När anser ni att hästen är lösgjord?!

E

Ecs

Vad är igentligen lösgjordhet, när är hästen lösgjord?

hur känns hästen när det är lös gjord ? alla hästar är ju olika..

brukar sitta o tänka på detta, för man har hört så många grr folk kommit fram o sagt..

Åhåå vad fin hon ser ut..lösgjord o fin.. fast i sjävla verket så känns det som ett bett som sitter i en betongvägg...o hästens sidor är som betong dom med ;)

Tycker detta är ganska så intressant...

för vem kan avgöra när en häst är lösgjord, vem vet ? vem ser ? vem känner ?

kan tänka att några tänker nu...vad är detta för idiot som skriver detta...
Men ja har tänkt på detta mycket...

som när folk säger...åå nu e han kanon lösgjord o fin...o så tittar man på hästen o han ser ut som han sprungit ett maraton o har ont i kroppen...eller e lika styv o stel än...

jag kan ju tala för min kropp när ja är mjuk o följsam.. men vem skall igentligen tala för hästen ?

Detta inlägget blev lite surrigt...mina tankar som flyger lite ;)

Sv: När anser ni att hästen är lösgjord?!

Skulle säga när hästen är uppvärmd och är mjuk och inte kämpar emot ryttaren, den ska oxå vara avslappnad. :)
Vet inte om det är den allmänna definitionen av det men är väl ungefär så jag skulle beskriva det :)

Jag förstår inte riktigt frågan. Känner du inte själv när hästen är lösgjord? :confused:

Jag förstår inte riktigt frågan. Känner du inte själv när hästen är lösgjord? :confused:

jo jag känner vad en lösgjord häst är (enligt mig sj ´)

det ja e ute o fiskar efter är vad ni anser o hur man kan påstå när en häst är det..

alla hästar är inte lika dana o alla ryttare känner inte samma sak.

för mig är en lösgjord häst en häst som arbetar fram till handen, är mjuk o fin o sidorna,balans,harmoni,frammåt,mjuk o fin i handen...mm

det är ju lösgjordhet vi eftersträvar...

men lösgjordhet är nått man aldrig kan sätta fingret ¨på o säga att Det här är 100% lösgjordhet då vi ser o uppfattar saker på olika sätt...

det ja var ute efter var, vad anser ni är en lösgjord häst!

jag vet när ja anser hästen vara lösgjord...

fråga var lite hur ni ser på det hela !

Jag tycker att det är när hästen är uppvärmd, och mjuk i båda sidorna, och är följsam.
Jag har inga problem att känna om hästen är lösgjord när jag rider, däremot tycker jag det är svårare att se om en häst är ordentligt lösgjord när någon annan rider.

Skitenkelt.

När du har lika mycket häst i båda händerna, utan att den hänger utan bara tar stöd.

En häst som inte är lösgjord släpper en av sidorna, oftast den högra då de flesta hästar är "vänsterhovade".

Sedan finns det ju säkert 100 steg i lösgjords-djungeln. Allt är relativt beroende på vem som rider/frågar.

Sant, det du anser vara lösgjord anser med all säkerhet inte en duktigare ryttare etc etc...

Om jag tittar på en häst, t ex vid longering, så brukar jag ha följande indikatorer för lösgjordhet:

- En lite hetare häst får mer vila i stegen, en lite latare häst blir mer energisk.
- Hästen låter sin hals falla
- Den bär sin svans avspänt
- Rörelsen går genom ryggen (det tycker jag ibland kan vara svårt att se dock, jag är inte så begåvad)
- Den frustar lite

Om jag rider själv så använder jag mig av följande indikatorer:

- En lite hetare häst får mer vila i stegen, en lite latare häst blir mer energisk.
- Hästen låter sin hals falla, kontrollerar detta genom att låta den tugga tyglarna ur handen ofta.
- Den bär sin svans avspänt (kontrollerar detta i ridhusspegeln om jag är i ridhus)
- Den frustar lite

Sedan tycker jag inte att lösgjordhet är det man ytterst strävar efter utan en av grundförutsättningarna för resten av arbetet. Vilket inte betyder att det inte kan vara nog så svårt ibland.

För mig är det inte så svårt att se.

1. Den rör sig rent
2. Mjuk i handen och lydig för skänkeln
3. Lätt att ställa i båda varven

Mjuk och fin att rida helt enkelt, går bra, går rent, frustar nöjt.

:laugh:

En tillfreds häst utan spänningar som lyssnar på ryttarens hjälper.

En "äkta" lösgjord häst är en som går i hagen.

Jag anser att hästen är lösgjord när den är avslappnad och helt framme för hjälperna, dvs är uppmärksam på mina signaler, svarar lätt på dem och går på tygeln i ordets rätta bemärkelse (dvs söker bettet). I och med allt detta så blir hästen lätt att ställa och böja i båda varven och man kan lätt påverka takten och formen.

Där håller inte jag med.

Jag ser ridningen som en sorts sjukgymnastik som lär hästen att koordinera för ett mer rakriktat rörelsemönster (jag är intr av dressyr) och en häst i hagen går i sina naturliga, sneda rörelsemönster. Däremot är den säkert mentalt lösgjord! :idea:

Där håller inte jag med.

Jag ser ridningen som en sorts sjukgymnastik som lär hästen att koordinera för ett mer rakriktat rörelsemönster (jag är intr av dressyr) och en häst i hagen går i sina naturliga, sneda rörelsemönster. Däremot är den säkert mentalt lösgjord! :idea:

Oj vad jag höll med dig här! Precis det är målet med all min ridning, det är därför jag rider och där jag finner stor del av min motivation :)

Nu utgår jag från mig själv, och min pigga, ngt överambitiösa och trippiga 24 år unga dam.

Tecken på att hon börjar bli lösgjord är:

• att hon vilar mer på steget, inte bara "symaskin", hopp och lek.
  • att hon sänker halsen
  • att hon är lätt för hjälperna, framåt och förhållande
  • att hon är "lätt i handen", hon "håller mig i handen"

slutprovet kommer när hon även börjar frusta, då är hon som en rund miljon att rida :love:, både fysiskt och psykiskt avslappnad.

Och som många andra säger, jag anser inte att en häst är "äkta" lösgjord när den går i hagen, då alla hästar har mer eller mindre snedhet i kroppen. Däremot går hästen i sin egen "form" när den går i hagen. Vilket inte är detsamma som att den går i den form den ska gå, när den går på tygeln.

Senast ändrad:

Jag tycker att det är när hästen är mjuk och fin, lätt handen och avslappnad. Det är deffenetivt ryttaren som avgör om hästen är lösgjord. Det är även bra om hästen frustar lite för det visar att den är avslappnad.
Det är iaf vad jag tycker :p

Ursäkta för TK.
Jag måste bara fråga, hur gör ni för att hästen ska gå i den form som ni eftersträvar? Jag själv är inte så haj på detta så jag vill gärna veta hur ni gör.
Tack för mig :)

Jag bestämmer formen med en kombination av tygel-, skänkel- och vikthjälper. För att jobba fram till en bärig form jobbar jag först med lösgörande övningar, sen med samlande. Låter jättenkelt, eller hur? ;) Finns en drös trådar om detta, prova sökfunktionen. :idea:

Lösgjordehet och form går väl lite hand i hand, det ena kräver den andra, i viss mån.
En lösgjorde häst för mig, bär sig själv, är mjuk och lyhörd, får ett "gung" i steget som den inte har den vanligtvis, den vilar i steget på ett visst sätt. Den är både mentalt och fysikt lösgjord. Lätt o smidig i sina rörelser, svararsnabbt på hjälperna.. Allt bara flyter på..

Liknande trådar

Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 012
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 731
Senast: mackan
·
Islandshäst Jag kan inte så mkt om det här, därför frågar jag. Under mina år (inte så många) med islandshästar har jag snappat lite här och lite...
2
Svar
33
· Visningar
8 847
Senast: moli
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 586
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama