Jag tycker du får kliva ner från din privilegierade värld och se dig om i fattigas värld lite grann. Att anpassa sin kräsenhet har de flesta inga problem med att göra största delen av veckans matintag, men någon gång skulle man väl vilja ha något godare liksom. Att anpassa sin kräsenhet 365 dagar om året? Många riktigt fattiga är fattiga år efter år, att anpassa sin kräsenhet största delen av eller hela livet är kanske inte lika enkelt. Att inte veta om det tar slut? Dessutom, vilket du uppenbart har missat i mina upplägg kommer det ju annat med fattigdom- tid, ork, möjligheter, förvaring osv är också brister vid fattigdom pga tex ensamstående, sjukdomar, jobbar tunga jobb, bort smått osv. Billig matlagning kräver ofta tid, storkok, bra förvaring, kunskaper, ork osv.
Jag vill poängtera att för fattiga handlar det ju inte bara om maten utan om allt som anses som livets goda- både vad gäller i mat, efterrätter, godis och snacks och drycker. Så även om man kan få bra och hälsosam mat som fattig, så är den kanske inte sådan så att den faller alla i smaken, alltid, vareviga dag, men man har ju inte heller råd att "höja" smaken med en god öl eller wiskey eller något, som tydligen passar till en god middag. Eller glass med jordgubbar till efterrätt tex.
Jag behöver inte googla recept. Jag har haft någon kokbok som hette något liknande du nämner där och jag är van vid att googla recept. Jag ville bara att du skriver vad du tycker fattiga har för alternativ att äta om man tar bort importvarorna.
Men jag förstår alltså att du menar att fattiga människor har inte rätt att äta god mat. Det räcker med bra och hälsosam, man ska inte vara kräsen. Importvaror ska plockas bort för det är dåliga, att fattiga förlorar en chans där till att också ibland få god mat, att få lite av livet goda, som andra, gör inte dig något. Man får anpassa sin kräsenhet till sin ekonomi. För resten av livet om så krävs, antar jag.
Jag håller inte helt med. Importvaror är av ondo och de kan behöva plockas bort, ja. Men samtidigt behöver vi göra något så att fattiga människor också kan känna hur det är att leva bra och gott ibland (vilket inte betyder dagligen, kanske jag måste tillägga...). Det hjälper inte att bara höja löner eller höja bidrag eller sänka matpriser osv, jag tänker att man behöver bekämpa fattigdom från flera håll. Den biten verkar du inte se. I din värld är allt så enkelt som att ta bort importvaror så får fattiga äta det de har råd till, de svälter ju inte.
De flesta fattiga jag känner väljer inte importvaror för att de är några elaka skitstövlar som är egoistiska och bara tänker på sig själv, det är inte så att man blir mindre egoistisk och mindre skitstövelaktiga för att man har mer pengar att köpa mat för och kan göra bättre val.