När anser ni er redo för att rida en högre klass?

Cashmir

Trådstartare
Hamnade i en diskussion med en stallvän om när man är redo att rida en viss klass och när det är dags att gå vidare (eller alternativt gå tillbaka något steg).

Det som gjorde att samtalet uppkom var att jag sa att "jag skulle aldrig starta en klass om jag inte visste att: om allt går som det ska utan några större problem så kommer jag att vara placerad".

Hon ansåg att man inte kunde resonera så och nu blir jag nyfiken på hur ni tänker på tävling? Har ni några procentmål innan ni går vidare till en högre klass? (ex. minst 3 ritter över 65%) eller anser ni kanske att det räcker med en ritt över 60% innan ni går vidare?

Samma sak funderar jag på de ryttare som rider tävling efter tävling i samma klass (ex. MSVB) med resultat på 57-59% och så gott som alltid oplacerade. Varför går man inte ner ett steg för att hamna på en mer "rätt nivå"? Är det för att det anses "bättre" att rida en högre klass, trots sämre resultat?

Alla åsikter välkomna!

Sv: När anser ni er redo för att rida en högre klass?

Skulle nog säga att om jag i princip vet att jag kommer bli placerad, så skulle det nog vara dags att gå upp en klass. De flesta blir ju inte placerade, så om alla tänkte som du skulle det innebära att de flesta då misslyckas. Man kan ju göra en ritt som man är nöjd med, men ändå hamna utanför placering?

Tycker att det handlar mer om ritten i sig än om placering, dvs hur de andra i klassen presterar spelar egentligen mindre roll. Alla kan ju som sagt inte bli placerade, så om de flesta resonerade som du vilket skulle innebära att motståndet blev tuffare - skulle du då gå ner ännu en klass för att knipa den där rosetten?

Jag tycker inte man kan säga vid en viss % eller vid x antal placeringar, det är ju att förringa resten av startfältet. Sen beror det ju på domare, en del domare ligger lägre poängmässigt och då kanske man aldrig kommer högre än ex 64%.

Jag tycker man ska kunna rida igenom programmet och känna sig nöjd, både med sig själv och hästen, man ska inte ha svårt för klassens svårigheter, protokollet och ens egen känsla bör på något plan överensstämma .

Missar kan man alltid få men det finns missar och missar. Missar för att man satsar ordentligt är en sak, det kan jag ta för det syns oftast ändå att man försökt och man får nästan alltid tummen upp även om poängen blir låg. Har man slarvmissar så tycker jag man ska satsa på att få bort dom innan man klättrar uppåt.

Jag läste någon gång en artikel där en domare tyckte att man kunde gå vidare till nästa klass när man red på uppåt 70% i den klass man för närvarande tävlade. Det tror jag få praktiserar i verkligheten...

Med nuvarande kvalsystem kommer ju tex dina MsvB-exempel så småningom att försvinna eftersom man iaf måste rida på 62% för att få rida kvar i samma klass alternativt kvala om i MsvC. Nu går det ju inte att tävla på 57% år efter år...

Som du resonerar, stryker du dig från klasser där du kanske "på papperet" har för svårt motstånd?

Det viktiga för min del är att jag känner mig säker på momenten som ingår i den nya klassen. Placering varje gång är väl ingen som kan räkna med men jag kan ju erkänna att jag inte gärna tävlar en klass där jag vet att vi inte har en CHANS till placering. Jag vet ju vad jag sitter på för häst och vet att jag kan inte skylla på gången om vi inte blir placerade ;) Så för vår del känns nivån lagom när vi efter att ha ridit ett program som jag är nöjd med så finns det iaf en chans till placering.

Sen för min egen del enbart så har jag inte tävlat så sanslöst mycket och inte högre än MSV C så därför räknar jag med att resultaten inte kommer vara lysande i början när vi rider MSV B och uppåt.

Och jag har som BAL hört att en viss domare tycker man är redo att gå upp när man kan rida på 70% nivå och det har jag väl inte alltid kommit upp i men ser inte heller någon anledning att gå upp om man ständigt rider under 60%

Jag är en tävlingsmänniska och då vill man väl att det ska gå så bra som möjligt. Samtidigt vill jag utvecklas och stannar inte kvar i LB tex för att vara säker på placering då känns det ju lite fånigt.

Jag fick order av tränaren att gå upp en klass nu. Både hon och jag vet att jag inte kommer placera mig där, även om jag ofta gör det i nuvarande (lätta!) klasser trots att vi inte som standard uppnår några 70%. Tanken med att gå upp är att hålla kvar motivationen till att komma framåt och inte bara nöja sig där vi är nu, placeringschanser ser vi inte direkt just nu.

Men ja, resonemanget kanske är annat när man inte tävlar de lättaste klasserna utan mer på "allvar".

Som du resonerar, stryker du dig från klasser där du kanske "på papperet" har för svårt motstånd?

Självfallet inte. Det är klart att motståndet kan variera och ena tävlingen är det hårdare att ta sig till placering än på en annan tävling, men vet jag att hästen bör gå på 65-70%-ig nivå brukar man vara placerad oavsett..

När hästen kan gå på en motsvarande nivå i nästa klass.

Mitt egna personliga kriterium är att jag vill kunna känna att jag kan rida de delar som ingår i det nya programmet hemma på träning på 70%-mässig nivå när det känns bra. Vad som sedan händer på tävling är en annan historia, men får man inte alls till det på träning så har man inte speciellt bra odds på tävling. Det handlar inte om placeringar utan det är den nivån jag känner att jag vill ha för att vara nöjd.

Att gå efter den procent man brukar ha i nuvarande klass fungerar nog bra i lätta klasser, där det till största del handlar om ren grundridning och i takt med att den förbättras är man redo för nästa klass som ställer lite högre krav på just grundridningen. Kan däremot ekipaget inte göra några byten, så spelar det ingen roll om de vinner MsvC på 90%, de är ändå inte redo för MsvB.

I mina ögon finns det tyvärr en hel del ekipage som gått upp för tidigt och i vissa fall önskar man att tränarna skulle våga säga till. Ibland är det dock tvärt om, det är tränarna som puttar upp ekipaget för tidigt. Fördelen med dressyr gentemot hoppning och fältävlan är dock att det inte är någon direkt ökad risk att slå ihjäl sig själv eller hästen om man startar en för svår klass. Det enda som händer är att man får ett dåligt resultat.
Jag skulle dock inte känna någon glädje med att komma hem varje gång med resultat på 55-60%. Då avstår jag hellre från att tävla och satsar på träning istället.
Sedan beror det naturligtvis på vilken häst man har. En väldigt tittig häst kan behöva komma ut på tävling för att vänja sig trots dåliga resultat. Men om vi presterar på vår maxförmåga och ändå kommer ut med mindre än 60% så skulle jag inte anse oss färdiga för klassen.

Byter upp mig när jag 1: Har ridit många ritter med bra känsla, takt och "flyt" i och minst 62% och 2: När jag på träning känner mig säker på de nya rörelserna :)

Men, betyder det för dig att du misslyckats om du inte placerar dig? På vilket sätt utvecklas ekipaget om det stannar på samma nivå och gör 65% hela tiden? Hur vet du att du blivit bättre?

Värre att stanna kvar på en lägre nivå (med tanke på medtävlarna alltså).

Jag som liten hobby-idiot rider tävlingar för att se om jag kan klara av ett mönster på hyfsat godkänd nivå.
Jag testar den klass som jag tror att jag med god vilja och en bra dag kan kravla mig igenom utan att göra bort mig totalt.:o Sporten för mig är att se om jag kan genomföra programmet.

Bryr mig inte ett dugg om placeringar - de bestäms inte av mig utan av de andra som deltar.

Klättrar i klasserna efter att ha kikat på programmet och bedömt om det är rimligt genomförbart eller inte.
Någon ska ju komma sist också:angel:

Jag har blivit hjärntvättad av min tränare som resonerar så här:

Under 60 % - praktiserar man
Mellan 60-69 % startar man
Över 70% - tävlar man (mot andra)

och:
När jag till exempel nått 60% i LA:3 är det dags att praktisera övningar i LA:4.
När jag nått 65% i LA:3 är det kanske dags att starta LA:4
När jag nått över 70% i LA:3 är det dags att lägga fokus på LA:4.

Procentsatserna är givetvis inte exakta och man får ju ta hänsyn till omständigheter runt omkring. Jag går inte upp en klass förrän jag kan utföra alla momenten 7-mässigt hemma. Ovanstående kräver ju dessutom att man ska tävla ganska mycket, så det fungerar ju inte alltid i praktiken. Men har man en vettig tränare så bör ju denna kunna hjälpa till med var man befinner sig.

Den dagen jag upplever att det kan "gå dåligt" och jag ändå blir placerad för vi är så stabila, så går jag upp en nivå (med "gå dåligt" menar jag inte enstaka missar, utan att man varit riktigt missnöjd eller haft en dålig känsla).

Det beror ju på lite vad man är ute efter på en tävling. Jag har varit placerad i alla mina MsvB under detta året men sen om jag rider som jag brukar och inte blir placerad är det ju för att andra är bättre. Det kan ju vara oerhört tufft och jämt och man kan bli oplacerad men bara kanske vara 2% från segraren.

Man kanske kan ha den inställningen i lätta klasser men sen blir det svårare när det blir koff på fler saker.

Fråga: vilka klasser tävlar du ?

Fast hur vet du det innan du har tävlat?

Oj just det var väl inte speciellt svårt att räkna ut ;) Bara att konsultera med tränare/domare, titta på andra som rider på den nivån med si och så procent, rida programträningar och jämföra med sig själv helt enkelt. Tänk alla som inte tävlar, går det inte att avgöra vilken nivå dessa rider på bara för att dem aldrig har fått en poäng på ett papper?

Men, betyder det för dig att du misslyckats om du inte placerar dig? På vilket sätt utvecklas ekipaget om det stannar på samma nivå och gör 65% hela tiden? Hur vet du att du blivit bättre?

Värre att stanna kvar på en lägre nivå (med tanke på medtävlarna alltså).

Nej, det innebär inte ett misslyckande om det finns en anledning till att man inte nådde upp till målet.

Dessutom, varför skulle ekipaget fortsätta och rida samma klass på 65% gång på gång? Då förutsätter du ju att ekipaget inte utvecklas?

Medtävlarna har väl ingenting med min individuella tävlan att göra...

Jag tycker visst att det är aningen "orättvist" om man bara rider i busenkla klasser bara för att samla rosetter. Hur kul är det för alla andra deltagare?

Jag tycker kryddelydd har en sund och bra inställning till tävlandet!

Liknande trådar

Hoppning Hej! I helgen ska jag tävla min första cup som går i LC. Jag har haft min nuvarande ponny i ett år och utbildat honom från att vara fel...
Svar
1
· Visningar
1 949
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 923
Senast: linnsan
·
Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 450
Senast: Hippocampus
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat

Omröstningar