När anser du att hästen...

tess91a

Trådstartare
kan en specifik rörelse?
Klarar just den höjden i hoppning osv?
Undrar över alla grenar, hobby hästar osv..

Ska den ha klarat just den rörelsen/höjden/momentet ett visst antal gånger? Eller hur tänker du?:laugh:
Skulle vara kul och veta, själv vet jag inte när jag kan tycka att hästen kan det...

Vet inte om tråden ligger rätt. flytta gärna annars=)

Sv: När anser du att hästen...

När hästen gör det "i sömnen" dvs hoppar ex 110cm bana i bra takt, balans och utan större ansträngning. Eller gör skänkelvikningen så som jag tänkt att den ska vara. Sen beror det ju på vilka krav jag har, jag och Kyra har nog inte samma krav på korrekt utförd skänkelvikning tillexempel... :p

Nu arbetar jag och unghästen på att fatta galopp "korrekt" Han fattar ju galopp nu oxå men vill gärna rusa iväg i trav först och fattar fel galopp ibland. När han kan fatta rätt galopp vid rätt tillfälle utan att rusa, - då tycker jag att han KAN själva fattningen, sen kan man alltid förbättra kvalitén på fattningen - tempo, form etc.

När hästen utför övningarna med lätthet, exempelvis hoppar en bana på en viss höjd utan större ansträngning, eller gör en bakdelsvändning utan att för den skull slå knut på sig själv (och sin hjärna) innan den gjorts.

Säger som de andra :) När hästen utför övningen eller hoppar höjden med lätthet och i bra balans :) Hästen skall vara "med mig" och FÖRSTÅ vad jag ber den om!

Säger lite som de andra. När hästen utför rörelsen utan anträngning fysiskt och psykiskt.

Sen så brukar jag "dela" detta på två. (Om det är okej att jag "flyter" iväg lite från frågan?).

Första delen, vi tar en unghäst t ex. Första delen är då jag känner att unghästen förstår hjälpen, för t ex skänskelvikning, fixar ngt/ngra steg men sedan inte orkar. Då brukar jag tycka att vi tagit ett stort steg i rätt rikting, hästen förstår, kan just den hjälpen.
Andra delen, är för mej, då denna häst förstår hjälpen, och sedan direkt kan utföra den korrekt, utan ansträngning. Då är det befäst, och hästen kan.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
2 006
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 305
Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen...
2
Svar
22
· Visningar
798
Senast: clusia
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
677
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka