viss ordningsföljd;)
Jag har ingen som helst koll på vad som är 8-mässiga gångarter och kommer nog aldrig att få koll på det heller. Eftersom jag som sagt inte rider på riktigt samma villkor som "normala" dressyrryttare. De hästraser jag rider, har inte riktigt samma rörelsemönster som varmblodiga ridhästar...
Däremot har jag ganska god koll på hur lång förberedelsetid mina hästar behöver för att göra en viss övergång (mellan gångarter eller mellan olika övningar eller för att påbörja en viss rörelse) och tror därmed att jag kan ta mig igenom programmen hyfsat korrekt bara hästen orkar med övningen.
Och med tanke på mitt val av hästras tror jag inte att jag landar på drygt 70%. Mina hästar har helt enkelt inte den typen av steg, utan jag kommer nog aldrig högre än mellan 60 och 65% misstänker jag. Och jag tror heller inte att det hjälper att träna mer och längre - gångarterna är små och mer markbundna jämfört med varmblodiga ridhästar (trist uttryck det där men det får duga som samlingsterm).
Möjligen nordsvensken kan utveckla gång för högre resultat men knappast en fjording.

Och det är klart, jag som väljer hästras med andra förutsättningar kanske inte har på en dressyrtävling att göra men det struntar jag i och kan bli nöjd över genomförd ritt ändå.

Det beror väl på hur allvarligt man tar på svårigheterna mellan klasserna,;) men vill man rida på 70% så är skillnaderna stora mellan LB1 och LA1.

Det är nog svårt att rida på 70% i LA dressyr på en fjording, även om den är duktig. Men jag ska inte säga omöjligt...

Jag har ridit på nästan exakt samma % (mellan 57,5 och 58, minns inte decimalerna) i LB:1 och LA:1 med samma häst på samma tävling för samma domare. Stor skillnad? Inte särskilt.
Fast jag erkänner att jag red mer aggressivt i LA och det kanske hjälpte. Och det var jag tvungen till för att orka hålla ihop min nordsvenska travare på 10metersvolten i galopp. Han gick på trav fram tills för 2 år sedan och har därefter skolats om till ridhäst.

Vi svarar i tråden utifrån lite olika förutsättningar vilket också säkert förklarar att vi tänker olika.

Oavsett vilka som tävlar i klassen brukar 70% leda till vinst eller placering...

Jovisst, men det är också under förutsättning att de flesta som startar i klassen inte resonerar på samma sätt. Det är väl också så det brukar se ut och därför kan du vara ganska säker på din rosett. Men med ett jämnt startfält där de flesta hamnar runt 70 % utan större missar skulle ju konkurrensen bli mycket hårdare.

Ja det blir en logisk kullerbytta om alla tänkte som Cashmir och Lancet :D

Till slut skulle ingen gå ut och tävla ;)

Liknande trådar

Hoppning Hej! I helgen ska jag tävla min första cup som går i LC. Jag har haft min nuvarande ponny i ett år och utbildat honom från att vara fel...
Svar
1
· Visningar
1 949
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 923
Senast: linnsan
·
Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 450
Senast: Hippocampus
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat

Omröstningar